نقش ورزش در سندروم روده تحریک پذیر(IBS)



ورزش مناسب برای روده تحریک پذیر, ورزش روده

ورزش مناسب برای روده تحریک پذیر

 

 ورزش های مناسب برای روده تحریک پذیر (IBS)

سندروم روده تحریک پذیر ( معمولا با نام IBS شناخته می شود ) نامی است که به اختلالات معده- روده ای داده شده است که سبب دردهای شکمی، نفخ، عادت های نامنظم دفع و … می شود. در حقیقت یکی از مشکلات به شدت شایع است. خانم ها کمی بیشتر از آقایان تحت تاثیر این مشکل قرار می گیرند.

سندروم روده تحریک پذیر:

این مشکل می تواند در هر سنی به وجود بیاید ولی هرگز به چیزی نگران کننده یا جدی مانند سرطان تغییر نمی کند. با اینکه ما نمی دانیم علت سندروم روده تحریک پذیر چیست اما حدود نیمی از افراد شروع علائم خود را همراه با یک رویداد بزرگ در زندگی تجربه می کنند مانند عوض کردن خانه یا شغل یا عزادار شدن، این نشان می دهد ممکن است تحریک کننده های روانی در افراد مستعد باعث بروز این مشکل شود.

 

ورزش مناسب برای روده تحریک پذیر, ورزش روده

درمان سندروم روده تحریک پذیر

 

از جمله اثرات ورزش می‌توان به فواید آن بر روی دستگاه گوارش و به ویژه روده اشاره نمود که به بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر‌، یبوست، زخم‌های گوارشی و ... کمک می‌کند.

 

بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر، تمایل کمتری به فعالیت دارند ولی فعالیت برای آنها بسیار سودمند است ورزش به افراد مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند با مشکلات روحی و جسمی و علایم بیماری کنار بیایند.

 

دلیل اصلی سندرم روده تحریک پذیر IBSناشناخته است ، ولی افراد مبتلا به این بیماری معمولا محرکهای معینی دارند، مانند بعضی غذاهای بخصوص، زیاده از حد غذا خوردن و داشتن استرس.درمان رایج این بیماری شامل تغییر رژیم غذایی بیمار، به علاوه تجویز دارویی برای اسهال و یا یبوست می باشد.

 

همچنین مدارکی وجود دارد دال بر این موضوع که رفتار درمانی و تکنیکهای کاهش استرس نیز در برخی افراد کمک کننده بوده است. مطالعات جدید حاکی از آنست که افراد با سندرم روده تحریک پذیر، می توانند با انجام ورزشهای منظم راهی برای رهایی از این بیماری پیدا کنند.  ورزش کردن بطور منظم استرس راکاهش و هورمون ها را متعادل می سازد و برای درمان بیماران مبتلا به آی بی اس روده روشی است عالی و موثر.

 

ورزش مناسب برای روده تحریک پذیر, ورزش روده

درمان بیماریها با ورزش

 

علل بیماری آی بی اس روده

آلرژی و حساسیت غذایی

استرس مزمن

وراثت

مسافرت

تغییرات در خواب روزمره

عدم تعادل هورمون

 

ورزش های سندروم روده تحریک پذیر

ورزش های قلبی

ورزش ایروبیک مثل دوچرخه سواری در جاده های مسطح و دوچرخه سواری ثابت یا پیاده روی سلامت و تناسب اندام را افزایش می دهد و راه خوبی برای کاهش استرس است. روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی می تواند منجر به تقویت روحیه و آزادسازی ماده شیمیایی به نام آندورفین شود که نقش مهمی در مدیریت استرس و کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر دارد.

 

یوگا

یوگا راهی مناسب برای از بین بردن استرس است. یوگا عضلات شکم را قدرتمند می‌کند و انعطاف پذیری را افزایش می‌دهد.

 

ورزش مناسب برای روده تحریک پذیر, ورزش روده

ورزش برای روده تحریک پذیر

 

ورزش های تنفسی

با نفس عمیق کشیدن و فروبردن هوای زیاد به درون شش ها می توانید میزان اکسیژنی را که تنفس می کنید افزایش دهید و این کار استرس را کمتر می کند.

 

تای چی

این ورزش ذهنی در چین جزء هنرهای رزمی است. طی انجام تای چای در حین تنفس عمیق و مراقبه به آرامی حرکت می کنید. افرادی که تای چای انجام می دهند می گویند این ورزش کمک می کند دستگاه گوارش بهتر کار کند و این بیماران احساس آرام تری داشته و هوشیارتر باشند.

 

مراقبه

انواع زیادی از ورزش مراقبه وجود دارد، اما در همه آن ها شما راحت می نشینید و توجه خود را معطوف یک چیز می کنید، مثل صدایی خاص یا نفس کشیدن خودتان.

 

ورزش مناسب برای روده تحریک پذیر, ورزش روده

ورزش ای بی اس

 

اگر می خواهید بیشترین سود را از برنامه ورزشی تان ببرید، این موارد را رعایت کنید:

- هر روز در یک زمان خاص ورزش کنید و زمانی را انتخاب کنید که انجام ورزش برایتان راحت تر است.

- یک ساعت قبل یا بعد از غذاخوردن ورزش نکنید.

- وقتی هشیار هستید ورزش کنید نه زمانی که خواب آلود هستید.

- ورزشی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید و با روش زندگی شما متناسب است.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------