فعالیت فیزیکی یا ورزش : تفاوت چیست؟



فعالیت بدنی

ورزش، زیر مجموعه فعالیت فیزیکی است‎

 

۲۴ ساعت گذشته خود را چگونه گذراندید؟ در یک روز عادی هفته به چه کارهایی مشغول می‌شوید؟ چند لحظه تأمل کنید و ۲۴ ساعت گذشته خود را مرور کنید و ببنید هر ساعت را صرف چه کارهایی کرده‌اید؟ چند ساعت خوابیده‌اید؟ چند ساعت نشسته‌اید (ساعت نشستن در ماشین، هنگام غذاخوردن، و تماشای تلویزیون را فراموش نکنید؟) چند ساعت حرکت کرده‌اید؟

 

وقتی فعالیت های ۲۴ ساعت گذشته خود را مرور کردید، بطور اخص، روی زمانی که تحرک داشته‌اید تمرکز کنید. چه نوع حرکتی داشته‌اید؟ شدت و تعمدی بودن این حرکات به چه میزان بوده است؟

 

طی دهه‌های اخیر، بارها و بارها شنیده‌اید که روزانه ۳۰ دقیقه ورزش، برای سلامتی ضروری است. با این وجود، تازه‌ترین تحقیقات بیانگر آنند که مدت زمان نشستن ما درست به اندازه مدت زمان ورزش کردن ما حائز اهمیت است. در حقیقت، یک اصطلاح جدید نیز برای آنها که ورزش می‌کنند، اما بیشتر وقت خود را صرف نشستن می‌کنند، ابداع شده است : active couch potato  (سیب زمینی پشندی فعال!)

 

اگرچه اصطلاح couch potato (سیب زمینی پشندی) معمولا به فرد تنبلی اطلاق می‌گردد که نشستن روی مبل و تماشای تلویزیون را بر همه چیز ترجیح می‌دهد، اما یک سیب زمینی پشندی فعال به کسی گفته می‌شود که بیشتر روز غیر فعال است، در عین حال، بیشتر روزها ۳۰ دقیقه از وقت خود را صرف ورزش می‌کند. او ضرورتاً یک فرد تنبل نیست، اما بیشتر وقت آزاد خود  و زمان کاری خود را صرف نشستن  می‌کند. بعبارت دیگر، آنها از لحاظ فیزیکی تقریباً بطور کامل در طول روز ، به استثنای ۳۰ دقیقه‌ای که صرف ورزش می‌کنند، غیرفعال هستند. اگرچه ۳۰ دقیقه ورزش در روز یقیناً مفید و سلامت زا است، اما، بقیه روز، با خطرات فوق‌العاده‌ای همراه می‌شود. در حقیقت، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بی‌تحرکی فیزیکی را بعنوان یک فاکتور خطرآفرین مستقل برای رشد بیماری‌های حاد شناسایی کرده است، و امروزه چهارمین دلیل مرگ و میر در جهان به حساب می‌آید.

 

بنابراین، دقیقا چه تفاوتهایی بین ورزش و فعالیت بدنی وجود دارد؟ آیا این تمایز مهم است؟ در اینجا به چند تعریف اشاره می‌کنیم که موضوع را برای ما روشنتر می‌کنند :

 

فعالیت فیزیکی حرکتی است که توسط ماهیچه‌های اسکلتی ایجاد می‌شود و نیازمند انرژی است. بعبارت دیگر، هر حرکتی که فرد انجام می‌دهد، در حقیقت فعالیت بدنی است.

 

ورزش، یک حرکت برنامه‌ریزی شده، ساختار یافته، تکراری، و تعمدی است که به منظور بهبود یا حفظ تناسب بدنی انجام می‌گیرد. ورزش، زیر مجموعه فعالیت فیزیکی است.

 

شواهد بدست آمده از تحقیقات نشان می‌دهد که هر گونه فعالیت فیزیکی، با سلامت کلی بدن دارای رابطه مثبت است. ورزش کردن، همچنین، به بهبود تناسب فیزیکی بدن، که از ۵ جز اصلی ترکیب یافته است، کمک می‌کند :

 

ترکیب بدنی

نمودار موسسه تحقیقات سرطان آمریکا، اهمیت فعالیت بدنی روزانه و ورزش های ساختار یافته را (در ارتباط با شاخص‌های سرطان) نشان می‌دهد. در اینجا، سبز نشانه ورزش ساختاریافته است؛ و رنگ زرد فعالیت فیزیکی روزانه را نشان می‌دهد.

 

چگونه می‌توان از لحاظ بدنی فعال تر شد؟

یک راه ساده برای تبدیل سبک زندکی کم تحرک به یک سبک زندگی فعال و پرتحرک، ایستادن‌های بیشتر و نشستن‌های کمتر است. اگر تمام روز را پشت میز می‌نشینید، یک ایستگاه کار برای خود طراحی کنید که مستلزم ایستادن (و در نتیجه، تحرک بیشتر) باشد. به ایجاد فرصتهایی برای پیاده‌روی در وقت نهار، قبل و بعد از کار فکر کنید. فعالیتهای زمان فراغت را به برنامه‌های هفتگی خود اضافه کنید. به ویژه فعالیت هایی که بتوان به همراه تمام اعضای خانواده انجام داد، مانند دوچرخه‌سواری، کوهنوردی یا پیاده‌روی در اطراف محل زندگی.

 

وقتی خانه هستید چه؟ به جای اینکه یک روز در هفته را به تمیز کردن خانه بپردازید، سعی کنید ۱۰ دقیقه یا کمتر در روز را به انجام کارهای خانه اختصاص دهید.

 

وقتی با تکنولوژی عجین می‌شوید، به روشی خلاق فکر کنید که بتوانید حرکت کنید. چند ابزار و تجهیزات ساده مانند تشک یوگا، یا توپ، و یا کش های ورزشی را در اتاق نشمین قرار دهید تا به آسانی در حین تماشا کردن تلویزیون بتوانید به آنها دسترسی داشته باشید. فرصت‌های بیشماری برای افزایش فعالیت های فیزیکی روزانه وجود دارند؛ اما باید دنبال آنها بگردید.

 

وقتی فعالیت های خود در ۲۴ ساعت را ارزیابی کردید، به فکر طراحی یک برنامه دقیق باشید که شامل ویژگی‌های زیر باشد:

 

افزایش روزانه فعالیت فیزیکی

ورزشهای ساختاربندی شده، برنامه‌ریزی شده و تعمدی برای ارتقا تناسب بدنی

حذف یکی از این دو مورد، می‌تواند صدمات جدی و جبران ناپذیری را برای سلامتی، تناسب و بهداشت کلی بدن به بار آورد. همین امروز سبک زندگی خود را تغییر دهید و هر دو جز را به زندگی خود اضافه کنید تا از فواید فعالیت فیزیکی و ورزش بهره مند شوید.

 

منبع: ایسنا

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------