نكات لازم و مهم در مورد تردميل



 

 

نکات لازم ومهم درمورد تردمیل

 

همه ما از محاسن و فواید پیاده روی و دویدن آگاه هستیم. پرداختن به این ورزش‌های مفید و ساده بهترین راه برای گرم کردن بدن قبل از انجام حرکات ورزشی دیگر مانند ایروبیک، بدن‌سازی، ورزش‌های گروهی و غیره می‌باشد.

 

تردمیل می‌تواند برای هر شیوه زندگی مناسب باشد براي آدم‌هاي گرفتار و براي آنهايي که به هر دليل موجه يا ناموجهي دلشان نمي‌خواهد اول صبح يا آخرشب توي پارک‌ها بدوند يا پياده روي کنند. با داشتن ابزار ورزشی تردمیل شما می‌توانید بدون ترک کردن محیط راحت خانه به بهترین و کم خطرترین ورزش بپردازید.



آشنايي با تردميل

 

تردميل يک وسيله ورزشي است که اين روزها مي‌توانيد در بيشتر باشگاه‌هاي ورزشي آن را در کنار ساير انواع دستگاه‌هاي ورزشي ببينيد. تردميل يک تسمه دارد که چرخش آن باعث به حرکت درآمدن صفحه اين دستگاه مي‌شود. به اين ترتيب شما مي‌توانيد روي آن راه برويد ياحتي بدويد. تردميل ممکن است موتوردار يا بدون موتور باشد. اگر نوع بدون موتور را انتخاب کرده‌ايد، در واقع نيروي وزن و فشار پاهاي شما است که باعث به حرکت درآوردن صفحه تردميل مي‌شود. اين نوع تردميل، دستگاهي سبک است و اگر هزينه مختصري براي خريد اين دستگاه در نظرگرفته باشيد، مي‌توانيد همين نوع را براي ورزش درمنزل خودتان انتخاب کنيد. (البته استفاده به مدت زياد از اين نوع باعث آسيب به زانوها مي‌شود). اما نوع موتوردار تردميل، تکنولوژي پيشرفته‌تري دارد و موتوري که در آن کار گذاشته شده است به کمک عضلات شما مي‌آيد و به اين ترتيب، شرايط گوناگوني براي دويدن يا راه رفتن براي شما به وجود مي‌آورد. در اين دستگاه، موتور تردميل است که باعث چرخش تسمه و حرکت صفحه تردميل مي‌شود. شما مي‌توانيد سرعت و شیب آن را تنظيم نمایید و حالتي را به وجود آوريد مثل اين که داريد در يک مسير سربالايي راه مي‌رويد يا مي‌دويد. اين تردميل‌ها معمولا يک مانيتور کامپيوتري دارند که با یا بدون سيم‌هاي مخصوصي که به بدن وصل مي‌شوند ضربان قلب را نشان دهند تا ورزشکار متوجه شود که آيا شدت حرکت‌هايش روي تردميل کافي است و موجب کاهش وزنش مي‌شود يا نه. اگر به صفحه مانيتور اين تردميل‌ها نگاه کنيد، برنامه‌هاي از پيش تعيين شده‌اي را خواهيد يافت که به کمک آن‌ها مي‌توانيد الگوي راه رفتن يا دويدن خودتان را روي تردميل تنظيم کنيد.



نكاتي براي حداکثر استفاده از تردميل

 

ورزش کردن روي تردميل، شیوه خاصی دارد. براي اين که درحين راه رفتن يا دويدن روي دستگاه، دچار آسيب‌هاي عضلاني اسکلتي نشويد، بهتر است هميشه به اين نكات توجه کنيد:

 

* اولين قدم در استفاده ازتردميل، پوشيدن كفش ورزشي مناسب مي‌باشد.

 

* مرحله بعدي روي تردميل، وضعيت بدني مناسب مي‌باشد؛ يعني سرتان را بالا بگيريد، عضلات گردنتان را کاملا شل کنيد و آرام باشيد و ترجيحا مستقيم به جلو نگاه کنيد. اگر قرار است هنگام استفاده از تردميل به تلويزيون نگاه کنيد، اين تلويزيون بايد در ارتفاعي نصب شده باشد که شما مجبور نباشيد گردنتان را براي مدت طولاني با زاويه نگه داريد.

 

* دست‌هايتان را آرام آرام مشت کنيد، البته نه تا حدي که دست هايتان کاملاً منقبض شود. سعي کنيد هنگامي که روي تردميل راه مي‌رويد يا مي‌دويد، بازوهايتان از کنار بدنتان به سمت جلو و عقب حرکت کنند و در واقع، يک جور حرکت آونگي داشته باشند.

 

* توصيه مي‌شود هنگام ورزش کردن، عضلات شکم را منقبض نمایید.

 

* راه رفتن روي تردميل، نياز به گام‌هاي خيلي کوتاه يا خيلي بلند ندارد. توصيه مي‌شود روي تردميل، همان طوري قدم برداريد که براي شما آسان و معمول است نه خيلي کوتاه و نه خيلي بلند.

 

* توصيه مي‌شود روي نفس‌هاي خود و نوع تنفس نمودن تمرکز داشته باشيد. سعي کنيد به صورت طبيعي نفس بکشيد و گهگاهي که مي‌توانيد، نفس عميق بکشيد.

 

* بهترین برنامه ورزشی با تردمیل آن است که به‌صورت یک عادت روزانه مانند مسواک زدن، از آن استفاده کنید. در صورتی که این کار را هر روز و به ‌طور منظم انجام دهید، سوخت و ساز بدن شما افزایش خواهد یافت و برای سوزاندن چربی‌های بیشتر مؤثرتر عمل خواهد کرد.

منبع:csa.mui.ac.ir

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------