توصیه هایی کاربردی برای ثابت نگه داشتن وزن در نوروز



راههای ثابت نگه داشتن وزن , رژیم ثابت نگه داشتن وزن

رژیم ثابت نگه داشتن وزن

 

ثابت نگه داشتن وزن اصلا کار ساده‌ای نیست فکر کنم شما هم قبول دارید خصوصا اگر مهمانی‌ها، آن هم پشت سر هم در بین باشد.

اکثریت مردم تجربه اضافه وزن پس از تعطیلات نوروز و حتی مشکلات گوارشی در حین تعطیلات یا عوارض بالا رفتن قند، چربی و فشار خون در حین یا بعد از آن را دارند. ولی با تمام این وجود، حفظ وزن در این ایام غیر ممکن نیست.

 

- حتما صبحانه بخورید. سعی کنید حداکثر ساعت 8 از خواب برخیزید و ساعت 9 هم یک صبحانه پروتئینی بخورید که این صبحانه بهتر است پنیر بدون چربی و کم‌نمک یا سفیده تخم‌مرغ آبپز باشد. نان هم حداکثر صد گرم و سبوس‌دار باشد.

 

- زمانی را به ورزش اختصاص دهید. ورزش باعث کمتر شدن استرس هایی می شود که ممکن است در طول تعطیلات با آن مواجه شوید و همین طور مانع از افزایش وزن تان می شود. هرچه میزان خوردن تان زیاد می شود، بیشتر ورزش کنید تا جبران پرخوری خود را بکنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده روی تند و دو بار در روز راه حلی ساده و عالی است.

 

- هیچ وعده غذایی را حذف نکنید. قبل از رفتن به میهمانی، با خوردن اسنک های سبک مثل سبزیجات خام یا یک میوه، خود را سیر کنید. با این کار کمتر به خوردن در میهمانی فکر می کنید.

 

راههای ثابت نگه داشتن وزن , رژیم ثابت نگه داشتن وزن

راههای ثابت نگه داشتن وزن

 

- حتی‌الامکان شامتان، سالاد با کمی نان سبوس‌دار باشد. برای دید و بازدید پس از شام فقط سیب و چند دانه آجیل خام را مصرف کنید. شام را دیرتر از ساعت هشت نخورید.

 

- مصرف شیرینی در دید و بازدید های عید رایج است ولی همان طور که می دانید مواد نشاسته ای و قندی ای که در شیرینی جات وجود دارند به راحتی تبدیل به چربی می گردند و فرد را چاق می سازند. لذا باید تا حد ممکن از مصرف شیرینی و آجیل در ایام عید خودداری نمود.

در هنگام دید و بازدید عید اگر شما در طی روز به ملاقات چند خانواده می روید لازم نیست از همه ی انواع مواد غذایی که معمولا پُرشیرینی و پُرچرب هستند، به اندازه ی زیاد و بدون توجه استفاده نمایید. کافی است که قبل از شروع به خوردن آجیل و یا شیرینی به میزانی که می خواهید بخورید توجه داشته باشید.

 

-  به میزان کافی آب نوشیده شود چرا که برخی از افراد به هنگام تشنگی، غذای بیشتری می خورند یعنی تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیرند و نیز سعی کنید تشنگی خود را با آب و یا چای کم رنگ برطرف سازید و از نوشابه و شربت استفاده نکنید.

 

- به اندازه‌ی کافی بخوابید کم‌خوابی یکی از مشکلات رایج در تعطیلات عید است و خود ممکن است یکی از دلایل افزایش وزن باشد، چون کسانی که کمتر می‌خوابند تمایل بیشتری برای غذا خوردن دارند، مواد پرکالری‌تری مصرف می‌کنند و فعالیت بدنی کمتری دارند. کم‌خوابی، سطح هورمون گرسنگی را افزایش می‌دهد و در نهایت منجر به مصرف غذای بیشتر می‌شود. علاوه بر این، کم‌خوابی با کاهش سوخت‌و‌ساز بدن ارتباط مستقیم دارد و باعث تغییر ساعت بیولوژیکی بدن نیز می‌شود.

 

- اگر برای دید و بازدید قبل از ظهر می‌روید حتی‌الامکان فقط سیب و آجیل خام میل کنید. البته چند دانه شور مشکل‌ساز نیست. موز هم در حد یک عدد اشکالی ندارد. اگر می‌خواهید شیرینی بخورید لطفا از ۵۰ گرم تجاوز نکند و در این صورت وعده ناهار را حذف کنید.

 

- سطح استرس خود را کنترل کنید. تعطیلات برای برخی همراه با استرس است. افرادی که به طور معمول استرس دارند از سطح بالایی از کورتیزول (هورمونی در واکنش به استرس) برخوردارند. سطح کورتیزول بالا ممکن است باعث افزایش وزن شود و فرد را به سمت مصرف بیشتر غذا بکشاند.

 

به علاوه، شیوه‌ی زندگی همراه با استرس، تمایل بیشتری برای مصرف غذاهای ناسالم را در فرد ایجاد می‌کند. به این دلیل، بسیار مهم است که سطح استرس‌تان را در طول سال کنترل کنید به خصوص در ایام تعطیلات عید که با شیرینی، آجیل و غذاهای ناسالم بیشتری روبه‌رو هستید. می‌توانید از ورزش، مدیتیشن، یوگا و تنفس‌ عمیق، برای کاهش استرس‌تان استفاده کنید.

 

راههای ثابت نگه داشتن وزن , رژیم ثابت نگه داشتن وزن

تثبیت وزن

 

- از بشقاب کوچک‌تر استفاده کنید . مهمانی‌های شام و ناهار، از رسم و رسوم تعطیلات عید است. اغلب افراد این مهمانی‌ها را برای رژیم غذایی‌شان فاجعه‌بار می‌بینند، در حالی‌که با کوچک کردن بشقاب خود نباید نگران باشید.

 

در حقیقت افراد در بشقاب‌های بزرگ، بیشتر غذا می‌خورند و همین منجر به افزایش وزن می‌شود. با استفاده از یک حقه‌ی کوچک که در واقع همان انتخاب بشقاب کوچک‌تر است، کنترل کردن مقدار غذا و در نتیجه کاهش وزن‌تان کار دشواری نخواهد بود.

 

- سعی کنید در تعطیلات غذاهای کم چرب و سالم بپزید. حالا که وقت بیشتری دارید، می توانید با دقت بیشتری مواد اولیه را انتخاب کنید. با خواندن جدول کالری می توانید کم چرب ترین محصول را انتخاب کنید. با این کار سلامت خود و خانواده تان را ارتقا دهید.

 

- در دید و بازدید بعد از ظهر می‌توانید تا صد گرم شیرینی بخورید ولی میوه را بیشتر به مرکبات اختصاص دهید.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------