درمان پسوریازیس با ورزش:چگونه ورزش می تواند به پسوریازیس کمک کند؟



ورزش برای بهبود پسوریازیس, پسوریازیس چیست, ورزش مناسب پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی است

 

توصیه‌های ورزشی برای بیماران مبتلا به "پسوریازیس" 

پسوریازیس به عنوان یک بیماری مزمن و عجیب غریب با اینکه زیاد شایع نیست اما با این وجود هم این بیماری می تواند علاوه بر اینکه برای خود فرد مشکلاتی را به وجود بیاورد برای اطرافیان نیز ناراحت کننده و غیر قابل عادت باشد. با این وجود بهتر است این بیماری را بشناسید و راه کار های درمان و مقابله با آن را فرا بگیرید. همراه ما باشید.

پسوریازیس چیست؟

 پسوریازیس یک بیماری پوستی خود ایمن است یعنی این که بدن علیه خودش عمل میکند. این بیماری شایع نیست اما افرادی که دچار این بیماری هستند مشکلات زیادی دارند. پسوریازیس یک بیماری مزمن است که در رفت و آمد است به این معنی که گاهی هست و گاهی نیست.

 

 این بیماری به تدریج باعث التهاب مفاصل و درد نیز میشود. این درد به قدری شدید است که فرد را از انجام کار های روزانه باز میدارد. این بیماری آرتریت پسوریاتیک نامیده میشود.

این بیماری با نام های صدف پوستی یا صدفک هم شناخته میشود.

 

سلول های مرده و آسیب دیده پوست انسان دائم در حال جایگزین شدن با سلول های سالم و جدید هستند اما در بیماری پسوریازیس به دلیل سیگنال های اشتباهی که سلول های پوستی میرسند، این سلول ها با سرعت خیلی بیشتری از ریزش سلول ها تولید میشوند و در نتیجه سبب ایجاد چنین بیماری میشود.

 

این بیماری یک بیماری مسری و واگیر دار نیست و کاملا ژنتیکی می باشد.

این بیماری وراثتی است یعنی در ژن فرد وجود دارد اما امکان بروز آن قطعی نیست. برخی عوامل وجود دارد که باعث آشکار شدن این بیماری میشود. از جمله این موارد میتوان به: تحریکات موضعی، آسیب به پوست، آب و هوا، عفونت، استرس، سیگار، الکل اشاره کرد.

هدف اصلی این درمان این است که سرعت رشد سلول های پوست را کم کند.

 

چگونه با پسوریازیس کنار بیاییم؟

1. ورزش را فراموش نکنید

ورزش سبک برای افراد مبتلا به این بیماری مفید است. از جمله ورزش هایی که این افراد میتوانند انجام دهند شنا کردن و راه رفتن است. این دو ورزش را میتوانید در استخر با هم ترکیب کنید و در آب قدم بزنید.

 

2. کفش مناسب بپوشید

تورم پا و قوزک میتواند کفش پوشیدن را بسیار دردناک کنند. بنابراین از کفش هایی استفاده کنید که فضای کافی برای انگشت ها را داشته باشند.

 

3. اضافه وزنتان را کاهش دهید

افرادی که مبتلا به آتریت پسوریاتیک هستند در معرض خطر بیشتری برای اضافه وزن قرار دارند. اضافه وزن یکی از عواملی است که باعث تشدید  این بیماری میشود.

کاهش وزن هم باعث میشود فشار کمتری بر مفاصل وارد شود و هم باعث میشود دارو های این بیماری اثر بهتری داشته باشند.

 

4. در انتخاب کیف و جواهرات دقت کنید

کیفی که انتخاب میکنید باید کوچک باشد و وزن زیادی را بر مفاصل شما وارد نکند. به جای گرفتن کیف در دست بهتر است آن را با شانه ی خود حمل کنید.

 

راه های درمان پسوریازیس, ورزش های پسوریازیس, ورزش برای آرتریت پسوریازیس

ورزش یکی از راه های درمان پسوریازیس به شمار می آید

 

چه راه هایی برای درمان پسوریازیس وجود دارد؟

راه های زیادی برای درمان بیماری پسوریازیس وجود دارد، ورزش کردن هم یکی از راه های درمان پسوریازیس است که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم

 

رابطه ی ورزش و پسوریازیس 

طبق بررسی های انجام شده زنانی که بطور منظم و به صورت روزانه ورزش میکنند کمتر از زنانی که ورزش نمیکنند به این بیماری مبتلا میشوند.

بنابراین برای درمان و پیشگیری پسوریازیس با ورزش از طریق عوامل زیر میتواند یک پارامتر تعیین شده باشد:

 

کنترل استرس

وقتی شما ورزش میکنید، استرس شما کم میشود.

ورزش راهکاری بسیار مؤثر برای کاهش استرس است،استرس تأثیر منفی روی پوست میگذارد و باعث آکنه و عود پسوریازیس میشود،بنابراین با ورزش کردن منظم میتوانید استرس خود را کاهش دهید و ناراحتی پوستی را نیز برطرف کنید.

 

تعرق و جلوگیری از خشکی پوست

ورزش منظم باعث تعرق پوست شده و این تعرق منجر به نرم شدن پوست و پیشگیری از شکنندگی آن دارد.

افرادی که هنگام ورزش پیاده روی طولانی میکنند چهره ای شاد دارند و رنگ پوست آنها نیز روشن تر است. اگر این افراد مبتلا به پسوریازیس هستند، کنترل و درمان انها راحت تر است.

 

تولید کلاژن

ورزش کردن باعث افزایش طبیعی کلاژن که نوعی بافت پیوندی است میشود و به جوان سازی پوست کمک میکند. در بیشتر کسانی که به بیماری های پوستی مبتلا هستند اما ورزش نمیکنند، تولید کلاژن کم است و این موضوع باعث میشود پوست این افراد باعث مشکلات بیشتری می شوند.

 

دفع مواد سمی و مخرب

ورزش مواد سمی را که از طریق دود سیگار،هوای آلوده و حتی مواد شیمیایی در پوست مانند اسپری مو و .... ایجاد شده را در سطح پوست از بین میبرد. این خود برداشت مواد سمی به سلامت پوست کمک میکند.

 

تعدیل تولید هورمون ها

هر چیزی که بتواند میزان تولید ترشح هورمون های مردانه را کنترل کند بر روی پوست اثر مفید میگذارد، یکی از این روش ها ورزش است.

 

چالش هایی که برای افراد مبتلا به پسوریازیس در ورزش کردن وجود دارد

بسیاری از افرادی که به  بیماری پسوریازیس مبتلا هستند برای اینکه نگاه دیگران را تحمل نکنند از اجتماع دوری میکنند بنابراین حتی اگر فرد از فواید ورزش کردن آگاه باشد میلی به انجام آن ندارد.

ورزش می تواند چالش های دیگری را نیز برای بیماران مبتلا به پسوریازیس ایجاد میکند، به عنوان مثال آسیب هایی که جراحت های ورزشی به پوست میزنند، میتواند موجب ایجاد پسوریازیس در آن محل شود، که به این پدیده  پاسخ کوبنر گفته میشود.

 

تعرق و سابیده شدن در نواحی از بدن مثل کشاله ران، لایه های شکم، سینه و .... میتواند پسوریازیس را وخیم تر کند. هر چیزی که پوست را تحریک کند و باعث سایش آن شود پسوریازیس را تشدید خواهد کرد.

 

انجام فعالیت های زیاد و سنگین برای افرادی که مبتلا به آتریت پسوریازیس هستند مناسب نیست زیرا می تواند موجب درد مفاصل شود. این بیماری نوعی آتریت التهابی است که ممکن است یک چهارم افرادی را که مبتلا به پسوریازیس هستند را درگیر کند.

 

درمان پسوریازیس با ورزش, درمان پسوریازیس, روش درمان پسوریازیس

انجام فعالیت های سنگین برای افراد مبتلا به پسوریازیس مناسب نیست

 

ورزش های مفید برای افراد مبتلا به پسوریازیس

• شنا

• دوچرخه سواری

• ایروبیک در آب

• قدم زدن یا پیاده روی طولانی

• برداشتن وزنه های سبک

• اسکوات

• و سایر ورزش های سبک

 

رژیم غذایی که افراد مبتلا به پسوریازیس باید رعایت کنند

• نوشیدن مقدار زیاد آب(8 لیوان در روز)

• پرهیز و قطع چربی های ترانس

• پرهیز از شکر و مواد قندی

• خوردن غذاهایی با خاصیت ضد التهابی

 

روش درمان پسوریازیس, ورزش های مفید برای افراد مبتلا به پسوریازیس, ورزش و پسوریازیس

افراد مبتلا به پسوریازیس باید از شکر و مواد قندی در رژیم غذایی خود پرهیز کنند

 

چند نکته برای ورزش در بیماری پسوریازیس

1. بدن خود را در حالت دهیدراته نگه دارید

یک ساعت ورزش کردن برابر است با از دست دادن یک چهارم از آب بدن.بنابراین شما باید بدن خود را دهیدراته نگه دارید و آب را در برنامه مواد مغذی مختص به پسوریازیس قرار دهید.

 

2. بهتر است قبل از شروع ورزش آب بنوشید

همچنین یک بطری آب به همراه داشته باشید و هر 15 دقیقه یک بار آب بنوشید.

 

3. یک دوست همراه انتخاب کنید

با داشتن یک همراه ورزشی بهتر به روتین ورزشی خود پایبند میمانید. یک دوست، یک همکار یا یکی از اعضای خانواده که مشتاق پیاده روی هر روز باشد شما را در رسیدن به یک سبک زندگی سالم نزدیک تر خواهد کرد.

 

4. خود را با شرایط منطبق سازید

اگر یک روز صبح بیدار شدید و متوجه راش هایی از پسوریازیس بر روی پاهایتان شدید و قادر به انجام کاری نبودید بی حال نشوید، به جای دوچرخه سواری و دویدن میتوانید وقت خود را صرف یوگا و تایچی کنید. هرگاه راش هایتان از بهبود یافتند میتوانید به روال روزمره خود برگردید.

 

5. روزمرگی های خود را متناسب با شرایط خود وفق دهید

ابتلا به پسوریازیس ممکن است برخی ورزش ها را چالش بر انگیز کند. تغییر تمرینات  ورزشی به شرکت در چالش های حرکتی کمک میکند.برای مثال بجای حرکت پرش سینه از استاندارد از حرکت فلای سینه را انجام دهید.

یک مربی انتخاب کنید که بتواند مؤثر ترین تغییرات تمرینی را متناسب با شرایط شما ارائه دهد.

 

6. به شنا بروید

شنا یکی از بهترین ورزش ها برای افرادی است که به پسوریازیس مبتلا هستند. چه در آب شنا کنید چه راه بروید، قدرت عضلانی شنا افزایش میباید.

شنا در آب شور بهتر است زیرا چرا که نمک به خلاصی از پوست های مرده کمک میکند.

کلر موجود در آب های استخر باعث تحریک پوست میشود بنابراین بعد از خارج شدن از استخر حتما دوش بگیرید و پوست خود را تمیز کنید.

 

ورزش مناسب پسوریازیس, راه های درمان پسوریازیس, ورزش های پسوریازیس

یکی از بهترین ورزش های مناسب برای درمان پسوریازیس شنا است

 

7. ضربان قلب خود را بالا ببرید

تمرینات قلبی - عروقی و تمریناتی که باعث افزایش ضربان قلب میشوند پایه ای مهم برای روتین تناسب اندام با پسوریازیس است.

تمرین منظم و رژیم غذایی مناسب به شما در حفظ سلامت خود کمک میکند و بروز راش های پوستی را به حداقل میرساند.

 

8. به بدن خود گوش دهید

اگر متوجه شدید فعالیتی که برای خود انتخاب کردید باعث ایجاد درد و ناراحتی تان میشود آن را متوقف کنید و انجام ندهید. این موضوع که درد را نادیده بگیرید اصلا منطقی نیست و منجر به آسیب های جدی میشود.

  

9. یک باشگاه خانگی درست کنید

شاید شما تمایل نداشته باشید که نگاه های خیره دیگران را روی خود تحمل کنید. در این صورت پیشنهاد میکنیم یک باشگاه خانگی درست کنید و روتین ورزش روزانه خود را در آنجا انجام دهید.

 

10. در زمان ورزش لباس های آزاد بپوشید تا عارضه های پوستی تان اذیتتان نکند

برای بیمارانی که مبتلا به پسوریازیس هستند نوع لباس در لذت بردن از ورزش اهمیت زیادی دارد.لباس های تنگ و جذب پوست شما را آزار میدهد بنابراین بهتر است از لباس های آزاد و نرم استفاده کنید.

لباس های پارچه ای و همچنین جنس ریون میتوانند برای شما مناسب باشند.

 

درمان پسوریازیس, روش درمان پسوریازیس, ورزش های مفید برای افراد مبتلا به پسوریازیس

 برای درمان پسوریازیس پیاده روی را جدی بگیرید و سعی کنید هر روز ان را انجام دهید

 

سخن پایانی

گاهی اوقات افراد میتوانند پسوریازیس خفیف را با داروهای خانگی و یا ورزش کردن کنترل کرد. اما در صورت مشاهده ی بدتر شدن علائم حتما به پزشک مراجعه کنید.

افراد باید استفاده از هر گونه مکمل ها،  ویتامین ها و ... را با پزشک در میان بگذارند تا از مناسب بودن آنها مطلع باشند. 

 

گرداوری : بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------