رژیم لاغری بدون گرسنگی!



رژیم,رژیم لاغری,کاهش وزن

رژیم لاغری سریع و آسان

 

خيلي ها عاشق غذا خوردن هستند و از گرسنگی متنفرند و به همین علت گمان ميکنند نمی توانند لاغر شوند، ولی خوش بختانه اینگونه نیست. بدون تحمل گرسنگی هم میتوان لاغر شد. گشنگی نه بی کس حس بدی به شخص ميدهد ، بلکه براي تندرستی زیان آور هست و تقلیل وزن را هم سخت ميکند .

رژیم لاغری بدون گرسنگی!

راه های زيادي تحت عنوان رژیم لاغری، براي تقلیل چربی های اضافی بدن وجود دارد . بیش تر این راهها یا مؤثر نیستند یا در مدت زمان کوتاهی وزن کم شده مجدد باز می گردد یا این که گرسنگی امان کسی رژیم لاغری گرفته، بریده هست.

 

لاغری سریع به چه روشی امکان پذیر است؟

تندرستی بدن خویش را حفظ کنید.

سوخت و ساز را بالا ببرید.

احساس گرسنگی نکنید.

 

آغاز رژیم لاغری بدون گرسنگی

تغييرات شدید و یک شبه معمولاً با شکست همراه ميشود و اثرات پایداری بهمراه ندارد. بدین ترتیب بهتر است اهسته در رژیم غذایی تان تغيير ایجاد کنید. اول با تغيير یک غذا شروع کنید و آرام آرام غذاهای ديگر را هم در رژیم غذایی تان جایگزین کنید. براي رسيدن به اهداف تان باید زمينه ای آماده کنید و حتی اگر رسيدن به آن ها محال بنظر می رسد ، باز هم به آرامی به خودتان تلنگر بزنید که در همان مسیر حرکت کنید. در واقع کلید موفقیت ایجاد اشتیاق براي رسيدن به هدف است، نه ایجاد اجبار.

 

برخی از جایگزین‌های گیاهی در رژیم غذایی‌تان عبارت است از:

به جای شیر معمولی بیشتر از شیر بادام، شیر برنج، شیر سویا و شیر نارگیل شیرین نشده استفاده کنید؛

به جای گوشت قرمز بیشتر از لوبیا و حبوبات استفاده کنید؛

به جای پنیر بیشتر از حمص، روغن زیتون و بالزامیک( همراه با سبزیجات) و باباگانوش استفاده کنید؛

به جای تخم مرغ بیش از کره ی بادام و جو دوسر استفاده کنید.

 

کدام خوراکی ها ورزش را بیحاصل می کنند؟

در رژیم درمانی علاوه بر مقدار غذا، نوع آن هم از اهمیت زيادي برخوردار است. به عنوان مثال چنانچه یک فرد گرسنه حدود 50 گرم چیپس سیب زمینی استفاده کند حدود 400 کیلوکالری انرژی دریافت نموده است ولی این که یک مسافت 1 کیلومتری را پیاده روی کند تنها حدود 110 کیلوکالری می سوزاند. بنابراین در مسابقه ای که بین ورزش و خوراکي پرکالری موجود است همیشه خوراکي پرکالری برنده هست! ضمن این که این خوراکي ها به علت ماهیت شیمیایی شان خيلي زود سبب گرسنگی مجدد میشوند .

 

به بیان ساده تر 50 گرم چیپس امکان دارد در عرض یك ساعت حس سیری خفیف بدهد ولی فورا پس از آن منجر به گرسنگی شدید ميشود . در نتيجه این خوراکي ها نه تنها کالری خيلي زيادي را در حجم خفیف به بدن می رسانند بلکه فراوانی گرسنگی را هم طی روز زیاد ميکنند. این گرسنگی سبب ميشود شخص بیشتر بخورد و تجمع این کالری ها در 24 ساعت فوق العاده بیش از احتیاج روزانه وی خواهد بود.

 

رژیم لاغری,رژیم لاغری بدون گرسنگی,کاهش وزن

رژیم لاغری مناسب

 

گرسنگی با اشتها فرق دارد

شخصی که می خواهد با رژیم وزنش را کم کند نباید حس گرسنگی پیدا کند. درواقع احساس گرسنگی و اشتها با یکدیگر متفاوت هستند. گرسنگی یک مسأله فیزیولوژیک و طبيعي است و هرکسی گرسنه ميشود ، باید غذا بخورد. به عنوان مثال اگر کسی چند ساعت غذا نخورده باشد و قند خونش پائین افتاده باشد و حس سرگیجه و تمایل شدید به غذا خوردن داشته باشد، می گوییم گرسنه است. ولی اشتها یک مسأله روانی است یعنی امکان دارد شخص به عنوان مثال ناهار خورده و کاملاً سیر باشد ولی همان لحظه فرد دیگری بیاید و به وی یک کاسه بستنی یا یک لیوان آبمیوه تعارف کند.

 

در این وضعیت گرچه شخص سیر هست ولی بدش نمی آید قدری بستنی یا آبمیوه هم بخورد. این حس، اشتها یا رغبت به خوردن غذا نام دارد. درباره اشتها هم حتی در رژیم های کاهش وزن نباید با آن جنگید بلکه باید با آن مدارا کرد. یعنی نه صد در صد اشتها را نفی می کنیم و نه کاملاً آزادش می گذاریم. به عنوان مثال در صورت سیر بودن بهتر است تنها 2 تا 3 قاشق چای خوری بستنی بخوریم یا تنها یک پنجم آب میوه را بنوشیم.

 

بو کردن سیب

پژوهش های انجام شده نشان ميدهد که بو کردن سیب سبز میتواند اشتهای شما بین دو وعده غذایی را سرکوب کند. اصلاً لازم نیست سیب را گاز بزنید، بو کردن آن تنها کافی خواهد بود. این شیوه با موز هم کار ميکند . درصورتی که احساس گرسنگی زيادي دارید و بخاطر کاهش وزن دوست ندارید، غذای زيادي بخورید، موز یا سیب را بردارید و بو کنید.


با میوه به جنگ گرسنگی بروید

در رژیم های کاهش وزن توصیه ميشود خوراک های اصلی بیش از دانه های کامل، میوه ها، سبزی ها و صیفی ها تشکیل شوند. به عنوان مثال بهتر هست از نان هایی استفاده کنید که از آرد کامل تهیه شده باشند ازجمله نان سنگک، بربری و تافتون. آرد کامل فیبر و سبوس بیشتری دارد. این فیبر و سبوس حجم زيادي از معده را می گیرند و سبب میشوند حس سیری سریعتر ایجاد شود.

 

همچنین غذاهایی که سبوس دارند جویدن بیشتری می طلبند که این جویدن منجر به خستگی عضلات فک ميشود . خستگی این عضلات هم اولین پیام عصبی را به هیپوتالاموس مغز که مرکز سیری است می فرستد درنتیجه فرد خيلي زودتر حس سیری ميکند ، ولی خوراکي هایی که از آرد سفید تهیه میشوند به جویدن زیاد احتیاج ندارند و شخص دیرتر حس سیری ميکند .

 

علاوه براین خوراکي هایی که سبوس ندارند نمایه گلایسمی و سرعت هضم و جذب نشاسته شان خيلي بالاست. سرانجام خيلي سریع قند را در خون ازاد ميکنند که به دنبال آن انسولین زيادي ترشح ميشود و این انسولین سریع قند خون را پائین می آورد در نتيجه فراوانی گرسنگی زیاد ميشود . فیبر موجود در سبزی ها، صیفی ها و میوه ها هم مثل سبوس غلات عمل ميکند و به جویدن زیاد احتیاج دارد.

 

این خوراکي ها همچنين مملو از ویتامین ها و املاح هستند و اجازه نمی دهند در رژیم کاهش وزن کم بود ویتامین ها و املاح بوجود آید. بدین ترتیب اگر شخصی می خواهد وزنش را پائین بیاورد، باید همراه با تمام وعده ها و میان وعده هایش از گروه میوه و سبزی و صیفی استفاده کند . همچنين بهتر است بجاي آبمیوه از میوه کامل تازه استفاده کند زیرا آبمیوه کالری بیش تر و فیبر کمتری دارد. همچنين باید با فاصله زمانی منظم و برنامه ريزي شده طی روز غذا بخورد تا خيلي راحت وزنش را مدیریت کند.

 

رژیم لاغری,رژیم لاغری بدون گرسنگی,کاهش وزن

رژیم لاغری آسان

 

نکاتی مهم برای کسانی که از رژیم لاغری تبعیت می کنند

براي رژیم لاغری صبحانه باید پروتئین زيادي داشته باشد که مانع از گرسنگی در طول روز تا وعده ناهار شود. تخم مرغ میتواند مورد خوبی باشد.

 

براي رژیم لاغری فیبر محلول بخورید. اگر در طول روز یا بین وعده صبحانه و ناهار حس گرسنگی کردید از مواد غذایی که فیبر محلول دارند استفاده کنید. سیب، مرکبات، حبوبات و سبوس غلات حاوی فیبر محلول فراوانی هستند.

 

براي رژیم لاغری نوشیدن انواع نوشیدنی های سالم در طول روز توصیه ميشود . از نوشیدنی هایی که قند دارند و آب میوه های صنعتی استفاده نکنید. بجاي آن از انواع چای و قهوه استفاده کنید.

 

براي رژیم لاغری از غذاهای فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس و تن ماهی استفاده نکنید؛ سعی کنید غذایی که می خورید، خودتان درست کنید یا از روش تهیه آن مطلع باشید.

 

براي رژیم لاغری خوب استراحت کنید و به اندازه کافی بخوابید. خوابیدن بی اندازه به علت کیفیت پائین خواب یکی از علل چاقی و اضافه وزن هست. درصورتی که خوب بخوابید، میتوانید با ساعت کمتری خواب به درجه خوب ریکاوری برسید و به خواب بیش تر نیاز نخواهید داشت.

 

براي رژیم لاغری محیط خواب را براي خویش فراهم کنید، از تشک و بالشت مناسب و میسر با رویه تهیه شده از الیاف طبيعي مثل نخ پنبه استفاده کنید. اتاق را تاریک کنید، نور سبب ميشود که خواب شما کیفیت پایینی داشت باشد. موبایل و لب تاب را با خویش به تختخواب نبرید. قبل از خواب کتاب بخوانید به زود به خوابیدن کمک زيادي ميکند .

 

براي رژیم لاغری غذای خویش را اهسته و ولرم بخورید. دمای غذا نباید زیاد باشد طوری که نتوان آنرا خورد و همين‌ طور هم غذا باید اهسته خورده شود تا پیام سیر شدن بموقع به مغز برسد و از پرخوری و پیامد های آن پيش‌گيري شود.

 

براي رژیم لاغری مقدار وزن خویش را بدانید، براي این کار زمانی را براي اندازه‌گیری انتخاب کنید و آنرا يادداشت کنید. با این کار هم اندازه کاهش وزن تان را ميدانيد و هم با دیدن نتيجه انگيزه پیدا می کنید که به این رژیم لاغری خویش پایبند باشید.

 

وعده های غذایی در رژیم لاغری باید مقوی باشند تا بدن به علت کم بود ویتامین ها و املاح دچار ضعف و بی حالی نشود.

 

رژیم لاغری,رژیم لاغری بدون گرسنگی,کاهش وزن

رژیم لاغری بدون گرسنگی

 

چه زمانی داروی لاغری استفاده کنیم؟

در رابطه با داروهای لاغری در رژیم درمانی یک استاندارد موجود است و خيلي از اشخاص این استاندارد را رعایت نمی کنند . بر اساس این استاندارد شخص باید وضعیت خاصی داشته باشد تا به وی دارو توصیه کنیم. استفاده دارو معمولاً براي شخصی مجاز است که اولا رژیم درمانی را امتحان کرده باشد و به علل گوناگون نتوانسته باشد با رژیم جواب بگیرد. دوم این که این شخص باید نمایه توده بدنش بالای 27. 5 یا 29 باشد و همراه با آن 2 عامل خطر هم سلامتی اش را به شدت تهدید کنند یا این که نمایه توده بدنی اش بالای 30 باشد و رژیم را رعایت کرده و جواب نگرفته باشد.

 

براي این اشخاص در مرحله دوم میتوان از یک داروی مجاز و مورد تائید مراجع رسمی استفاده كرد. بدین ترتیب استفاده این داروها شرط دارد نه این که هر شخصی چاق بود دارو مصرف کند. ازاین گذشته نوع دارو، دوز دارو و مدت زمان استفاده دارو براي هر شخصی متفاوت خواهد بود.


فریب تبلیغات را نخورید!

بسياري از خوراکي های رژیمی ازجمله غلات باید همراه با سبوس باشند ولی متأسفانه خيلي از شرکتهای تولیدکننده نان فانتزی براي خوشمزه تر کردن محصولات‌شان به آن ها قدری روغن یا شکر اضافه ميکنند در اینصورت آن محصول ديگر رژیمی شمرده نمی شود. درصورتی که محصولی دارای مقدار زيادي سبوس باشد و اصلاً روغن و شکر نداشته باشد براي اشخاص چاق و همچنين دیگر اشخاص ایده‌ال خواهد بود. این محصولات علاوه بر فیبر که براي سلامت دستگاه گوارش مهم است دارای مقدار زيادي ویتامین های گروه B هم هستند.

 

درباره محصولات تهیه شده از سیب زمینی مثل چیپس هم باید بدانید که در رژیم های کاهش وزن، سیب زمینی و فراورده هایش باید در حداقل اندازه ممکن مصرف شوند برای این که سیب زمینی در مقایسه با انواع غلات بالاترین نمایه گلایسمی را دارد که به شدت روی کنترل اشتها و گرسنگی اثر سو می گذارد. بدین ترتیب حتی اگر چیپس چربی نداشته باشد باز هم میتواند منجر به چاقی شود. اما چیپس معمولاً سرخ ميشود و اندازه زيادي روغن به خود جذب ميکند . بدین ترتیب چیپسی تحت عنوان« رژیمی» نداریم.

 

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------