این ورزش کل بدنتان را قوی می کند!



قوی کردن بدن

ورزش پلی متریک برای افزایش قدرت و سرعت عالی است

 

اگر تا به حال کسی را در پارک دیده اید که از زمین روی نیمکت ها می پرد و این حرکت را تکرار می کند و با خود فکر کرده اید برای چه این همه انرژی برای این کار استفاده می کنند جوابتان این است: آنها در حال تمرین پلی متریک هستند.

 

به ورزش پلی متریک تمرین پرش نیز می گویند و هدف از انجامش اعمال حداکثر انرژی در مدت زمان کوتاه است. پلی متریک برای افزایش قدرت و سرعت عالی است و کاملا به ارتباطات عصبی – عضلانی مربوط می شود.

 

وقتی می خواهید کل بدنتان را قوی کنید هیچ چیز بهتر از انجام ورزش های پلی متریک نمی تواند کمکتان کند. اما اگر می خواهید تنها یک قسمت از بدن را با استفاده از پلیمتریک تقویت کنید باز هم امکانش وجود دارد. نوع ورزش پلیمتریکی که انتخاب می کنید مشخص می کند کدامیک از بخش بدن قوی خواهد شد. از پلیمتریک می توانید در پاها، میان تنه، بالا تنه و دست ها استفاده کنید بنابراین انتخاب های زیادی دارید که می توانید با استفاده از آنها دقیقا مشخص کنید کدام نواحی را می خواهید به کار بگیرید.

 

کجا می توانید تمرینات پلیمتریک انجام دهید؟ 

با اینکه پلیمتریک را بیشتر در باشگاه های کراس فیت انجام می دهند، اما تمرین آن در خانه یا پارک هیچ مشکلی به وجود نمی آورد. می توانید از اشیاء خانه برای تمرین پلیمتریک استفاده کنید. می توانید روی یک پله یا صندلی بپرید و یا چند چیز مانند کفش را در یک خط بچینید و از روی آنها بپرید برای انجام تمرینات مختلف کافیست خلاق شوید. فقط مطمئن شوید چیزهایی که رویشان می پرید محکم باشند و نلغزند.

 

البته پلیمتریک تنها به این معنا نیست که روی جعبه، صندلی یا هرچیز دیگر بپرید. پلیمتریک در واقع هر حرکتی است که سریع و در زمان کوتاه انجام شود، یعنی با استفاده از کشش و انعطاف عضلات نیرو بسازید. پریدن متوالی از روی یک جعبه یا روی یک صندلی، تاب دادن متوالی کتل بل و حتی جست و خیزهایی که کودکان انجام می دهند همگی پلیمتریک به حساب می آیند. اصل این است که سریع، سبک و قدرتمند باشید و تمام انرژی ممکن را برای هر تکرار بگذارید.

 

چگونه خود را گرم و سرد کنیم؟ 

در مورد گرم کردن و سرد کردن مناسب، اینکه بدون گرم کردن سریع به سراغ انجام حرکات پلیمتریک بروید اصلا کار درستی نیست. ابتدا ضربان قلب خود را با استفاده از حرکات هوازی بالا ببرید. استفاده از دوچرخه ثابت یا دویدن روی تردمیل روش های خوبی برای گرم کردن هستند و اگر به چنین وسائلی دسترسی ندارید مقداری پرش پروانه انجام دهید. سپس چند حرکت کششی پویا انجام دهید. کشش پویا یعنی در حال حرکت خود را بکشید، برای مثال تاب دادن دست ها و پاها، خم شدن و دوباره به طرف بالا برگشتن، درجا زدن و بالا آوردن زانو.

 

برای سرد کردن بدن نیز توصیه می شود از حرکات کششی عمیق استفاده کنید. مدت زمان طولانی را به کشیدن ساق پا، همسترینگ و عضلات چهار سر بپردازید. این راه برای سرد کردن بدن عالی است.

 

خطرات بالقوه پلیمتریک 

مانند هر ورزش دیگری – مخصوصا ورزش هایی که شدتشان بالا است – همیشه امکان مصدومیت وجود دارد. بنابراین آگاه بودن از مصدومیت های بالقوه مهم است. یادگیری چگونه فرود آمدن مهمتر از یادگیری پرش است همچنین فرد باید قدرت، سرعت و تعادل پایه ای مناسب نیز داشته باشد. اگر کسی بدون اطلاع کافی از تکنیک ها و یا قدرت، سرعت و تعادل شروع به انجام حرکات پلیمتریک کند مسلما بیشتر در خطر مصدومیت قرار می گیرد. در آخر عوامل خارجی مانند ابزار، سطحی که روی آن فرود می آیید، محوطه تمرین و کفشی که به پا می کنید در ایمنی شخص نقش به سزایی دارند.

 

منبع: سلامت نیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

    سایر مطالب ورزشی

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------