7 مـيــوه ورزش



 

 

 مـيــوه ورزش

 

همه ما شنيده ايم که ورزش کردن خوب است و بيشترمان هم دوست داريم ورزش کنيم اما ورزش نميكنيم و  علت اصلي مان براي ورزش نکردن هم كمبود وقت است...

 

با اين حال، اگر بدانيم يک برنامه ورزشي منظم چه فوايد شگفت انگيزي دارد شايد با هزاران بهانه انجام دادن آن را به تعويق نيندازيم. اگر ورزش را به مثابه يك درخت فرض كنيم، روي شاخه هاي اين درخت 7 نوع ميوه ميرويد. اين 7 ميوه در واقع، مهمترين فوايدي هستند که با يک برنامه ورزشي منظم به دست خواهيد آورد.

 

1.خوش اخلاقي

 

تا حالا شده بعد از يک روز کاري سخت و پر از استرس وقتي کارهايتان به خوبي پيش نميرود عصباني شويد و با افرادي که در اطرافتان هستند با کج خلقي رفتار کنيد؟ شايد خودتان هم نخواهيد که عصباني شويد اما کاري از دستتان برنيايد و کنترل از دستتان خارج شود. انجام پياده روي به مدت نيم ساعت ميتواند شما را کاملا آرام و حتي خوش خلق کند. ورزش، مواد شيميايي موجود در مغز را که با احساس شادي و شادابي ارتباط دارند، فعال کرده و فرد احساس آرامش ميکند. پس سعي کنيد قبل از انجام کارهاي روزانه مخصوصا اگر کارتان پراسترس است کمي ورزش کنيد. ورزش منظم ميتواند در شما احساس بهتري ايجاد کرده و اعتماد به نفس را در شما بالا ببرد. حتي ورزش افسردگي و اضطراب را هم در شما به حداقل ممکن مي رساند.

 

2.بيمار نشدن

 

اگر نگران هستيد که بيمار شويد، بيماري قلبي گرفتارتان کند يا اينکه دچار پوکي استخوان و به دنبال آن شکستگي شويد به طور منظم ورزش کنيد. انجام ورزش منظم به ما کمک ميکند نه تنها از بيمارشدنمان جلوگيري کنيم بلکه بهتر بتوانيم بعضي بيماريها را کنترل کنيم ازجمله وقتي به فشارخون بالا مبتلا هستيم. جالب است بدانيد عادت کردن به ورزش باعث کنترل چربي خون شده و از ابتلا به ديابت نوع دوم جلوگيري کرده و احتمال بروز پوکي استخوان و حتي برخي از سرطانها را کاهش ميدهد.

 

3.تناسب اندام

 

اگر ميخواهيد وزنتان را کم کنيد يا ميخواهيد وزن خود را در حد ايده آل نگه داريد بايد ورزش کنيد. ورزش باعث ميشود که کالري بيشتري بسوزانيد و بهتر وزن خود را کنترل کنيد. براي چاق نشدن لازم نيست وقت زيادي براي ورزش کردن بگذاريم فقط کافي است به جاي استفاده از آسانسور از پله بالا و پايين برويد. ناهار کمتر بخوريد و زماني را به قدم زدن اختصاص دهيد. تلويزيون را خاموش کنيد و به جاي ديدن برنامه هايي که به شما ارتباطي ندارد، با قدم زدن کمي کالري بسوزانيد.

 

4.تقويت عضلات

 

تا حالا شده وقتي به خريد ميرويد بعد از بلند کردن وسايلتان نفس نفس بزنيد؟ يا وقتي ميخواهيد از سر بالايي خيابان عبور کنيد چند بار مجبور شويد بايستيد و نفس تازه کنيد؟ اين براي آن است که ورزش نميکنيد چون ورزش کردن تنفس شما را آسانتر ميکند. ورزش کردن باعث ميشود اکسيژن و مواد مغذي بهتر به بافتهاي بدن برسند. در واقع اين عادت موجب تقويت دستگاه قلبي ـ عروقي شما ميشود و جريان خون به قلب و عروق خوني عملکرد بهتر اين ارگان را به همراه خواهد داشت.

 

5.خواب آرام

 

اگر با به خواب رفتن مشکل داريد يا خواب خوبي نداريد و بعد از خوابيدن هم خستگيتان درنمي رود، ورزش کنيد. انجام ورزش و فعاليتهاي جسمي در طول روز ميتواند باعث بهتر شدن خواب شبانه شود حتي ورزش کليد بهتر خوابيدن است. ورزش کردن باعث ميشود که ما سريعتر بتوانيم بخوابيم و حتي خواب عميقتري داشته باشيم و بعد از خواب هم با احساس خوبي بيدار شويم. يادتان نرود که به طور طبيعي بايد 5 تا 6 ساعت بعد از انجام ورزش بخوابيد.

 

6.بهبود روابط زناشويي

 

اگر فردي هستيد که در روابط زناشويي مشکل داريد يا فکر ميکنيد ديگر براي همسر خود جذابيت نداريد و شکل بدنتان از حالت زيبايش خارج شده ميتوانيد با ورزش کردن از زندگي با همسرتان لذت ببريد. ورزش منظم سبب ميشود شما ظاهري جذابتر داشته باشيد حتي روي روابط جنسي شما تاثير مثبت دارد و احساس رضايت جنسي ايجاد ميکند. تحقيقات نشان ميدهد مرداني که به طور منظم ورزش ميکنند احتمال کمتري دارد تا دچار اختلالات نعوظي شوند مخصوصا وقتي سنشان بالا ميرود.

 

7.تفريح دسته جمعي

 

اگر نميدانيد تعطيلات آخر هفته تان را چگونه بگذرانيد به اين توصيه ما گوش کنيد. با همه اعضاي خانواده مخصوصا بچه هايتان، دسته جمعي براي پياده روي به پارک يا به کوهنوردي برويد. حالا که فصل تابستان است ميتوانيد عصرها پياده وري را انتخاب کنيد و يا در حياط خانه به دو گروه تقسيم شويد و فوتبال يا هر بازي دسته جمعي ديگر را انجام دهيد. ورزشي را انتخاب کنيد که از آن لذت ببريد و سبب شود که شما بخنديد. اين ورزشها نه تنها موجب حفظ سلامت شما ميشوند بلکه حس دوستي را ميان شما افزايش ميدهند.

منبع: مايوکلينيک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------