چگونه از کاهش وزن در ماه رمضان جلوگیری کنیم؟



زیبایی اندام زنان

روش‌های زیادی برای افزایش کالری و جلوگیری از کاهش وزن در طول ماه مبارک رمضان وجود دارد‎

 

در حالیکه برخی از افراد در طول ماه مبارک رمضان افزایش وزن پیدا می‌کنند برخی دیگر از محدوده طبیعی وزن خود دور می‌شوند و کاهش وزن شدیدی را تجربه خواهند کرد. در حقیقت، روزه گرفتن می‌تواند برای نگه داشتن بدن در یک محدوده طبیعی از وزن، چالش برانگیز باشد. به خصوص اگر مصرف غذای شما نتواند کالری مورد نیاز بدن را فراهم کند.


آیا به هنگام روزه‌داری باید نگران کاهش وزن بود؟
جای نگرانی نیست مگر اینکه وزن شما در مرز محدوده طبیعی یا پایین تر از وزن طبیعی قرار گرفته باشد. شما می توانید با محاسبه BMI، کمبود وزن خود را بسنجید. برای انجام اینکار، وزن خود (بر حسب کیلوگرم) را بر مجذور قد(برحسب متر) تقسیم کنید. اگر عددی که به دست آمده است ۱۸.۵ یا پایین تر از آن بود، وزن شما پایین تر از حد طبیعی است و باید از کاهش وزن خود جلوگیری کنید. به عنوان مثال اگر قد شما ۱.۶۴ متر است ، مجذور آن ۱.۶۴ در ۱.۶۴ یعنی ۲.۶۹ خواهد بود. تصور کنید که وزن ۵۰ کیلوگرم است. برای بدست اوردن BMI ، کافیست ۵۰ کیلوگرم را بر مجذور قد یعنی ۲.۶۹ تقسیم کنید.


چرا برخی از افراد در طول ماه مبارک رمضان کاهش وزن پیدا می‌کنند؟
در برخی از مواقع، روزه به مدت ۱۳ ساعت یا بیشتر طول می‌کشد. در طول این مدت زمان، بدن به گلوکز نیاز دارد که به عنوان منبع انرژی عمل می‌کندو برای عملکرد صحیح بدن ضروری است. گلوکزی که از غذاها به دست می‌آید تنها ۵ ساعت دوام خواهد داشت. بعد از ۵ ساعت، بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود از ذخایر چربی موجود استفاده خواهد کرد و همین امر موجب کاهش وزن می‌شود.


روش‌هایی برای جلوگیری از کاهش وزن:


افطار خود را در دو مرحله میل کنید: برخی از افراد با خوردن سالاد و سوپ سیر می‌شوند و همین امر موجب می‌شود وعده کاملی را مصرف نکنند. اگر چنین باشد مقدار کالری دریافتی کافی نخواهد بود و ممکن است به کاهش وزن منجر شود. به همین منظور سعی کنید افطار را در دو مرحله میل کنید. ابتدا خرما ، سوپ و سالاد را بخورید. سپس نماز مغرب و عشا را به جا بیاورید و دوباره وعده غذایی اصلی را بخورید. در این حالت بدن شما زمان کافی برای دریافت وعده اصلی را خواهد داشت.


اگر در طول ماه مبارک رمضان احساس سیری سریعی داشتید، مطمئن شوید که بین وعده‌های غذایی خود آب می‌نوشید. از نوشیدن آب در وعده غذایی خودداری کنید. در شروع افطار یک لیوان آب بنوشید و چند دقیقه صبر کنید و از غذای خود لذت ببرید. شما می‌توانید باقی مانده آب خود را بین افطار و سحری تقسیم کنید.


وعده غذایی خود را با کالری‌های سالم پر کنید: مقدار قابل توجهی از روغن زیتون را روی سالاد خود بریزید یا برش‌هایی از زیتون تازه را روی سمبوسه سالم و پخته شده بگذارید.شما همچنین می‌توانید بر روی سالاد خود از آجیل‌های مختلف نیز استفاده کنید.


بین افطار و سحری، یک میان وعده مقوی داشته باشید: زمانی که نمی‌توانید وعده عصرانه را میل کنید، یک کاسه حمص با یک لیوان آب میوه تازه یا یک ساندویچ پنیر به همراه یک لیوان شیر به عنوان میان وعده بخورید. به خاطر داشته باشید که مواد شیرین را بعد از این تنقلات میل کنید تا احساس سیری بیشتری داشته باشید.


مطمئن شوید که وعده سحری را میل می‌کنید: به دست اوردن تمامی مواد مغذی مورد نیاز برای بدن از طریق یک وعده غذایی بسیار دشوار است. به همین خاطر مصرف سحری به شدت توصیه می‌شود. با مصرف سحری مناسب می‌توانید کالری مورد نیاز برای بدن را تامین کنید و از کاهش وزن خود بکاهید. به عنوان مثال شما می‌توانید یک کاسه از خوراک باقلای مصری را به همراه روغن زیتون ، یک تکه نان، زیتون، یک لیوان شیر و سالاد میوه مصرف کنید.

روش‌های زیادی برای افزایش کالری و جلوگیری از کاهش وزن در طول ماه مبارک رمضان وجود دارد. شما می‌توانید با اضافه کردن غذاهای سالم و مغذی به وعده غذایی افطار و سحری، به اهداف خود دست پیدا کنید. به عنوان مثال می‌توانید از روغن های سالم، آجیل، آووکادو و زیتون استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که فعالیت فیزیکی در این ماه، به افزایش اشتها کمک می‌کند.

منبع: مجله سلامت

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------