نکات شگفت انگیز از "فواید دوچرخه سواری" که نمیدانستید!



دوچرخه سواری راهی برای سالم ماندن است که در اختیار همه قراردارد

بعضی ورزشها برای اکثر آدمها جذاب هستند و علاقه دارند آنرا انجام دهند. ورزشهایی که شاید خیلی از شماها از کودکی به عنوان یک بازی از انجامشن لذت میبردید. یکی از این ورزشها که همیشه جذابیت دارد دوچرخه سواری است. یک ورزش فوق العاده با تحرک مناسب که فواید زیادی دارد. ورزشی که هم برای تضمین سلامتی و هم برای مواردی مثل کاهش وزن میتوان از آن بهره برد. در این مطلب قصد دارم کمی از فواید دوچرخه سواری برای سلامتی و بدن با شما صحبت کنم.

دوچرخه سواری:

دوچرخه سواری یكی از ورزش هایی است كه دسترسی به آن آسان بوده و می تواند جایگزین مناسبی برای استفاده ممتد از خودرو باشد.

دوچرخه سواری یك تمرین و ورزش هوازی است كه به استقامت قلب و عروق كمك می كند. این ورزش یك فعالیت منظم است كه می تواند تأثیر به سزایی در تناسب قسمت بالای پا و مچ پا داشته باشد و به تقویت ماهیچه های اطراف زانو و پشت ران، مفاصل زردپی لیگافتها، ماهیچه های چهارسر ران، همتسرینگ ولگن كمك می كند.

فواید دوچرخه سواری:

1- به کاهش وزن کمک می‌کند
وقتی پای کاهش وزن به میان می‌آید، ساده‌ترین معادله این است: «مقدار کالری خروجی باید از مقدار کالری ورودی بیشتر باشد». یعنی برای وزن کم کردن، کالری‌ای که می‌سوزانید باید بیشتر از کالری‌ای باشد که مصرف می‌کنید. دوچرخه‌سواری بسته به شدت آن و وزن دوچرخه‌سوار، بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری در ساعت می‌سوزاند.

البته عوامل دیگری هم هستند؛ آرایش و نوع ترکیب کالری‌هایی که مصرف می‌کنید و کیفیت خواب‌تان، بر تعداد دفعات سوخت‌گیری شما تأثیر می‌گذارند؛ و البته زمانی را که صرف سوزاندن کالری می‌کنید، به لذتی بستگی دارد که از انجام آن فعالیت می‌برید.

2- دوچرخه سواری باعث بهبود گوارش میشود
دوچرخه سواری همچنین یبوست را درمان کرده و نفخ بعد از غذا خوردن را تسکین می‌دهد. فعالیت فیزیکی، مدت زمانی را که غذا در روده بزرگ می‌ماند، کاهش می‌دهد و در نتیجه آب کمتری از غذا توسط روده گرفته می‌شود. در نهایت مدفوع را نرم کرده و دفع آن را راحت‌تر می‌کند.

3- دوچرخه سواری خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد
دوچرخه‌سواری ضربان قلب را بالا می‌برد؛ یعنی کمک می‌کند تا خون به تمام نقاط بدن برسد و کالری هم می‌سوزاند. در نتیجه دوچرخه‌سواری جزو ورزش‌هایی است که معمولا برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان توصیه می‌شوند.

4- دوچرخه سواری زندگی زناشویی را بهبود می‌بخشد
خیلی از ما خوب می‌دانیم که روابط جنسی از ارکان مهم زندگی زناشویی است، اما شاید خیلی‌ها ندانند که چنین روابطی برای سلامتی عمومی انسان هم مفید هستند. روابط جنسی سالم در زندگی زناشویی می‌توانند باعث افزایش طول عمر بشوند.

حالا دوچرخه‌سواری چه کمکی به تقویت روابط جنسی در زندگی زناشویی می‌کند؟ دوچرخه‌سواری ماهیچه‌های لازم را پرورش می‌دهد. دکتر متیو فورسایت (Matthew Forsyth)، اورولوژیستی ساکن پورتلند اورگن می‌گوید: «همهٔ این عضلاتی که هنگام دوچرخه‌سواری کار می‌کنند، طی رابطهٔ جنسی هم استفاده می‌شوند. هرقدر این عضلات بیشتر تقویت بشوند، رابطهٔ جنسی طولانی‌تر خواهد شد.»

5- دوچرخه سواری باعث افزایش شادی میشود
تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که برای رسیدن به محل کار خود از دوچرخه استفاده می‌کنند خوشحالترین کارمندان آن شرکت هستند. علت آن نیز ترش هورمون اندوکانابینوئیدها است که در اثر انجام فعالیت‌های هوازی به وجود می‌آید و باعث خوشحالی و افزایش رضایت افراد می‌شود.

 

دوچرخه سواری راهی برای سالم ماندن است که در اختیار همه قراردارد


6- دوچرخه سواری طول عمر را افزایش میدهد
تمرینات منظم هوازی نه تنها از پیش آمدن شرایط خطرناک مانند بیماری های قلبی عروقی، چاقی مفرط، دیابت، و حتی سرطان جلوگیری می‌کند؛ بلکه بازسازی سلولی در بدن را نیز تقویت می‌کند. بنابراین، اثرات پیری در بدن دیرتر ظاهر می‌شوند. افرادی که به طور منظم ورزش‌های هوازی مانند دوچرخه سواری یا دو انجام می‌دهند، در مقایسه با بقیه افراد بیشتر عمر کرده و زندگی سالمتری دارند.

7- دوچرخه سواری باعث افزایش هوش و خلاقیت میشود
دانشمندان براین باورند که ورزش های هوازی در تقویت خلاقیت و مهارت‌های حل مسئله موثر است و به نویسندگان، موسیقیدانان، مهندسان، و هر فرد دیگری که روی پروژه ای کار می‌کند، کمک می‌کند تا تصمیم درست بگیرید و در این فرآیند خلاقیت خود را به رخ دیگران بکشد.

 

8- تاثیر دوچرخه سواری بر روی کمر درد
دوچرخه سواری یک فرم بسیار پرطرفدار برای تمرینهای هوازی می باشد. معمولا افرادی که کمردرد دارند گزینه ی مورد علاقه شان دوچرخه سواری می باشد. هرچند که باید خیلی از موارد را در هنگام ورزش رعایت کنند تا دردشان بدتر نشود. دوچرخه سواری نسبت به دویدن و یا ایروبیک کمتر به ستون فقرات فشار وارد میکند و فشار کمتری روی کمر به وجود میاد. این افراد زمان نشستن روی دوچرخه کمی خودشان را به سمت جلو می آورند تا فشار روی کمرشان به کمترین حد ممکن برسانند. در بعضی موارد هم افرادی که کمر درد دارند برای اینکه بتوانند از این نوع ورزش بهره ببرند از دوچرخه های ثابت هم کمک میگیرند.


چه کسانی نباید دوچرخه سواری کنند؟
البته فراموش نکنید که شروع این کار نیاز به سلامت کلی بدن هم دارد. چون فعالیتی است که تمامی بدن را از جمله مفاصل و عضلات را درگیر می کند. پس افرادی که از درد زانو رنج می برند یا عضلات قدامی ران (چهارسر) ضعیفی دارند، بهتر است در ابتدا با تمرینات ساده تری این عضله ها را تقویت کنند و سپس این ورزش را شروع کنند.

 

در هر حال استفاده از دوچرخه برای این افراد هم مانعی ندارد. به شرطی که ارتفاع آن را طوری تنظیم کنند که حین رکاب زدن زانو بیش از اندازه خم نشود (زانو حین رکاب زدن از سطح نشیمنگاه بالاتر نرود) و فرد روی زین احساس راحتی داشته باشد.


افرادی هم که شرایط ویژه بدنی ندارند و فعالیت ورزشی برای آن ها محدودیت ندارد می توانند این ورزش را انجام دهند، برای انجام ورزش دوچرخه‌سواری فقط در مورد بیماری‌های قلبی و عروقی محدودیت وجود دارد، آن هم در شرایطی که نارسایی خاصی دارند. این‌ افراد در هوای آلوده نباید دوچرخه‌سواری کنند. در بقیه موارد که شخص مشکلی در مفاصل زانو، مچ‌ پا و لگن ندارد، انجام این کار خیلی هم مفید است.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------