ورزش های مفید و مضر برای افراد مبتلا به آسم



ورزش, بیماری آسم, ورزش های مفید برای بیماران آسمی

ورزش باعث بهبود شرایط جسمانی بیماران مبتلا به آسم می شود

 

ورزش و بیماری آسم
اگر از بیماری آسم رنج می برید، به حرف و حدیث های رایج در خصوص مضر بودن ورزش برای آسم اهمیتی ندهید، چون برعکس آنچه تصور می شود ورزش مناسب برای سلامتی شما بسیار مفید است. اکثر متخصصان، ورزش را برای افراد مبتلا به آسم مفید می دانند، اما حواستان باشد که هر ورزشی برای شما مناسب نیست. در نتیجه بهتر است از ورزش های مناسب با شرایط بدنی تان مطلع شوید. در این مطلب با ورزش های مفید و مضر برای افراد مبتلا به آسم بیشتر آشنا می شوید.

 

چرا بیماران آسمی باید ورزش کنند؟
ورزش برای افراد مبتلا به آسم مفید است، به خاطر اینکه اثرات مضر انقباض برونش ها را کاهش می دهد و حملات آسم کمتر می شوند. ورزش، احساس تنگی نفس و خفگی را کاهش می دهد و به بهبود شرایط جسمانی فرد کمک می کند. علاوه بر این تحرک بدنی، تحمل ورزش و حرکات جسمانی را بالا می برد. شما با ورزش کردن، اعتماد به نفس خود را افزایش داده و به زندگی عادی نزدیک می شوید.

 

ورزش های مناسب برای افراد مبتلا به آسم
بدون شک شما حق انتخاب دارید و می توانید در بین ورزش های موجود یکی را انتخاب کنید. اما باید توجه داشته باشید که ورزش انتخابی باید با شرایط بدنی و سلامتی تان منطبق باشد. در نتیجه توصیه می کنیم قبل از انجام هر ورزشی، با پزشک خود مشورت کنید. بهترین ورزش ها برای افراد مبتلا به آسم ورزش هایی هستند که استقامت و تحمل شما را بالا می برند و باعث بهبود وضعیت تنفس تان می شوند.

 

ورزش,ورزش های مفید برای بیماران آسمی,بیماری آسم

پیاده روی در بیماران آسمی باعث بهبود ضربان قلب می شود و قدرت تنفس را بالا می برد

 

- پیاده روی ورزشی مفید برای بیماران آسمی
یکی دیگر از ورزش های مناسب، ارزان و قابل استفاده برای افراد مبتلا به آسم چه در داخل منزل و چه در محیط بیرون پیاده روی است. البته باید حواستان باشد که از محدوده خود خارج نشوید و خودتان را به زحمت نیاندازید. پیاده روی آرام و حتی دوی نرم به بهبود ضربان قلب کمک کرده و قدرت تنفس تان را بالا می برد. با انجام این ورزش ها شما قادر خواهید بود که قفسه ی سینه تان را باز  و پر از هوا کرده و تنفس تان را بهتر کنترل کنید.

 

- شنا برای افراد مبتلا به آسم مفید است
یکی از ورزش های مناسب و سبک برای افزایش قدرت تنفسی بیماران آسمی، شنا است. در این ورزش یادگیری نفس گیری از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که شنا می کنید، از تمام عضلات بدن تان و بویژه قفسه ی سینه استفاده می شود که برای شما مفید خواهد بود. البته همانطور که گفتیم بهتر است با پزشک خود در این زمینه مشورتی داشته باشید.

 

- دوچرخه سواری و بیماری آسم
دوچرخه سواری برای بیماران مبتلا به آسم مفید است. می توانید از دوچرخه ثابت داخل منزل استفاده کنید و یا اینکه دوچرخه تان را بردارید و به دل طبیعت بزنید. البته حواستان باشد که خودتان را خسته نکنید. پیمودن مسیرهای سربالایی برای شما توصیه نمی شود. بهتر است با مسیرهای کوتاه شروع کنید و کم کم پیش بروید. با انجام این ورزش نشاط بخش، شما با تقویت عضلات و بهبود شرایط بدنی تان، قدرت تنفس تان را نیز ارتقا خواهید داد.


 

ورزش های مفید برای بیماران آسمی,ورزش,بیماری آسم

یوگا، ورزشی بسیار مفید برای افراد مبتلا به آسم است

 

- یوگا باعث می شود بهتر نفس بکشید
یوگا ورزشی مفید برای بیماران مبتلا به آسم است. یوگا باعث می شود که آرامش بیشتری کسب کنید و استرس هایتان کنترل شود. با انجام یوگا، عضلات به کار گرفته شده تقویت می شود و به شما کمک می کند تا بهتر نفس بکشید. در واقع ورزش یوگا باعث می شود که شما بهتر بدن خود را بشناسید و بهتر از آن استفاده کنید. با انجام این ورزش، شیوه نفس کشیدن تان بهبود پیدا خواهد کرد و انعطاف پذیری و شرایط جسمانی تان افزایش خواهد یافت.

 

ورزش های مفید دیگر برای بیماران آسمی
علاوه بر ورزش های اشاره شده در بالا، شما قادر به انجام ورزش های دیگر از جمله تنیس، قایقرانی، ژیمناستیک وغیره (البته با نظر و اجازه پزشک تان) هستید.


ورزش های نامناسب برای بیماران آسمی
از ورزش کردن در مکان هایی که احتمال بروز آلرژی را بالا می برند و همچنین از ورزش های خشن بپرهیزید. به همین دلیل ورزش هایی مانند اسب سواری، راگبی، بسکتبال، فوتبال و غیره برای شما توصیه نمی شود.
تنها ورزشی که برای افراد مبتلا به آسم مطلقا ممنوع است، غواصی در زیر آب است، به خاطر اینکه کپسول های اکسیژن حاوی ترکیبات آلرژی زایی هستند. علاوه بر این اگر دچار حمله آسم شوید، در زیر آب امکان مصرف داروهایتان نخواهد بود و آمدن به سطح آب مشکل است. در نتیجه این ورزش برای شما خطرات زیادی به همراه دارد و باید از آن بپرهیزید.

 

چند توصیه ورزشی به افراد مبتلا به آسم

در شرایط آلودگی هوا ورزش نکنید.

هر ورزشی را به تدریج آغاز کنید.
قبل، حین و بعد از ورزش آب بنوشید.
قبل از ورزش، بدن تان را گرم کنید.
از طریق بینی نفس بکشید.

در محیط هایی که گرد و غبار دارند و باعث ایجاد آلرژی می شوند، ورزش نکنید.
ورزش تان را مناسب با شرایط بدنی تان انتخاب کنید.

 حواستان به شرایط آب و هوایی از قبیل رطوبت، مه، سرما، ارتفاع و غیره باشد.


حتما داروهایتان را در دسترس قرار دهید تا موقع حملات احتمالی آسم مصرف کنید.
اگر می خواهید دویدن را شروع کنید، در جلسه ی اول فقط 5 دقیقه دوی آهسته داشته باشید. در جلسات بعدی می توانید ده دقیقه بدوید و زمانی که احساس کردید آمادگی بدن تان بالا رفته است، این مدت را افزایش دهید. هیچگاه به خودتان فشار نیاورید.
از طریق بینی نفس عمیق بکشید و بازدم را از راه دهان (در دو نوبت) انجام دهید.
تنفس تان را با حرکات تان تنظیم کنید.
اگر به تازگی دچار حمله ی آسم شده اید، از ورزش کردن بپرهیزید.

منبع : tebyan.net

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------