درمان گرفتگی عضلات بعد از ورزش



گرفتگی عضلات معمولا یک روز بعد از انجام حرکات ورزشی به وجود می آید‎

 

اگر برای مدت زمان طولانی ورزش نکرده اید و یا به تازگی یک فعالیت بدنی جدید شروع نموده اید، احتمالا بعد از تمرین، درد و گرفتگی عضلات را تجربه خواهید کرد. گرفتگی عضلات معمولا یک روز بعد از انجام حرکات ورزشی به وجود می آید و اغلب بین 24 تا 48 ساعت بعد از بین میرود. اما اگر درد و گرفتگی بعد از گذشت چند روز از بین نرفت و یا افزایش یافت، می تواند نشانه هایی از آسیب های جدی عضلانی باشد.

 

در این قسمت چند مورد از بهترین راهکارهای مفید برای درمان گرفتگی عضلات در این قسمت آورده شده است. توجه شود چنان چه درد عضلانی همراه با مشکل تنفس، تب بالا، ضعف عضلانی و سفتی گردن اتفاق افتاد، حتما به یک پزشک مراجعه نمایید.

 

درمان گرفتگی عضلات بعد از ورزش

 

1. یخ درمانی برای کاهش گرفتگی عضلات 

از آنجایی که اغلب گرفتگی های عضلات ناشی از یک التهاب خفیف  می باشد، در این حالت یک بسته یخ را درون یک حوله قرار داده و به مدت 15 دقیقه روی منطقه آسیب دیده بگذارید. از تماس مستقیم یخ با پوست جلوگیری کنید. زیرا می تواند باعث سوختگی پوست شود. توجه شود چنان چه تورمی وجود نداشت و عضله تنها به دلیل تحرک زیاد دچار گرفتگی و درد شده باشد، از یک کمپرس آب گرم به منظور افزایش جریان گردش خون استفاده کرده و آن را برای مدت 15 دقیقه روی عضله قرار دهید.

 

2. پیاده روی به همراه حرکات کششی ساده 

پس از انجام حرکات ورزشی، یک دفعه تمرین را قطع نکنید. پیاده روی به همراه حرکات کششی سبک و ملایم، در کاهش گرفتگی عضلات و درد بسیار موثر است. بنابراین به مدت 10 دقیقه پس از اتمام ورزش، این کار را ادامه دهید. همچنین توجه شود که قبل از شروع ورزش نیز، با استفاده از حرکات ساده مانند پیاده روی و نرمش، بدن را گرم کنید.

 

پیاده روی به همراه حرکات کششی سبک و ملایم، در کاهش گرفتگی عضلات و درد بسیار موثر است‎

 

3. استفاده از غلتک فومی برای گرفتگی عضلات 

غلتک فومی یکی از روش های موثر کاهش گرفتگی عضلات می باشد. این غلتک ها در تراکم های مختلفی وجود دارند. معمولا غلتک های فوم سیاه دارای تراکم بالا و برای ماساژ بافت های عمیق تر به کار می روند. درحالی که غلتک های فوم سفید دارای تراکم کم و برای گرفتگی های سبک تر استفاده می شوند. برای اینکار یک غلتک فومی متناسب با میزان دردی که در عضلات تجربه نموده اید، تهیه کرده و آن را زیر ناحیه آسیب دیده قرار داده و به آرامی برای مدت 30 تا 60 ثانیه روی آن حرکت کنید. با این حرکت، عضله درد آزاد می شود. این روش را چندین بار در روز تکرار کنید.

 

4. ماساژ درمانی برای کاهش گرفتگی عضلات 

ماساژ درمانی یا ماساژ ورزشی، روشی مناسب برای کاهش درد های عضلانی به شمار می رود و به ریلکس شدن و کاهش تنش عضلات کمک می‌کند. اینکار، جریان خون و سرعت ترمیم عضله را افزایش می دهد. هنگامی که گرفتگی عضله دارید، ماساژ کمی دردناک است، اما یک درمان بسیار مؤثر می باشد. می توانید با استفاده از روغن و کرم های موضعی مانند کرم منیزیم، تاثیر این روش را افزایش دهید.

 

5. دوش آب گرم با نمک اپسوم 

حمام آب گرم گرفتگی عضلات را از بین برده و گردش خون را افزایش می دهد. برای تاثیر بیشتر آن می توان از نمک اپسوم استفاده نمود. نمک اپسوم از سولفات منیزیم و  مواد معدنی که برای آرامش عضلات مناسب است، تشکیل شده است. برای اینکار دو فنجان نمک اپسوم را در آب وان حمام ریخته و نیم ساعت قسمت آسیب دیده را در آب بگذارید. حتی می توان مقدار کمی از روغن های رزماری، اسطوخدوس و نعنا را نیز به آب اضافه نمود. توجه شود که این روش درمان برای افرادی که دچار مشکلات قلبی، فشار خون بالا یا دیابت هستند توصیه نمی شود.

 

6. استفاده از روغن معدنی منیزیم 

یکی از داروهایی موثری که بعد از تمرینات ورزشی توصیه می شود، استفاده از روغن معدنی منیزیم است. با انجام حرکات ورزشی، سطح هورمون استرس و کورتیزول افزایش یافته و  این روغن، به خوبی توانایی کاهش و کنترل آن را دارد. همچنین دارای اثرگذاری و توانایی جذب بالایی می باشد. برای اینکار، مقدار مناسبی از این روغن را روی ناحیه آسیب دیده بزنید و اجازه دهید به مدت 20 تا 30 دقیقه روی پوست بماند. سپس آن را بشویید.

 

منبع: دونفره

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------