چگونه ازدرد پس از انجام تمرین ورزشی پیشگیری كنیم؟



 

 

چگونه ازدرد پس از انجام تمرین ورزشی پیشگیری كنیم

 

چگونه از بروز درد پس از انجام تمرینات ورزشی شدید پیشگیری كنیم؟

 

اسیدلاکتیک معمولاً در طول تمرینات سخت و نفس گیر تشکیل می گردد و مقدار زیاد اسیدلاکتیک در عضلات می تواند منجر به گرفتگی عضلانی گردد.

 

یک متخصص پزشکی ورزشی گفت: اسید لاکتیک یک محصول ثانوی می باشد که توسط بافت های بدن و علی الخصوص توسط عضلات جهت دستیابی به انرژی به وسیله متابولیزه کردن گلوکز در غیاب اکسیژن تولید می گردد.

 

دکتر بهزاد پورحیدر اظهار داشت: اسیدلاکتیک معمولاً در طول تمرینات سخت و نفس گیر تشکیل می گردد و مقدار زیاد اسیدلاکتیک در عضلات می تواند منجر به گرفتگی عضلانی گردد.

 

وی افزود: سلولهای عضلانی پس از انجام ورزش و فعالیتهای شدید، به علت عدم داشتن فرصت کافی برای استفاده از اکسیژن ، در نتیجه مصرف انرژی و سوخت و ساز،" اسید لاکتیک" تولید می کنند. تجمع این ماده در عضلات، باعث ایجاد درد می شود، که ممکن است تا 48 ساعت ادامه یابد و به تدریج با جذب "اسید لاکتیک"، درد عضلات نیز کاهش یابد.

 

وی گفت: داشتن نسخه ورزشی مناسب و علمی می تواند از تجمع شدید اسید لاکتیک در بدن جلوگیری می نماید. ورزشکاران با بالا بردن آستانه بی هوازی در بدن خود می توانند تولید این ماده را در بدن خود کاهش داده و کارایی ورزشی خود را بالا ببرند.اگر چه آستانه بی هوازی برای هر فرد ثابت است اما با تمرین مناسب می توان آن را تغییر داد.

 

دکتر پورحیدر خاطر نشان کرد: عادات تغذیه ای مناسب نظیر مصرف مایعات به میزان کافی قبل، حین و بعد از تمرین و مصرف مواد غذایی با شاخص قندی بالا بعد از تمرین و روشهای خاص ورزشی (شدت و فرکانس مناسب ورزش) می تواند از تولید این ماده تا حدی جلوگیری نماید.

 

وی در پایان تاکید کرد: گرفتن دوش گرم بعد از تمرین اگر چه بطور مستقیم در کاهش اسید لاکتیک اثری ندارد اما موجب رفع خستگی و احساس شادابی شده و جریان خون پوستی را بالا می برد.

منبع : Isna.ir

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------