پنج جزء اصلی تناسب اندام



تناسب اندام, اجزای تناسب اندام, استقامت قلبی و عروقی

قدرت ماهیچه‌ای یکی از اجزای اصلی تناسب اندام است

 

پنج جزء اصلی تناسب اندام
تناسب اندام کلی فقط در صورتی می‌تواند حفظ شود که فرد به طور منظم ورزش کند و یک سبک زندگی سالم داشته باشد. این مقاله پنج جزء اصلی تناسب اندام را برای شما مشخص کرده است.

"کمبود فعالیت، حالت خوب هر انسانی را از بین می‌برد، در حالی که حرکت و ورزش جسمانی اصولی آن را حفظ و نگه داری می‌کند." افلاطون (فیلسوف یونانی)

 

دپارتمان سلامت و خدمات انسانی آمریکا تناسب اندام را به صورت زیر تعریف کرده است :
یک سری ویژگی‌هایی که مردم دارند و یا کسب می‌کنند که مربوط به انجام فعالیت جسمانی است. مسلماً تناسب اندام ممکن است معنی‌های مختلفی برای افراد مختلف داشته باشد. برای برخی افراد تناسب اندام ممکن است به معنی سالم بودن باشد. برای برخی دیگر، ممکن است به معنای توانایی دویدن فاصله‌ی مشخصی در مدت زمان مشخص و یا بلند کردن وزنه‌ی مشخصی باشد. اما اگر شما واقعاً می‌خواهید تناسب کلی فرد را مشخص کنید مجبورید پنج جزء اصلی تناسب اندام را در نظر داشته باشید.

 

پنج عنصر اصلی تناسب اندام :
عناصر اصلی تناسب اندام عبارتند از :
استقامت قلبی و عروقی
قدرت ماهیچه‌ای
استقامت ماهیچه‌ای
انعطاف پذیری
ترکیب بدن

 

اجزای تناسب اندام,تناسب اندام, استقامت قلبی و عروقی

سطح تناسب اندام هم چنین با انعطاف پذیری مفاصل نیز مشخص می‌شود

 

استقامت قلبی و عروقی :
استقامت قلبی عروقی و یا قلبی تنفسی به عنوان توانایی قلب برای پمپ خون اکسیژن دار به خاطر انجام وظیفه‌ی ماهیچه‌های شما تعریف می‌شود. توانایی سرحال ماندن بدون احساس خستگی در طول انجام ورزش جسمانی، تناسب اندام فرد را مشخص می‌کند. شنا کردن، دوچرخه سواری، پیاده روی، پیاده روی سریع و ایروبیک مثالهای کلاسیک تمرینات و ورزش‌های مربوط به استقامت قلبی و ماهیچه‌ای هستند.

 

استقامت ماهیچه‌ای :
استقامت ماهیچه‌ای گاهی اوقات با قدرت ماهیچه‌ای اشتباه گرفته می‌شود. استقامت ماهیچه‌ای توانایی ماهیچه و یا گروهی از ماهیچه‌ها برای تکرار یک حرکت به صورت چندین بار و یا نگهداشتن وضعیت ویژه‌ای در طول بازه‌ای از زمان است. استقامت ماهیچه‌ای مربوط به قدرت ماهیچه‌ای و استقامت قلبی و عروقی است. انجام ورزش‌های مثل پیاده روی سریع، دوچرخه سواری و یا حتی رقص می‌تواند به افزایش استقامت ماهیچه‌ای کمک کند.

 

قدرت ماهیچه‌ای :
قدرت ماهیچه‌ای مقدار نیرویی است که یک ماهیچه‌ی منفرد و یا گروهی از ماهیچه‌ها می‌توانند بر علیه یک مقاومت سنگین اعمال کنند. قدرت ماهیچه با حداکثر مقدار قدرتی که یک ماهیچه دارد و یا مقدار وزنی که می‌تواند بلند کند و یا حرکت دهد تعیین می‌شود. قدرت ماهیچه می‌تواند با بلند کردن وزنه‌ها افزایش یابد.


انعطاف پذیری جسمانی :
سطح تناسب اندام هم چنین با انعطاف پذیری مفاصل شما مشخص می‌شود. اگر شما انعطاف پذیری خوبی در مفاصل خود داشته باشید می‌توانید از آسیب‌های مربوط به مفاصل جلوگیری کنید. ورزش‌هایی مثل کشش و شنا کردن می‌توانند به ارتقای انعطاف پذیری شما کمک کنند.

 

ترکیب بدن :
ترکیب بدن مستقیماً مربوط به سطح تناسب کلی است. ترکیب بدن، مقدار چربی بدن در مقایسه با مقدار جرم لاغری است. آن با درصد بافت‌های بدن شما که از چربی تشکیل یافته‌اند در مقابل بافت‌های بدون چربی، مشخص می‌شود.

 

در پاسخ به این سوال که چگونه هیکل خوش فرمی داشته باشیم باید گفت تناسب اندام فرد نه تنها وابسته به اجزا گفته شده در بالا است بلکه نتیجه‌ی سبک زندگی او، تغذیه و عادات اولیه نیز هست که باید به آنها نیز توجه داشته باشد.

منبع : rasekhoon.net

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------