چرا رژيم هاي کاهش وزن موفقيت آميز نيستند؟



 

رژیم غذایی

 

در زندگي امروز شايد معدود مواردي را بتوان يافت که همچون تناسب اندام و تمايل به جذابيت فيزيکي - بويژه در نسل جوان - خواهان داشته باشد و علت (علل) آن هر چه باشد توانسته است در آمد سرشاري را نصيب مؤسسات تجاري در اين زمينه نمايد. به هر حال آنچه مهم تر از هر چيز جلوه نموده، حصول نتيجه درکمترين زمان ممکن حتي با صرف هزينه‎هاي غير معقول و پذيرش ريسک بروز عوارض ناخواسته آن بوده است.

 

از اين رهگذر برخي افراد فرصت طلب ( بعضاً متخصص) با بهره‎گيري ظاهري از يکسري اصول علمي تا حدي ثابت شده ( و يا کلاً ثابت نشده) رژيم‎هاي غذايي نويني ! ارائه نموده‎اند که البته برخي در کوتاه مدت نيز اقناع کننده بوده و نُقل محفل‎هاي دوستانه شده‎اند. اما به هر حال زمان مي‎گذرد و دروس خود را به همه تحميل مي‎کند اما باز پس از کسب اين تجارب نا خوشايند، البته محصولات و فرمول‎هاي جديدي از راه مي‎رسند و ماجرا تکرار مي‎شود.

 

به صورت چکيده اگر بخواهيم دلايل شکست رژيم‎هاي رايج را بر شمريم - به جزء جنبه‎هاي تجاري - مي‎توان به موارد زير اشاره کرد:

 

1- توانايي شگفت آور بدن براي تطابق با شرايط دشوار (تطبيق انرژي دريافتي با مصرفي بدن) به عنوان مثال در زمان محدوديت انرژي دريافتي. اين امر ناشي از اصل اول ترموديناميک است و نتيجه آن عدم کارآيي رژيم‎هاي تکراري و قديمي است.

 

2-ناشناخته بودن برخي مکانيسم‎هاي جبراني بدن و دخيل بون طيف گسترده‎اي از نروترانسميترها (نوروهورمون‎ها) در پديده کنترل وزن انسان.

 

3- وجود تنظيمات متابوليک بدن در سطح سلولي به گونه‎اي که گاه در برخي افراد عليرغم عدم دريافت انرژي (غذا) مازاد، آنزيم‎هاي کليدي ( نظير HSL, LPL ) بيشتر متمايل به ذخيره سازي انرژي (رسوب چربي ) و نه سوزانيدن آن هستند.

 

رژیم غذایی

 

4- ميل ذاتي بدن (بر اساس فرضيه تکامل انسان) براي حفظ انرژي و بقاء. اين تئوري براين نکته دلالت دارد که طي قرن‎ها کمبود از زمان انسان اوليه، بدن ما براي گرفتن و ذخيره سازي انرژي حريص شده است (Thrifty gene) حال آن که امروزه ديگر به آن ذخيره نيازي نيست.

 

5- ياد آوري اين نکته کليدي ضروري است مرکز گرسنگي درانسان همواره فعال است ولي مرکز سيري به صورت دوره‎اي براي مهار مرکز گرسنگي به کار مي‎افتد و تنها به همين دليل مي‎توان نتيجه را حدس زد : دهاني هميشه باز براي خوردن !

 

6- عوارضي که برخي رژيم‎هاي کاهش وزن غير اصولي در پي داشته‎اند افراد را از واژه « رژيم غذائي» بيزار کرده است .

 

7- ما روز به روز شاهد پيشرفت فن آوري‎هاي نوين و عدم نياز به استفاده از عضلات خود هستيم. بنابراين نتيجه نهايي موارد ياد شده پديده است که امروزه درهر دو نوع جوامع توسعه يافته و در حال توسعه (کمتر توسعه يافته ) شاهد آن هستيم. شايد زمان آن فرا رسيده که بگوييم: خود کرده را تدبير بايد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------