بیوگرافی عادل فردوسی پور به همراه تصاویر



رشته تحصیلی عادل فردوسی پور

آشنایی با بیوگرافی عادل فردوسی پور

 

عادل فردوسی پور کیست؟

در این مقاله از بیتوته، با بیوگرافی عادل فردوسی پور آشنا می شوید. عادل فردوسی‌پور متولد ۱۱ مهر ۱۳۵۳، گزارشگر فوتبال، تهیه‌کننده، مجری تلویزیونی، صداپیشه، مترجم و مدرس دانشگاه اهل ایران است.

چکیده ای از بیوگرافی عادل فردوسی‌پور:

نام : عادل فردوسی‌پور

تاریخ تولد : ۱۱ مهر ۱۳۵۳

قد : ۱٫۸۹ متر

اصالت : رفسنجان، ایران

ملیت : ایرانی

تحصیلات : مدیریت رسانه (دکتری)

مهندسی صنایع (کارشناسی ارشد)

محل تحصیل : دانشگاه تهران

دانشگاه صنعتی شریف

پیشه : گزارشگر فوتبال، روزنامه‌نگار ورزشی، تهیه‌کننده، مجری تلویزیونی، صداپیشه، مترجم، مدرس دانشگاه

 

بیوگرافی عادل فردوسی‌پور:

عادل فردوسی‌پور در ۱۱ مهر ۱۳۵۳ متولد شد.  اصالتاً اهل شهر رفسنجان در استان کرمان است. او فرزند اول است و یک خواهر و برادر کوچکتر از خودش دارد. او دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف است. عادل دوران دبستان را در مدرسهٔ ذوقی گذراند و با وجود علاقهٔ بسیارش به فوتبال از درسش دور نشد.

 

عادل فردوسی پور دوره راهنمایی را در مدرسه طالقانی گذراند و چهارسال دبیرستان را به مدرسه البرز رفت و با معدل ۱۸ دیپلم گرفت.

 

عادل فردوسی پور علاقه زیادی به نشریات ورزشی داشت؛ تمام امید و آرزویش مجله "دنیای ورزش" یا "كیهان ورزشی" بود كه هر هفته برای بدست آوردنش كلی تلاش می كرد. خانواده عادل فردوسی پور اهل فوتبال نیستند، عادل در این باره گفته است که "هضم این موضوع که من فوتبال را دوست دارم برای خانواده ام بسیار دشوار بود، با التماس پدرم چند باری مرا به استادیوم برد، اما موضوع آن بود که آنها اصلا به فوتبال علاقه ای نداشتند."

 

عادل فردوسی پور، همزمان با آغاز دوره دبیرستان به دلیل علاقه فراوانی که به زبان انگلیسی داشت به یادگیری زبان پرداخت. با ورود به دانشگاه شریف در رشته مهندسی صنایع، توانست یادگیری زبان انگلیسی را نیز ادامه دهد و در سال سوم دانشگاه انگلیسی را به خوبی فرا بگیرد. عادل فردوسی پور تحصیل را در دانشگاه شریف تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته صنایع ادامه داد و در همان دانشگاه به تدریس زبان تخصصی مشغول شد.

 

عادل فردوسی پور فوتبال را دوست دارد و خوب نیز بازی می کند. شعر دوست نیز هست و با سپهری میانه ای دارد.

 

"راستی اگر سهراب سپهری زنده بود، می توانست در برنامه "نود" به عنوان یك كارشناس حاضر باشد. حیف شد!" او در سال ۱۳۸۴ با گروه اجرایی نمایش "فنز" به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان همکاری کرد. نمایش "فنز" درباره یک خانواده انگلیسی بود که همگی از طرفداران متعصب تیم منچستر یونایتد بوده و پرویز پرستویی در این نمایش نقش برادر بزرگ تر را ایفا می کرد که گزارشگر رادیو بود و عادل نیز به جای او گزارش انگلیسی می کرد.

 

مدرک عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور در کودکی

 

زندگی حرفه‌ای فردوسی پور :

روزنامه‌نگاری و تلویزیون :

او کار رسانه‌ای خود را در سال ۱۳۷۲ با روزنامه‌نگاری در روزنامه ابرار ورزشی به سردبیری اردشیر لارودی آغاز کرد. عادل فردوسی پور در آن زمان، دانشجوی سال سوم کارشناسی زبان انگلیسی بود و در بخش ترجمهٔ صفحهٔ فوتبال خارجی کار می‌کرد. او پس از قبولی در آزمون گزارشگری صدا و سیما، کمی از روزنامه‌نگاری فاصله گرفت. او با مجله سروش جوان، مجله همشهری جوان و روزنامه جام‌جم به همکاری پرداخته و همچنین برای مجله ورلد ساکر چند یادداشت نوشته‌است. بعد از روزنامه‌نگاری در مجلات ورزشی، در تلویزیون به عنوان گزارشگر ورزشی مشغول به کار شد. او پس از گزارشگری مسابقات فوتبال جام جهانی ۱۹۹۸ به شهرت رسید و پس از آن به عنوان گزارشگر بازی‌های زنده و مهم در برنامه‌های مختلف انتخاب شد. در آن زمان که تلفظ نادرست نام‌های خارجی در گزارش‌های فوتبال صدا و سیما زیاد اتفاق می‌افتاد، او از معدود گزارشگران مسلط به زبان انگلیسی بود که نام‌ها را هم غالباً درست تلفظ می‌کرد. و در سال ۱۳۷۸ برنامه ۹۰ را برای بررسی فوتبال ایران طراحی و تهیه کرد. او تا سال ۱۳۹۷ که از سوی مدیران صداوسیما کنار گذاشته شد، به اجرای ۹۰ پرداخت و این برنامه همواره از پرمخاطب‌ترین و بهترین برنامه‌های صدا و سیما محسوب می شد. که به متوسط در هر قسمت بیش از ده میلیون بیننده داشت.

 

فردوسی پور فینال سه جام جهانی ۲۰۰۲، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ را در تلویزیون ایران به صورت زنده گزارش کرد. در جام جهانی ۲۰۰۶ فردوسی‌پور به آلمان اعزام شد تا اولین جام جهانی را از نزدیک تجربه کند. او بیشتر بازی‌های ایران را در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ گزارش کرد و تیم ملی ایران در بازی با بحرین با گزارش این گزارشگر، صعود به جام جهانی را جشن گرفت. او علاوه بر اینکه هر سه دیدار ایران در آن تورنمنت را گزارش کرد، حدود ۱۰ بازی دیگر هم از ورزشگاه‌های آلمان برای میلیون‌ها بیننده ایرانی با صدای خود روی آنتن برد.

 

او در فروردین سال ۱۳۹۲ با هدف «ساخت برنامه ای جامع برای بررسی فوتبال اروپا» برنامه فوتبال ۱۲۰ را طراحی و تولید کرد. او از اجرای حمید محمدی و محمدحسین میثاقی در بخش‌های متنوع این برنامه استفاده کرد و فوتبال ۱۲۰ مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

 

او ویژه برنامه‌هایی را با نام‌های بیست‌چهارده و بیست‌هجده برای بررسی اختصاصی و گزارش مسابقات جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ تهیه و اجرا کرد. او در سال ۱۳۹۷ نیز مجله لیگ قهرمانان اروپا که به صورت هفتگی از سوی اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) منتشر می‌شود را به زبان فارسی تهیه و گویندگی کرد.

 

فردوسی‌پور در طول فعالیت‌هایش در تلویزیون جوایز گوناگونی از جمله جوایز بهترین گزارشگر فوتبال، بهترین مجری ورزشی، بهترین چهره تلویزیونی و بهترین تهیه‌کننده را دریافت کرد.

 

او همچنین تهیه‌کنندهٔ برنامه ی پرطرفدار دیگری مانند فوتبال ۳۶۰ است.

 

عادل فردوسی‌پور در میان شخصیت‌های تلویزیونی ایرانی از محبوبیت گسترده‌ای برخوردار است و عناوینی مانند «بهترین گزارشگر فوتبال»، «بهترین مجری» و «بهترین چهره تلویزیونی» را از جشنواره‌های مختلف دریافت کرده‌است. او در کنار تهیه و اجرای برنامه‌های فوتبالی در تلویزیون و فضای مجازی، آثاری را نیز ترجمه کرده و همان طور که قبلا اشاره کردیم او یکی از مدرسان زبان انگلیسی در دانشگاه صنعتی شریف است.

 

آشنایی با عادل فردوسی پور

عادل فردوسیپور در برنامه نود

 

ممنوع الکاری عادل فردوسی پور و پایان برنامه نود

رسانه‌ها در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۹۷ اعلام کردند که به دلیل پخش مستقیم بازی ملی اسپانیا و انگلیس برنامه نود پخش نمی شود اما برخی از رسانه‌ها خبر دادند که این برنامه به خاطر اختلاف عادل فردوسی پور با علی فروغی مدیریت شبکه سه سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی پخش نخواهد شد. مردم و طرفداران برنامه عادل فردوسی پور انتظار داشتند که برنامه نود مثل هر هفته راس ساعت خودش پخش شود که این اتفاق نیفتاد و در خبری قطعی اعلام شد که به دلیل رفتار غیرحرفه‌ای تهیه کننده و مجری برنامه نود در عدم پخش این برنامه بعد از بازی انگلیس-اسپانیا در دوشنبه گذشته و همچنین استمرار رفتار خارج از عرف ایشان در مصاحبه خلاف ابلاغ ورزش، برنامه مذکور این هفته پخش نخواهد شد.

 

البته آنچه در اصل موجب ممنوع الکاری عادل فردوسی پور و حذف این مجری توانمند از برنامه نود شد اختلاف بین علی فروغی، مدیر تازه‌کار و جوان شبکه سه سیما و عادل فردوسی‌پور بود؛ عادل در جشنواره جام جم هنگام دریافت تندیس جایزه مردمی بهترین برنامه و تندیس بهترین تهیه‌کننده برنامه ترکیبی موقع دریافت جایزه‌اش (که با حواشی در زمینه تقلب در شمارش پیامک‌ها و آرا به ضرر فردوسی پور همراه بود) از سختی‌های ناحقی که در یک سال گذشته ازسوی صدا و سیما بر او و برنامه‌اش تحمیل شد گفت و اظهار کرد که سخت‌ترین سال دوره کاری‌اش را در صدا و سیما پشت سر گذاشته‌ است.

 

درست پس از انتخاب شدن برنامه ورزشی نود به عنوان «برترین برنامه تلویزیونی جشنواره جام‌جم» او کنار گذاشته شد و در اسفند ۱۳۹۷ تنها ۳ ساعت قبل از پخش آخرین برنامه نود در سال ۱۳۹۷ این برنامه اجازه پخش را از شبکه سه سیما دریافت نکرد. پس از آن محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما اعلام کرد که از سال جدید تحولات ویژه ای در برنامه نود شکل خواهد گرفت و این برنامه با گروهی جدید پخش می‌شود. در راستای اعتراض به کنار گذاشتن عادل فردوسی پور از برنامه ۹۰، چهره‌های سرشناس زیادی از جمله علی دایی، پرویز پرستویی، حبیب رضایی، پیمان معادی، پیمان قاسم‌خانی، امیرمهدی ژوله به این اتفاق واکنش نشان دادند.

 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که وقتی در خصوص علت فردوسی‌پور از صدا و سیما، از یکی از نهادهای امنیتی سؤال کرده بود، در جواب، محبوبیت فردوسی‌پور را علت حذف آن از صدا و سیما عنوان کرده بودند. همچنین در زمانی که وی با مدیر شبکه ۳ تماس گرفته، فروغی در جواب به وی گفته‌است:

 

«دخالت نکن؛ هشت ماه برنامه‌ریزی کردیم تا کنار بگذاریمش.»

 

محمد سرافراز، رئیس سابق سازمان صدا و سیما نیز در اظهاراتی، حذف عادل فردوسی‌پور را دستوری از جانب بیت رهبری عنوان کرده بود که چندین بار به وی ابلاغ شده بوده ولی با مخالفت سرافراز روبرو شده بود. سرافراز، فشار دفتر رهبری برای تعطیلی این برنامه را، دخالت فردوسی‌پور در موضوعات غیر ورزشی نظیر مصاحبه با محمدجواد ظریف در شب یلدای سال ۱۳۹۴ عنوان کرده‌است.

 

تصاویر عادل فردوسی پور

تصاویر عادل فردوسی‌پور

 

ترجمه :

عادل فردوسی پور، ترجمه ی کتاب فوتبال عیه دشمن اثر سایمون کوپر را انجام داد. این اثر از مهم ترین آثار جهان در حوزه تأثیرگذاری پدیده فوتبال بر سیاست، جامعه، فرهنگ و تاریخ بود. او کتاب دیگری را با نام کتاب جامع فوتبال ترجمه کرد که دانشنامه‌ای ۴۰۰ صفحه‌ای و تمام‌رنگی دربارهٔ فوتبال است. این کتاب ترجمهٔ کتاب The Football Book است که در اردیبهشت ۱۳۹۱ توسط نشر بهشت منتشر، و در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

 

ترجمه‌های دیگر فردوسی‌پور در زمینهٔ روان‌شناسی و اثر رولف دوبلی هستند. کتاب هنر شفاف اندیشیدن از پرفروش‌ترین آثار در حوزه روان‌شناسی زندگی فردی در سال‌های اخیر بود که توسط او ترجمه و  منتشر شد. این کتاب او در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب از سوی غرفه نشر چشمه رونمایی شد و به دلیل استقبال زیاد مردم پر فروش‌ترین کتاب این انتشارات شد. کتاب هنر خوب زندگی کردن نیز در سال ۱۳۹۷ توسط فردوسی‌پور ترجمه و نشر شد. هنر خوب زندگی کردن پرمخاطب‌ترین کتاب ترجمه‌شده به وسیلهٔ فردوسی‌پور است.

 

کتاب پیگیر اخبار نباشید ترجمه ی فردوسی‌پور، دربارهٔ «مضرات پیگیری اخبار» و همانند ترجمه‌های قبلی او اثر رولف دوبلی است که در سال ۱۳۹۹ منتشر شد. استقبال مردم از کتاب‌های فردوسی‌پور به حدی بوده که بارها تجدید چاپ شدند و در هنگام رونمایی برخی از این کتاب‌ها در نمایشگاه ازدحام جمعیت بسیار شکل گرفت.

 

علت شهرت عادل فردوسی پور

عادل فردوسی در کنار همایون شجریان

 

سایر فعالیت ها :

فردوسی‌پور در سال ۱۳۸۴ با گروه اجراییِ نمایش «فنز» به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان همکاری داشت. او در این نمایش صداپیشهٔ یک گزارشگر فوتبال بود. فردوسی‌پور تعدادی از سری بازی‌های فوتبال تکاملی حرفه‌ای و فیفا را با همکاری بخش خصوصی به زبان فارسی گزارش کرد. او در سال ۱۳۹۷ در مستند فرشاد آقای گل به کارگردانی جعفر صادقی که روایتی از زندگی فرشاد پیوس است، حضور داشت. او در مستند سمفونی حمید هم که روایتی از زندگی حمید علیدوستی است، به کارگردانی جعفر صادقی در سال ۱۴۰۱ حضور داشت.

 

گزارش فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ :

پس از حدود ۲ سال دوری از گزارشگری، بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ بین پرسپولیس و اولسان هیوندای را انجام داد. این اولین گزارش رسم او پس از برکناری از صدا و سیما بود.

 

داوری جشنواره :

عادل فردوسی‌پور و علی رویین‌تن، دو نفر برجسته در زمینه رسانه ورزشی ایران، به عنوان نمایندگان ایران در جشنواره جهانی فیلم‌های ورزشی میلان ایتالیا در سال ۲۰۲۱ به عنوان داوران انتخاب شدند. این اعلام از سوی دبیر جشنواره فیلم ورزشی صورت گرفته و عادل فردوسی‌پور به‌عنوان یکی از چهره‌های معروف حوزه رسانه ورزشی و علی رویین‌تن به‌عنوان رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران، به‌عنوان داوران این جشنواره جهانی معرفی شدند.

 

عادل فردوسی پور در تجمع اعتراضی ۱۴۰۱ در کنار دانشجویان ایستاد و برای دانشجویان شریف سخنرانی کرد.

عادل فردوسی‌پور استاد دانشگاه شریف گفت: جای دانشجو پشت میله زندان نیست. همه مردم ایران خواهان آزادی بی‌قیدوشرط دانشجوهای در بند هستند. این خواسته حداقلی نه تنها این دانشگاه، بلکه تمام دانشگاه‌هاست. نیروهای لباس‌شخصی را برای دانشجوها نباید به کار برد. شما وقتی سرود را خواندید، اشک از چشم‌هایمان جاری بود. حضور شما دلگرم‌کننده است.

 

او همچنین در کنار دانشجویان روی زمین ناهار خورد.

 

برنامه های عادل فردوسی پور

ناهارخوردن عادل فردوسی پور روی زمین در کنار دانشجویان دانشگاه شریف

 

آثار عادل فردوسی پور :

برنامه‌های تلویزیونی :

 سال  نام برنامه  سمت پخش
 ۱۳۷۸–۱۳۹۷  ۹۰ تهیه‌کننده، مجری شبکه شبکه سه
 ۱۳۸۰–۱۳۹۷ فوتبال برتر  گزارشگر فوتبال شبکه سه
 ۱۳۸۱–۱۳۹۷  گزارش ورزشی گزارشگر فوتبال شبکه سه
 ۱۳۹۲–۱۴۰۲  فوتبال ۱۲۰  تهیه‌کننده، گوینده شبکه ورزش
 ۱۳۹۳ بیست‌چهارده تهیه‌کننده، مجری شبکه سه
۱۳۹۷ بیست‌هجده تهیه‌کننده، مجری شبکه سه
۱۳۹۷ مجله لیگ قهرمانان اروپا تهیه‌کننده، گوینده شبکه ورزش،  فیلیمو، فوتبال ۳۶۰
۱۳۹۷ لذت فوتبال گزارشگر فوتبال شبکه ورزش

 

آثار اینترنتی :

 سال   نام  گونه  سمت   پخش‌کننده
 ۱۳۹۵ هت‌تریک برنامه تهیه‌کننده، مجری تلویزیون اینترنتی آیو
 ۱۳۹۸   کلاسیکو برنامه تهیه‌کننده  کافه بازار، فیلیمو، نماوا
 ۱۳۹۸  رؤیاها - فیلم رسمی جام جهانی ۲۰۱۸ مستند گوینده فیلیمو، نماوا
۱۳۹۸   دیگو مارادونا مستند  گزارشگر فوتبال فیلیمو
 ۱۳۹۹ روز بازی: درون بارسلونا مستند  گوینده فیلیمو
۱۳۹۹ وعده کلوپ مستند گوینده  فیلیمو
۱۳۹۹ شکست‌ناپذیران مستند گوینده فیلیمو
۱۳۹۹  یک شب در تورین مستند دوبلور  فیلیمو
۱۴۰۰ فوتبال ۳۶۰ اپلیکیشن، وبگاه، پادکست تهیه‌کننده، مجری، سردبیر وبگاه و اپلیکیشن فوتبال ۳۶۰

 

سایر :

سال نام  گونه  سمت  کارگردان 
 ۱۳۸۴  فنز نمایش تئاتر گوینده  محمد رحمانیان
 ۱۳۹۶  فرشاد آقای گل  مستند  بازیگر (نقش خودش)  جعفر صادقی 
 ۱۴۰۱  سمفونی حمید مستند  بازیگر (نقش خودش)  جعفر صادقی 

 

کتاب شناسی :

ترجمه‌ها :

 نام کتاب  نویسنده  چاپ اول  ناشر   
 فوتبال علیه دشمن سایمون کوپر ۱۳۸۹ نشر چشمه  
 کتاب جامع فوتبال   دیوید گلدبلات  ۱۳۹۱  نشر بهشت   
هنر شفاف اندیشیدن رولف دوبلی ۱۳۹۴ نشر چشمه  
 هنر خوب زندگی کردن رولف دوبلی ۱۳۹۷  نشر چشمه   
پیگیر اخبار نباشید رولف دوبلی ۱۳۹۹  نشر چشمه   
 مارادونا گیم بالاگه  ۱۴۰۱ نشر چشمه  

 

کتاب‌های صوتی :

نام کتاب  نویسنده سال ناشر صوتی
 فوتبال علیه دشمن  سایمون کوپر ۱۳۹۸ رادیو گوشه
 هنر شفاف اندیشیدن رولف دوبلی  ۱۳۹۹ رادیو گوشه
 هنر خوب زندگی کردن  رولف دوبلی ۱۴۰۰ رادیو گوشه
  پیگیر اخبار نباشید  رولف دوبلی  ۱۴۰۱ رادیو گوشه

 

جوایز و عنوان‌های عادل فردوسی پور :

• در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر

• جایزه بهترین مجری و گزارشگر سال فوتبال ایران: فصل ۸۸–۱۳۸۷

• عنوان بهترین گزارشگر ورزشی سال به انتخاب مجله سروش: ۱۳۸۹

• عنوان ستاره سال رادیو و تلویزیون به انتخاب مجله سروش: ۱۳۸۹

• جایزه بهترین مجری ورزشی سال از سومین جشنواره تلویزیونی جام جم: ۱۳۹۲

• جایزه بهترین برنامهٔ ورزشی از سومین جشنواره تلویزیونی جام جم برای برنامه ۹۰: ۱۳۹۲

• عنوان بهترین مجری تلویزیونی مرد سال از ویژه برنامه سه ستاره: ۱۳۹۴

• تندیس بهترین چهره تلویزیونی سال از پانزدهمین جشن سینمایی حافظ: ۱۳۹۴

• جایزه بهترین گزارشگر ورزشی لیگ برتر ایران: فصل ۹۵–۱۳۹۴

• جایزه بهترین مجری ورزشی سال از دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی: ۱۳۹۵

• جایزه بهترین تهیه‌کننده برنامه ترکیبی سال از پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم: ۱۳۹۷

• تندیس بهترین چهره تلویزیونی سال از نوزدهمین جشن سینمایی حافظ: ۱۳۹۸

• جایزه ویژه ناصر حجازی (اولین جایزه ناصر حجازی): ۱۳۹۸

• جایزه «دستاورد فارغ‌التحصیلان» از انجمن دانشگاه صنعتی شریف (سوتا): ۱۳۹۹

• جایزه بهترین چهره تلویزیونی برای برنامه فوتبال ۱۲۰ در بیست و دومین مراسم جشن حافظ: ۱۴۰۲

 

درباره عادل فردوسی پور

تصویر فردوسی پور در کنار علی دایی

 

آثار عادل فردوسی پور

برنامه های عادل فردوسی پور

 

کتاب های عادل فردوسی پور

حضور عادل فردوسی پور در مراسم مهرداد اولادی

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------