گفتگو با بهداد سلیمی + عكس



 گفتگو با بهداد سلیمی + عكس
يك دهه پيش بود كه وزنه‌برداري ايران، چهره شاخصي به اين رشته در دنيا معرفي كرد كه نام او را «هركول» گذاشتند... «حسين رضازاده» جوان اردبيلي كه در طول يك دهه حضور در مسابقات المپيك و جهان، دو مدال طلاي سنگين وزن المپيك به سال‌هاي 2000 سيدني و 2004 آتن را از آن خود كرد و هر سال قهرمان جهان شد و ركورد يك ضرب، دو ضرب و مجموع جهان را به خود اختصاص داد، در طي اين سال‌ها خيلي‌ها از جمله وزنه‌برداران روسي و چيني مي‌خواستند ركورد او را بشكنند، اما نشد كه نشد...

 

تا اين‌كه يك ايراني ديگر، اما اين‌بار از ديار مازندران توانست ركورد يك ضرب 213 كيلوگرمي رضازاده را شكسته و يك كيلوگرم افزايش بدهد، او در دسته سنگين وزن مسابقات جهاني فرانسه سه طلاي يك ضرب، دو ضرب و مجموع را به دست آورد و جالب اين‌كه نفر دوم سنگين وزن هم از ايران بود، سجاد انوشيرواني كه دوم شد... نام اين جوان كه همه او را مي‌شناسيد و بايد از او به عنوان شير مازندران ياد كرد، «بهداد سليمي» است بچه قائمشهر...

 

  بهداد سلیمی,بيوگرافي بهداد سليمي,عكس هاي بهداد سليمي

 با اين جوان 22 ساله ايراني بيشتر آشنا شويد...

پس از خداحافظي «حسين رضازاده» از مسابقات وزنه‌برداري خيلي از قوي‌ترين مردان در ديگر كشورهاي مختلف دنيا نفس راحتي كشيدند با اين خيال كه «حالا حالاها از ايران كسي پيدا نمي‌شود.» اما زهي خيال باطل كه بهداد آمد و حالا قوي‌ترين مرد جهان است... پيش از مطالعه متن ذيل، كارنامه ورزشي او را مرور كنيد.

 

افتخارات بهداد سلیمی
مدال برنز جهان در سال 2008، مدال طلاي آسيا در سال 2009، مدال طلاي باشگاههاي آسيا در سال‌هاي 2000، مدال طلاي جوانان جهان در سال 2009، مدال نقره جام باشگاههاي آسيا در سال 2008، مدال طلاي جهان در سال 2010(آنـتاليا) و 2011 پاريس كه منجر به ركوردزني جهاني او در يك ضرب هم شد.

 

المپیک تابستانی لندن ۲۰۱۲
او پس از کسب سهمیه المپیک تابستانی لندن در روز سه شنبه۱۷ مرداد ۱۳۹۱ در ۱۰۵+ کیلوگرم به مصاف حریفان خود رفت و در حرکت اول یک ضرب ۲۰۱ کیلو گرم را بالای سر برد و در حرکات بعدی یک ضرب وزنه‌های ۲۰۴ و ۲۰۸ کیلو را بالای سر برد و بعد از وزنه‌بردار روس در جایگاه دوم یک ضرب قرار گرفت. قابل ذکر است وزنه بردار روس هم وزنه۲۰۸ کیلو را زد و دومی بهداد سلیمی در یک ضرب به خاطر سنگین تر بودن وزن او نسبت به وزنه بردار روس بود.

در دوضرب و در اولین حرکت وزنه ۲۴۷ کیلوگرم را بالای سر برد و در حرکت دوم نتوانست وزنه ۲۶۴ کیلوگرمی را -که رکورد المپیک محسوب می‌شد- بالای سر ببرد با ۴۵۵ کیلوگرم مدال طلای المپیک را گرفت؛ اما او نتوانست رکورد المپیک را که با ۲۶۳ کیلو گرم در دستان حسین رضازاده است را بزند.

بازیهای آسیایی 2014  اینچئون کره جنوبی
بهداد سلیمی در رقابت‌های فوق سنگین وزنه‌برداری بازی‌های آسیایی موفق شد رکورد مجموع فوق سنگین این بازی‌ها که با 451 کیلوگرم در اختیار حسین رضازاده بود را در حرکت اول خود با مهار وزنه241 کیلویی به میزان 11 کیلوگرم در مجموع ارتقا دهد. وی در حرکات یکضرب نیز با وزنه 210 کیلویی به کار خود پایان داده بود.
 
بهداد همچین در دوضرب نیز رکورد حسین رضازاده در بازی های آسیایی را یک کیلوگرم ارتقا داد.
 
سلیمی با این حرکت مدال طلای بازی‌های آسیایی را نیز قطعی کرد و مانند بازی‌های آسیایی 2010 قهرمان این رقابت‌ها شد.
 

 

 بهداد سلیمی,بيوگرافي بهداد سليمي,عكس هاي بهداد سليمي

22 ساله قائمشهري
او خود را اين‌گونه معرفي مي‌كند: هفدهم آذرماه سال 1368 در قائم‌شهر به دنيا آمدم. يك خواهر و يك برادر بزرگ‌تر از خود دارم و فرزند آخر خانواده‌ام هستم، پدر و مادرم ورزشي نبودند، اما من با توجه به اندامم، عاشق ورزش بودم، سابقه ورزشي 8 ساله دارم و از 14 سالگي به اين رشته رو آوردم و اولين مربي‌ام هم «قاسم غزاليان» بود. نخستين عنوانم را در سال 85 به دست آوردم و در مسابقات آموزشگاه‌هاي كشور قهرمان شدم. در ضمن دانشجوي رشته تربيت بدني دانشگاه قائم‌شهر هم هستم...   (گفتني است آقا بهداد سليمي در تعطيلات نوروز 90 به جرگه متاهلين پيوست)


شروع با ژيمناستيك  
قوي‌ترين مرد جهان مي‌گويد: شروع ورزش من با ژيمناستيك بود، مدتي را هم به باشگاه كشتي رفتم، اما بعد متوجه شدم علاقه‌ام به وزنه‌برداري بيشتر است، اين شد كه به اين رشته روي آوردم، البته وزنه‌بردار شدنم هم كاملا اتفاقي بود، يك روز يكي از دوستانم كه به باشگاه وزنه‌برداري مي‌رفت، به من گفت تو فيزيك بسيار مناسبي براي رشته وزنه‌برداري داري، من هم با توجه به اين كه افتخارآفريني‌هاي رضازاده را بارها ديده بودم و دوست داشتم يك روز مثل او شوم، از پيشنهاد دوستم استقبال كردم و همراه او به باشگاه وزنه‌برداري نامجوي شهر قائم‌شهر رفتم، اين شروع حضور من در دنياي وزنه‌برداري بود...


به فوتبال علاقه‌اي ندارم
هيچ علاقه‌اي به فوتبال ندارم و پيگير نتايج هم نيستم، البته اين بدان معنا نيست كه از فوتبال متنفرم... من دوستاي فوتبالي زيادي دارم و تيم مورد علاقه‌ام هم نساجي قائم‌شهر است، در ميان تيم‌هاي خارجي بازي بارسلونا را بيشتر از ديگر تيم‌ها دوست دارم. به خصوص ليونل مسي كه در اوج مي‌باشد.

 

زحمات مربيان من  
مربيانم خيلي براي من زحمت كشيده‌اند. جا دارد از آقاي غزاليان كه سرمايه‌گذاري اوليه را روي من انجام دادند تشكر كنم. حاج حسين رضازاده، آقاي توكلي و آقاي باقري خيلي به من كمك كردند. به خصوص آقاي باقري كه شبانه‌روز براي من زحمت كشيدند. از همه آنها تشكر مي‌كنم و اميدوارم لايق آن باشم و بتوانم باز افتخارآفريني کنم.


همسر بهداد: به قدرتش شكي نداشتم
همسر بهداد سليمي مي‌گويد: من شب اول كه بهداد مسابقه داشت پاي گيرنده تلويزيون خيلي استرس داشتم؛ البته به قدرت بهداد شكي نداشتم ولي چون سرماخوردگي قبل از مسابقه باعث شده بود كمي ضعيف بشود خيلي نگران بودم. اولين بار كه وزنه را بلند كرد آنقدر استرس داشتم كه يك لحظه فكر كردم وزنه را انداخته، خيلي ترسيده بودم اما وقتي وزنه را بالاي سر برد خيلي خوشحال شدم. من در آن لحظه خانه مادرشوهرم بودم، كه صداي تشويق و سوت و كف از خانه بلند شد.

 

 بهداد سلیمی,بيوگرافي بهداد سليمي,عكس هاي بهداد سليمي

جالب است بدانيد من شب قبل از مسابقه از او خواستم كه ركورد جهاني را بزند كه خوشبختانه اين اتفاق افتاد. در حقيقت بهداد به عشق من وزنه 214 كيلويي را زد(باخنده).


2 روز استرس داشتم
دو روز قبل از مسابقات استرس بدي داشتم. چون مي‌دانستم اين مسابقات به صورت زنده پخش مي‌شود و به اين فكر بودم كه الان ملت عزيز ايران و خانواده‌ام پاي گيرنده‌ها هستند و اگر خداي ناكرده نتوانم وزنه را بالاي سرم ببرم، پيش مردم رو سياه و شرمنده مي‌شوم و بايد جوابگوي آنان باشم. به همين خاطر دچار استرس شديدي شده بودم. شب قبل ازمسابقه به خاطر استرس 5 صبح خوابم برد و شب بعد مسابقه هم از خوشحالي نتوانستم بخوابم!


تماشاگران ايراني كه در كشور فرانسه بودند سنگ تمام گذاشتند و خيلي ما را تشويق كردند. در ايران هم در فرودگاه علاقه‌مندان زيادي به استقبال ما آمده بودند. در مازندران هم مردم به من لطف كردند و جمعيتي حدود 5000 نفر آمده بودند كه براي من باعث افتخار است. جا دارد از استاندار مازندران كه به استقبال من آمده بود، تشكر كنم. من اصلا توقع نداشتم، واقعا من را غافلگير كردند...


رو سفيدي جلوي همسر
بعد از مسابقه اولين كسي كه به من زنگ زد همسرم بود. هر چقدر از همسرم بگويم كم گفته‌ام. او به خاطر اين‌كه يك روزي اين مدال را بر گردن من ببيند دوري من را تحمل كرد كه به نظرم ايثار كردند و اين ركوردشكني‌ها را مديون همسرم مي‌دانم و اين ركورد زدن‌ها خواسته همسرم بود، خدا را شكر جلوي همسرم رو سفيد شدم.

 

   بهداد سلیمی,بيوگرافي بهداد سليمي,عكس هاي بهداد سليمي

به او افتخار مي‌كنم
خيلي خوشحالم و برايم افتخار است كه همسر بهداد هستم. هميشه گفته‌ام كه بهداد خيلي مهربان است. بهداد مردي بسيار مهربان و دل‌ نازك است. شايد از من هم دل‌نازك‌تر باشد. در واقع بهترين خصوصيت اخلاقي بهداد «مهرباني» اوست. با اين‌كه ما در دوران عقد به سر مي‌بريم و هنوز وارد زندگي مشترك نشده‌ايم اما هر موقع به منزل ما مي‌آيد، نمي‌گذارد من كار كنم و خودش دست به كار مي‌شود و اصلا كار خانه را سخت نمي‌داند.


حاج حسين حامي من بود  
عكس‌العمل آقاي رضازاده نسبت به اين‌كه ركورد او را زدم خيلي خوب بود. او اولين كسي بود كه به من تبريك گفت و بارها من را كه در تمرينات ركورد او را زده بودم حمايت كرد. آقاي رضازاده چه در تمرينات و چه در مسابقات همواره حامي من بوده‌اند. در فدراسيون هم حاج حسين خيلي به ما كمك كردند و من فكر مي‌كنم اگر حسين رضازاده در فدراسيون نبودند، مشكلات زيادي براي‌مان به وجود مي‌آمد. چون واقعا براي فدراسيون زحمت مي‌كشند. ولي انتظار ما از مسئولان اين است كه به نيازهاي ما بيشتر اهميت بدهند، يكسري ورزش‌ها هست كه واقعا براي آنها سرمايه‌گذاري زيادي مي‌شود و بيش از حد مورد توجه است.

 

به نظر من اولويت در هر ورزشي؛ سقف آن است و سقف هر ورزشي المپيك است. رشته‌اي كه رسيدن به المپيك براي آن افتخار است و انتظار مدال در آن مي‌رود بايد حمايت بيشتري بشود، من هم به نوبه خودم سعي مي‌كنم در تمرينات ركورد بيشتري بزنم تا با خيال راحت‌تري وارد مسابقات المپيك بشوم.

 

 بهداد سلیمی,بيوگرافي بهداد سليمي,عكس هاي بهداد سليمي

 فكر نمي‌كردم روزي قهرمان شوم   
از همان دوران بچگي نسبت به همسن و سالانم احساس بزرگي مي‌كردم و يك جورايي از سنم بيشتر مي‌فهميدم. از چهار سالگي ورزش ژيمناستيك را آغاز كردم و بعد از آن به ورزش‌هاي مختلفي از جمله وزنه‌برداري پرداختم. اوايل كه به سراغ اين رشته آمدم، به فكر اين بودم كه سه ماه تابستان وقتم را پر كنم ولي كم‌كم به اين رشته علاقه‌مند شدم. اصلا فكر نمي‌كردم روزي قهرمان وزنه‌برداري جهان شوم. از همان بچگي حسين رضازاده را خيلي دوست داشتم و آرزو مي‌كردم مثل او بشوم كه به اين جايگاه رسيدم.


از لابه‌لاي حرف‌هاي همسر بهداد
خانم نصرتي همسر بهداد مي‌گويد:
 بهداد وقتي وزنه را بالاي سر برد و به زمين انداخت، ديگر نتوانستم بغضم را نگه دارم.
 بهداد در قائمشهر زندگي مي‌كند و با برادرم كه او هم وزنه‌بردار است در اردوي تيم ملي آشنا شد، بعد از بازي‌هاي شهريور سال گذشته در آنتالياي تركيه، چند بار به منزلمان در بابلسر آمدند و بعد هم خواستگاري... وقتي بهداد به خواستگاري من آمد چون با برادرم دوست بود، از برادرم خيلي خجالت مي‌كشيد و روز خواستگاري وقتي نگاهش به برادرم مي‌افتاد از خجالت قرمز مي‌شد.


 زماني كه مي‌خواستيم ازدواج كنيم، او از من پرسيد مي‌تواني دوري از يكديگر و سختي‌هاي زندگي را تحمل كني كه من هم قبول كردم...
 قول مي‌دهم بهداد در المپيك ركورد دو ضرب را هم بشكند.
 در دل بهداد هيچ چيز نيست. مهرباني‌اش مثل يك بچه 2 ساله است...


درباره اين زوج مازندراني
 آيدين نصرتي برادر «آلما» در اردوي تيم ملي از دوستان نزديك بهداد بود.
 آلما مي‌گويد: بهداد را بخاطر شهرت انتخاب نکردم.
 همسر بهداد، قايقراني را به شكل حرفه‌اي ادامه مي‌داد تا اين‌كه آسيب ديد.
 آنها دوم فروردين‌ماه سال 90 بر سر سفره عقد نشسته‌اند و احتمالا مراسم ازدواج‌شان پس از المپيك لندن برگزار خواهد شد.
 4 ماه اخير بهداد دائما در اردو بود و ما با هم فقط تلفني حرف مي‌زديم، اين دوري هر چند تلخ بود، اما هر دو يك هدف داريم، رسيدن به قهرماني در المپيك لندن...
 شب قبل از مسابقه به من قول داد كه ركوردشكني مي‌كند.


از او بيشتر بدانيم
 بهداد سليمي مي‌گويد: ادامه تحصيل در كنار ورزش براي رشد و ترقي علمي او بسيار مهم است. مي‌گويد: تمام سعي خودم را مي‌كنم كه در درس و علم هم مانند ورزش به سقف برسم و درجات علمي را يكي پس از ديگري طي كنم. نام‌خانوادگي كامل او سليمي‌گرد آسيايي است.


 بهداد در مورد ماه محرم مي‌گويد: «امام حسين(ع) مردي بود كه براي نجات اسلام از جان خانواده خود كه باارزش‌ترين سرمايه هر انساني است، گذشت...»
 منبع خانواده سبز

  

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------