آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش کمیته انضباطی به شادی جنجالی جواد نکونام و اظهارات حسینی

حسین عبداللهی عضو کمیته انضباطی به رفتارها و صحبت‌های سرمربی و دروازه‌بان تیم استقلال واکنش نشان داد. حسین عبداللهی در خصوص…

بیوگرافی پله فوتبالیست برزیلی، اسطوره فوتبال جهان



پله,پله فوتبالیست,بیوگرافی پله

بیوگرافی پله فوتبالیست برزیلی، اسطوره فوتبال جهان

 

بیوگرافی پله فوتبالیست برزیلی:

ادسون آرانتس دو ناسیمنتو (23 اکتبر 1940 – 29 دسامبر 2022) که با نام پله شناخته می شود، بازیکن سابق فوتبال اهل برزیل بود که در پست مهاجم بازی می کرد. او به عنوان یکی از بزرگترین بازیکنان تمام ادوار تلقی می شود و از سوی فیفا لقب «برترین» را گرفته است.

چکیده ای از بیوگرافی پله:

اسم کامل پله : ادسون آرانتس دو ناسیمنتو

تاریخ تولد : 23 اکتبر 1940

محل تولد : ترس کوراسویس، میناز ژرایس، برزیل

درگذشت : 29 دسامبر 2022 (82 سال)

محل درگذشت : مورومبی، سائوپائولو، برزیل

پیشه : بازیکن فوتبال، بشر دوست

قد : 1/73 متر

 

همسر(ها) :

• رزماری دوس ریس شولبی (ا. 1966–ج. 1982)

• اسیریا لموس سیشاس (ا. 1994–ج. 2008)

• مارسیا آئوکی (ا. 2016)

 

شریک های زندگی : شوشا (1981–1986)

تعداد فرزندان : 7

 

مشاغل مرتبط با فوتبال

پست : مهاجم، هافبک

 

باشگاه های جوانان

بائورو 1953-1956

 

باشگاه های حرفه ای

باشگاه‌ها سال ها بازی† (گل)†

سانتوس 1956–1974 636 (618)

نیویورک کاسموس 1975–1977 64 (37)

مجموع 700 (655)

 

تیم ملی

برزیل 1957–1971 92 (77)

 

بیوگرافی پله اسطوره فوتبال :

پله که عضو سه تیم قهرمان جام جهانی برزیل است، از نظر بسیاری بهترین بازیکن فوتبال تمام دوران است.

 

پله کی بود ؟

پله پله بازیکن فوتبال، اسطوره فوتبال با بازی خود در جام جهانی 1958 تبدیل به یک فوق ستاره شد. پله به مدت دو دهه در برزیل به صورت حرفه ای بازی کرد و در این راه موفق به کسب سه جام جهانی شد و در اواخر دوران حرفه ای خود به نیویورک کاسموس ملحق شد. او که در سال 1999 به عنوان یکی از بازیکنان قرن فیفا انتخاب شد، یک سفیر جهانی برای فوتبال و سایر اهداف بشردوستانه بود.

 

  بیشتر بخوانید: فوتبالیست های معروف جهان

 

اوایل زندگی پله :

پله با نام ادسون آرانتس دو ناسیمنتو  (Edson Arantes do Nascimento) در 23 اکتبر 1940 در ترس کوراسویس، میناز ژرایس، برزیل متولد شد و اولین فرزند خوائو راموس و دونا سلست بود. پله که به نام توماس ادیسون و با نام مستعار «دیکو» نامگذاری شده بود، به همراه خانواده‌اش در جوانی به شهر بائورو نقل مکان کرد.

 

ژائو راموس، معروف به "دوندینیو" برای کسب درآمد به عنوان یک فوتبالیست تلاش کرد و پله در فقر بزرگ شد. با این حال، او با لگد زدن به یک جوراب غلاف شده پر از ژنده در اطراف خیابان های بائورو، استعداد ابتدایی خود را در فوتبال ایجاد کرد. منشأ نام مستعار "پله" نامشخص است، اگرچه او به یاد می آورد که زمانی که دوستانش برای اولین بار از او به این شکل یاد کردند، آن را تحقیر کرد.

 

پله در دوران نوجوانی به تیم جوانانی که والدمار دی بریتو، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال برزیل مربی آن بود، پیوست. دی بریتو در نهایت خانواده پله را متقاعد کرد که به پدیده نوظهور اجازه دهند خانه را ترک کنند و در سن 15 سالگی برای باشگاه فوتبال حرفه ای سانتوس تلاش کنند.

 

گنجینه ملی فوتبال :

پله با سانتوس قرارداد امضا کرد و بلافاصله تمرینات خود را با بازیکنان ثابت این تیم آغاز کرد. او اولین گل حرفه ای دوران حرفه ای خود را قبل از رسیدن به 16 سالگی به ثمر رساند، در اولین فصل کامل خود لیگ را در گلزنی رهبری کرد و برای بازی در تیم ملی برزیل به خدمت گرفته شد.

 

جهان به طور رسمی در جام جهانی 1958 سوئد به پله معرفی شد. این بازیکن 17 ساله با نشان دادن سرعت، ورزش و دید زمینی قابل توجه، در پیروزی 5-2 نیمه نهایی مقابل فرانسه سه گل به ثمر رساند، سپس دو گل دیگر را در فینال به ثمر رساند و 5-2 بر کشور میزبان پیروز شد.

 

این فوق ستاره جوان پیشنهادهای سنگینی برای بازی در باشگاه های اروپایی دریافت کرد و ژانیو کوآدروس، رئیس جمهور برزیل در نهایت پله را به عنوان یک گنج ملی اعلام کرد و از نظر قانونی بازی در کشور دیگری را برای او دشوار کرد. صرف نظر از این، مالکیت باشگاه سانتوس با برنامه ریزی مسابقات نمایشگاهی پرسود با تیم های سراسر جهان اطمینان حاصل کرد که جذب ستاره های آن به خوبی پرداخت می شود.

 

اسم کامل پله,پله چند سال دارد,فوتبالیست پله

بیوگرافی پله برزیلی اسطوره فوتبال

 

عناوین بیشتر جام جهانی :

پله دو بازی در جام جهانی 1962 شیلی داشت که آسیب دیدگی کشاله ران را تشدید کرد، در حالی که برزیل به دومین قهرمانی متوالی خود ادامه داد. چهار سال بعد، در انگلستان، یک سری حملات وحشیانه توسط مدافعان حریف دوباره او را به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه پا به کناری کشاند و برزیل پس از یک دور از جام جهانی خارج شد.

 

با وجود ناامیدی در صحنه جهانی، افسانه پله به رشد خود ادامه داد. در اواخر دهه 1960، دو جناح در جنگ داخلی نیجریه طبق گزارشات، با آتش بس 48 ساعته موافقت کردند تا بتوانند بازی پله را در یک بازی نمایشگاهی در لاگوس تماشا کنند.

 

جام جهانی 1970 مکزیک بازگشتی پیروزمندانه به افتخار پله و برزیل را رقم زد. پله با سرگروهی تیمی قدرتمند، چهار گل در این مسابقات به ثمر رساند، از جمله یک گل در فینال تا برزیل 4-1 بر ایتالیا پیروز شود.

 

پله در سال 1974 بازنشستگی خود را از فوتبال اعلام کرد، اما سال بعد برای بازی در نیویورک کاسموس در لیگ فوتبال آمریکای شمالی به میدان بازگشت و به طور موقت کمک کرد تا NASL به یک جاذبه بزرگ تبدیل شود. او آخرین بازی خود را در نمایشگاه بین نیویورک و سانتوس در اکتبر 1977 انجام داد و برای هر دو تیم رقابت کرد و با مجموع 1281 گل در 1363 بازی، بازنشسته شد.

 

پله برزیلی,سن پله,پله اسطوره فوتبال

آشنایی با بیوگرافی پله اسطوره فوتبال جهان

 

سالهای بعد، مرگ و میراث پله :

بازنشستگی باعث کاهش وجهه عمومی پله نشد که همچنان یک بازیکن محبوب و فعال در بسیاری از عرصه های حرفه ای بود.

 

پله در سال 1978 جایزه صلح بین المللی را برای همکاری با یونیسف دریافت کرد. او همچنین به عنوان وزیر فوق العاده ورزش برزیل و سفیر سازمان ملل در امور بوم شناسی و محیط زیست بود.

 

پله در سال 1999 به همراه دیگو مارادونا آرژانتینی به عنوان "بازیکن قرن" فیفا انتخاب شد. برای بسیاری، موفقیت های او در زمین فوتبال هرگز برابر نخواهد بود، و تقریباً همه ورزشکاران بزرگ در این ورزش با برزیلی ای که زمانی دنیا را مجبور به تماشای بازی متعالی اش می کرد، سنجیده می شوند.

 

روابط و فرزندان پله :

فرزندان :

ساندرا (1964–2006)

فلاویا (متولد 1968)

کلی کریستینا (متولد 1967)

ادسون (متولد 1970)

جنیفر (متولد 1978)

جاشوا (متولد 1996)

سلست (متولد 1996)

 

پله سه بار ازدواج کرد و چندین رابطه نامشروع داشت و در مجموع حداقل هفت فرزند داشت.

 

پله در سال 1966 با رزماری دوس ریس شولبی ازدواج کرد. آنها دو دختر داشتند: کلی کریستینا (متولد 13 ژانویه 1967)، که با آرتور دلوکا، جنیفر (متولد 1978) ازدواج کرد و یک پسر ادسون ("ادینهو"، زاده 27 اوت 1970). این زوج در سال 1982 طلاق گرفتند. در می 2014، ادینهو به دلیل پولشویی از قاچاق مواد مخدر به 33 سال زندان محکوم شد. در دادگاه تجدید نظر، این حکم به 12 سال و 10 ماه کاهش یافت.

 

از سال 1981 تا 1986، پله رابطه عاشقانه ای با ژاکسا مجری تلویزیون داشت که در راه اندازی حرفه او تأثیرگذار بود. او 17 ساله بود که آنها شروع به قرار ملاقات کردند.  در آوریل 1994، پله با روانشناس و خواننده انجیل آسیریا لموس سیشاس ازدواج کرد که در 28 سپتامبر 1996 دوقلوهای جاشوا و سلست را از طریق درمان های باروری به دنیا آورد. این زوج در سال 2008 طلاق گرفتند.

 

پله حداقل دو فرزند دیگر از روابط خانوادگی داشت. ساندرا ماچادو، که از رابطه عاشقانه پله در سال 1964 با خدمتکار خانه ای به نام آنیزیا ماچادو به دنیا آمد، سال ها مبارزه کرد تا توسط پله تایید شود و او از انجام آزمایش های DNA خودداری کرد. پله سرانجام پس از یک آزمایش DNA که دادگاه دستور داد ثابت کرد که او دختر او است، تسلیم شد. ساندرا ماچادو در سال 2006 بر اثر سرطان درگذشت.

 

پله در سن 73 سالگی اعلام کرد که قصد دارد با مارسیا آئوکی 41 ساله، واردکننده ژاپنی- برزیلی تجهیزات پزشکی از پناپولیس ، سائوپائولو، که از سال 2010 با او قرار داشت ازدواج کند. آنها اولین بار در اواسط دهه 1980 با هم آشنا شدند. در نیویورک، قبل از ملاقات مجدد در سال 2008. آنها در ژوئیه 2016 ازدواج کردند.

 

پله فوتبالیست,بیوگرافی پله,پله بازیکن فوتبال

اسطوره فوتبالیست پله

 

سیاست :

در سال 1970، پله توسط دیکتاتوری نظامی برزیل به دلیل مشکوک بودن دیدگاه های چپ مورد بازجویی قرار گرفت. اسناد نشان می دهد که پله پس از ارائه مانیفست در مورد آزادی زندانیان سیاسی مورد بازجویی قرار گرفته است. خود پله بیشتر درگیر مبارزات سیاسی در کشور نشد.

 

در سال 1976، پله در یک سفر تحت حمایت پپسی در لاگوس، نیجریه بود، زمانی که کودتای نظامی آن سال رخ داد. پله همراه با آرتور اش و دیگر تنیس بازان، که در مسابقات وقفه دار WCT لاگوس در سال 1976 شرکت می کردند، در هتلی به دام افتادند. پله و خدمه اش در نهایت هتل را ترک کردند تا در اقامتگاه سفیر برزیل بمانند زیرا نتوانستند برای چند روز کشور را ترک کنند. بعداً فرودگاه باز شد و پله با لباس خلبان کشور را ترک کرد.

 

در ژانویه 1995، فرناندو کاردوسو به عنوان وزیر ورزش منصوب شد. در دوران تصدی وی، اصلاحات متعددی علیه فساد در انجمن های فوتبال دولتی ارائه شد. او در 30 آوریل 1998 از سمت خود استعفا داد.

 

او در ژوئن 2013 در افکار عمومی به دلیل دیدگاه های محافظه کارانه اش مورد انتقاد قرار گرفت. در طول اعتراضات سال 2013 در برزیل، پله از مردم خواست که "تظاهرات را فراموش کنند" و از تیم ملی برزیل حمایت کنند.

 

در 1 ژوئن 2022، پله نامه ای سرگشاده به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حساب اینستاگرام خود منتشر کرد، که در آن درخواست عمومی برای جلوگیری از تهاجم "شیطان" و "غیر موجه" روسیه در سال 2022 به اوکراین کرد.

 

دین

پله که یک کاتولیک بود، یک پیراهن امضا شده را به پاپ فرانسیس اهدا کرد. همراه با یک توپ فوتبال امضا شده از رونالدو نازاریو, در یکی از موزه های واتیکان واقع شده است.

 

تصویر عمومی

پله به ایلیسم معروف بود و اغلب خود را به صورت سوم شخص معرفی می کرد.

 

پله کیست، آشنایی با پله، بیوگرافی پله اسطوره فوتبال جهان

پله چند سال دارد ؟

 

سلامتی پله :

در سال 1977، رسانه های برزیل گزارش دادند که پله کلیه راست خود را برداشته است. در نوامبر 2012، پله تحت یک عمل موفقیت آمیز لگن قرار گرفت. در دسامبر 2017، پله با ویلچر در مراسم قرعه کشی جام جهانی 2018 در مسکو ظاهر شد و در آنجا با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و دیگو مارادونا، فوتبالیست آرژانتینی دیدار کرد.

 

یک ماه بعد، او از خستگی به زمین افتاد و به بیمارستان منتقل شد. در سال 2019، پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل عفونت دستگاه ادراری، برای برداشتن سنگ کلیه تحت عمل جراحی قرار گرفت. در فوریه 2020، پسرش ادینهو گزارش داد که پله قادر به راه رفتن مستقل نیست و تمایلی به ترک خانه ندارد و وضعیت خود را به دلیل عدم توانبخشی پس از عمل لگن خود می داند.

 

در سپتامبر 2021، پله برای برداشتن تومور در سمت راست روده بزرگ تحت عمل جراحی قرار گرفت. اگرچه دختر بزرگش کلی اظهار داشت که او "حالش خوب است"، بنا بر گزارش ها، او چند روز بعد دوباره در مراقبت های ویژه بستری شد، قبل از اینکه سرانجام در 30 سپتامبر 2021 برای شروع شیمی درمانی مرخص شود. در نوامبر 2022، ESPN برزیل گزارش داد که پله به دلیل "تورم عمومی" به بیمارستان منتقل شده است، همراه با مشکلات قلبی و نگرانی از اینکه درمان شیمی درمانی او اثر مورد انتظار را نداشته است.

 

پله روی ویلچر در سال 2018 در مراسم رونمایی از مجسمه خود در ریودوژانیرو

پله روی ویلچر در سال 2018 در مراسم رونمایی از مجسمه خود در ریودوژانیرو

 

مرگ پله :

در 21 دسامبر 2022، بیمارستان آلبرت انیشتین در سائوپائولو برزیل، جایی که پله تحت درمان بود، اعلام کرد که تومور او پیشرفت کرده است و او به مراقبت بیشتری در رابطه با اختلالات کلیوی و قلبی نیاز دارد.  پله در 29 دسامبر 2022 در سن 82 سالگی به دلیل نارسایی چند عضوی، عارضه سرطان روده بزرگ، درگذشت.

 

پله,پله فوتبالیست,مراسم تشییع پیکر پله در برزیل

مراسم تشییع پیکر پله در برزیل

 

آمار شغلی پله :

باشگاه

رکورد گلزنی پله اغلب توسط فیفا 1281 گل در 1363 بازی گزارش شده است. این رقم شامل گل هایی است که پله در بازی های دوستانه باشگاهی، از جمله تورهای بین المللی که پله با سانتوس و نیویورک کاسموس به پایان رساند، و چند بازی که پله برای تیم های نیروهای مسلح برزیل در طول خدمت ملی اش در برزیل انجام داد، می‌شود. تیم ایالت سائوپائولو برای مسابقات قهرمانی ایالات برزیل. او در رکوردهای جهانی گینس برای بیشترین گل های حرفه ای به ثمر رسیده در فوتبال ثبت شد. در سال 2000، IFFHS پله را با به ثمر رساندن 541 گل در 560 بازی، "بهترین و موفق ترین گلزن برتر جهان در تمام دوران" معرفی کرد و از او با یک جام تقدیر کرد.

 

بین المللی

پله با 77 گل در 92 بازی رسمی بهترین گلزن تیم ملی فوتبال برزیل (مساوی با نیمار) است. او دوازده گل به ثمر رساند و ده پاس گل در چهارده بازی در جام جهانی، از جمله چهار گل و هفت پاس گل در سال 1970، ثبت کرد. پله با اووه سیلر، میروسلاو کلوزه، لیونل مسی و کریستیانو رونالدو شریک است و تنها بازیکنانی هستند که در چهار تورنمنت جداگانه جام جهانی گل زده اند. 

 

رکوردهای بین المللی

تیمسالبرنامه هااهدافمیانگین گل
برزیل 1957 2 2 1.00
1958 7 9 1.28
1959 9 11 1.22
1960 6 4 0.67
1961 0 0 -
1962 8 8 1.00
1963 7 7 1.00
1964 3 2 0.67
1965 8 9 1.12
1966 9 5 0.55
1967 0 0 -
1968 7 4 0.57
1969 9 7 0.77
1970 15 8 0.53
1971 2 1 0.50
جمع92770.84

 

خلاصه :

آمار گل ها و حضور پله در منابع مختلف بیشتر به دلیل بازی های دوستانه متفاوت است. RSSSF بیان می کند که پله در 840 بازی رسمی 775 گل به ثمر رساند. جدول زیر بر اساس آخرین اعلامیه RSSSF (2021) است.

 

باشگاه/تیممسابقاتاهداف
سانتوس اف سی 660 643
کیهان نیویورک 64 37
برزیل 92 77
تیم نظامی 4 4
انتخاب سائوپائولو 15 12
انتخاب های دیگر 5 2
جمع 840 775

 

پله با سه قهرمانی در جام جهانی پرافتخارترین بازیکن تاریخ فوتبال برزیل شد.

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------