بیوگرافی زنده یاد ابراهیم آشتیانی



ابراهیم آشتیانی فوتبالیست ,ابراهیم آشتیانی استقلال

ابراهیم آشتیانی بازیکن و بازنشسته اهل ایران بود

 

نام کامل: ابراهیم آشتیانی

زادروز :۱۰ آذر ۱۳۲۵ تهران 

وفات: ۲ آبان ۱۳۹۶ ۷۱ سال

 

ابراهیم آشتیانی (۱۰ آذر ۱۳۲۵ در تهران) بازیکن و بازنشسته اهل ایران بود. او پیشتر در تیم ملی فوتبال ایران بازی می‌کرد و بیشتر دوران باشگاهی‌اش را در پرسپولیس گذراند. آشتیانی دارای مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی بوده است. و در دانشگاه تدریس می‌کرد. فرزند او، اردلان آشتیانی نیز بازیکن فوتبال است. 

 

آشتیانی دوران جوانی خود را در تیم‌های بوستان و پولاد (تیم زیر شاخه شاهین) گذراند و از فصل ۱۳۴۳ توسط عباس اکرامی به تیم بزرگسالان شاهین راه یافت و توانست بزودی در ترکیب اصلی قرارگیرد.

 

در فصل ۱۳۴۶ و در بازی با تهران جوان آشتیانی در نیمه اول یک کارت قرمز دریافت کرد و همین کارت زمینه‌ساز ایحاد درگیری در این بازی شد بطوری که درگیری این بازی منجر به صدور اعلامیه از سوی سازمان تربیت بدنی و انحلال باشگاه شاهین شد. آشتیانی در فصل ۱۳۴۷ رسماَ به پرسپولیس پیوست و با این تیم در جام باشگاهای آسیا شرکت کرد. این اولین حضور یک تیم ایرانی در این جام بود که آشتیانی نیز در آن حضور داشت.

 

آشتیانی در فصل ۱۳۴۸ همراه با اکثر بازیکنان پرسپولیس بر اساس قراردادی که مابین عبده (مالک باشگاه پرسپولیس) و خیامی (مالک باشگاه پیکان) منعقد شد به مدت یک سال به باشگاه پیکان نقل مکان کرد. در همان سال توسط رایکوف به تیم ملی راه یافت.

 

ابراهیم آشتیانی فوتبالیست ,ابراهیم آشتیانی استقلال

ابراهیم آشتیانی دوران جوانی خود را در تیم‌های بوستان و پولاد گذراند 

 

در فصل ۱۳۴۹ او و بازیکنان پرسپولیس دوباره به باشگاه قدیمی خود پیوستن. در فصل ۱۳۵۰ و بازی با هامبورگ آلمان بازی زیبای آشتیانی باعث شد تا مسئولین این تیم آلمانی پیشنهاد به خدمت گرفتن این مدافع ۲۵ ساله را به مسئولین پرسپولیس بدهند که کارشنی‌ها مانع این انتقال شد و ابراهیم در ایران ماندگار شد. او علاوه بر حضور در دیدار پرسپولیس و هامبورگ دو روز قبل از آن در جریان دیدار دوستانه تاج برابر هامبورگ نیز به عنوان یار کمکی تاج به میدان رفت. همچنین در این سال در مسابقات جام دوستی به عنوان یار کمکی برای پاس به میدان رفت.

 

در فصل ۱۳۵۱ همراه با پرسپولیس قهرمان مسابقات منطقه‌ای ایران شد و در فصل ۱۳۵۲ به مقام قهرمانی جام تخت جمشید دست یافت در همین سال بود که پرسپولیس برد تاریخی ۶ بر ۰ مقابل تاج را کسب کرد که گل اولین این دیدار با حرکت از جناح راست و پاس دیدنی آشتیانی و ضربه حسینعلی کلانی به ثمر رسید.

 

در سال ۱۳۵۳ آشتیانی همراه با خداحافظی بازیکنان قدیمی باشگاه در حالی که ۲۸ سال سن داشت به عنوان کاپیتان پرسپولیس انتخاب شد و در همان سال جام سوم تخت جمشید را به عنوان کاپیتان تیم بالای سر برد. آشتیانی در فصل ۱۳۵۵ با کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ تخت جمشید از عرصه بازیگری خداحافظی کرد.

 

ابراهیم آشتیانی فوتبالیست ,ابراهیم آشتیانی استقلال

ابراهیم آشتیانی فوتبالیست 

 

دوران ملی ابراهیم آشتیانی:

آشتیانی در سال ۱۳۴۸ برای اولین بار توسط رایکوف به تیم ملی دعوت شد و در دیدارهای جام عمران منطقه‌ای برای اولین بار پیراهن تیم ملی را بر تن کرد. آشتیانی همراه با تیم ملی در مسابقات جام ملتهای آسیا ۱۹۷۲ به مقام قهرمانی دست یافت و به عنوان بهترین بازیکن این مسابقات نیز انتخاب شد. سپس صعود به المپیک ۱۹۷۲ مونیخ را تجربه کرد. گل صعود تیم ملی به المپیک مونیخ با پاس او به دست آمد. آشتیانی با تیم ملی در مسابقات جام جهانی کوچک ۱۹۷۲ برزیل و المپیک ۱۹۷۲ مونیخ شرکت کرد. سال ۱۳۵۳ در حالی که فقط ۲۹ سال داشت در دیدار با کره جنوبی از تیم ملی خداحافظی کرد.

 

دوران مربی گری ابراهیم آشتیانی 

آشتیانی در فصل ۱۳۵۴ در حالی که بازوبند کاپیتانی را بر دست داشت برای اولین بار مربی گری را هم تجربه کرد و به عنوان دستیار در کنار بیوک وطنخواه توانست پرسپولیس را به مقام قهرمانی لیگ برساند. او در فصل بعد باز هم همین سمت را به مدت کوتاهی در کنار وطنخواه و ایوان کونوف تجربه کرد. همچنین در بعد از انقلاب در سال ۱۳۶۰ مربی گری در تیم امید را تجربه کرد و در آخرین تجربه در سال ۱۳۶۹ تیم نوظهور پورا را به مدت کوتاهی مربی گری کرد.

 

ابراهیم آشتیانی فوتبالیست ,ابراهیم آشتیانی استقلال

ابراهیم آشتیانی روز دوم آبان 1396 دار فانی را وداع گفت

 

سمت‌های اجرایی

سرپرستی در پرسپولیس

آشتیانی در زمان مدیریت اکبر غمحوار و پس از کناره گیری محمد خوردبین از سوی مدیریت باشگاه به سمت سرپرستی تیم فوتبال پرسپولیس منصوب شد.

 

افتخارات ابراهیم آشتیانی:

ملی

جام ملت‌های آسیا

جام ملت‌های آسیا ۱۹۶۸: قهرمان با ایران

جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۲: قهرمان با ایران

 

المپیک

بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۲: صعود با ایران

جام عمران منطقه ای

جام عمران منطقه‌ای ۱۹۷۰: قهرمان با ایران

 

باشگاهی

جام باشگاهی تهران

۱۳۴۳: قهرمان با شاهین

لیگ منطقه ای

۱۳۵۱: قهرمان با پرسپولیس

 

جام تخت جمشید

۱۳۵۲: قهرمان با پرسپولیس

۱۳۵۳: نایب قهرمان با پرسپولیس

۱۳۵۴: قهرمان با پرسپولیس

۱۳۵۵: نایب قهرمان با پرسپولیس

 

ابراهیم آشتیانی فوتبالیست ,ابراهیم آشتیانی استقلال

بیوگرافی ابراهیم آشتیانی

 

علایق شخصی ابراهیم آشتیانی:

ایده ال‌ترین باشگاه فوتبال امروز ایران: سپاهان

بهترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال ایران: احمد رضا عابدزاده

بهترین مدافع تاریخ فوتبال ایران: جعفر کاشانی

بهترین هافبک تاریخ فوتبال ایران: علی پروین

بهترین مهاجمی که فوتبال ایران به چشم خود دیده‌است: همایون بهزادی

یک سرمربی ایدئال در فوتبال ایران: پرویز دهداری

رئیس فدراسیون فوتبال نمونه در ایران: دادکان

یک مدیر عامل برجسته باشگاهی: علی عبده

بهترین رنگ، میوه، اتومبیل و غذا: قرمز، گلابی، BMW، استیک

  

مرگ ابراهیم آشتیانی:

ابراهیم آشتیانی که به دلیل انسداد قلبی مورد عمل جراحی قرار گرفته بود و طی سه ماه اخیر تحت مراقبت ویژه بود، دقایقی پیش دار فانی را وداع گفت.

ابراهیم آشتیانی با توجه به مشکلات قلبی که داشت، یک روز قبل از بازی رفت دو تیم پرسپولیس و الهلال در مرحله نیمه نهایی بار دیگر در بیمارستان بستری شد. او به اردلان آشتیانی، فرزند خود گفته بود خبر حضور مجددش در بیمارستان را علنی نکند و دوست ندارد بیش از این هواداران و فوتبالدوستان او را در این وضعیت ببیند. او چند روز بعد از بیمارستان مرخص شد.

ابراهیم آشتیانی روز دوم آبان 1396 بار دیگر به بیمارستان شهید رجایی اعزام شد اما دار فانی را وداع گفت.

 

گردآوری:بخش ورزشی بیتوته

منبع:fa.wikipedia.org

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------