تاثیر خجالت کشیدن و کمرویی بر عملکرد ورزشکاران و راهکارهایی برای رفع آن



ورزشکاران خجالتی,درمان خجالت در ورزش,خجالت کشیدن

ورزشکاران کم رو و خجالتی نمی توانند به خوبی استعدادهای ورزشی خود را بروز دهند

 

خجالت و تاثیر آن بر عملکرد ورزشکاران
خجالت و کمرویی یک عاطفه ی اجتماعی است و آثار و علایم این حالت بیشتر زمانی است که ورزشکاران در جمع ظاهر می شوند. خجالت و کمرویی از احساس خود کم بینی سرچشمه می گیرد و در برخی از آنها آنقدر شدت می یابد که تمامی شخصیت آنها را تحت تاثیر قرار می دهد بطوریکه از انجام هر نوع فعالیت باز می مانند و بسیاری ازموقعیت های ورزشی خود را به سادگی از دست می دهند.

 

در ورزشکاران کم رو و خجالتی در واقع نوعی ناراحتی زمانیکه که در جمع قرار می گیرند ایجاد می شود که وضعیت جسمانی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. یک ورزشکار کمرو و خجالتی با یک حالت درماندگی همراه است که در وفق دادن خود با موقعیت های مختلف ناتوان خواهد شد و فکر می کند که مشکلش غیر قابل حل است.

 

ورزشکاران کم رو و خجالتی چون هیشه می ترسند، در یک حالت اضطراب دائمی قرار می گیرند و هیچ کاری را به سادگی نمی توانند انجام دهند و هوش و ذکاوتشان را به درستی نشان نمی دهند و استعدادشان هدر می رود. ورزشکاران باید بدانند چه احساساتی دارند آیا خود را پست و بی ارزش می دانند یا اگر کسی با آنها مخالفت کند خرد می شوند یا نه؟

 

علایم خجالت  و کمرویی در ورزشکاران

تنگی نفس یا منقبض شدن عضلات، لرزش لب و دست و پا، خشک شدن بزاق در دهان، عرق کردن زیاد از حد، احساس اینکه انگار قلب شما از جا کنده خواهد شد، تغییر رنگ صورت، اختلال در فکر و اندیشه، تند و بدون کنترل صحبت کردن. ورزشکارانی که این حالتها را تجربه می کنند معمولا از شکست در مسابقات می ترسند و از اینکه دیگران آنها را حقیر بشمارند در ترس و هراس اند و این باعث می شود خود را آرام و بی حرکت نگه دارند در واقع خجالت نشانه ی یک ناراحتی روانی عمیق است که اگر درمان نشود مانع پیشرفت ورزشکار می شود.

 

راهکارهایی برای مبارزه با حالت خجالت و کمرویی در ورزشکاران

1- برای رهایی از خجالت خودتان را بشناسید، بدون شناخت خودتان هرگز نمی توانید خجالت و ترس یا احساس حقارت را از خود دور کنید. هنگامی که این حالت درونی را بشناسید از بین بردن آن راحت تر است.

 

2- برای از بین بردن حالت خجالت و کمرویی به زمان حال توجه کنید و گذشته را فراموش کنید این جمله را به خاطر بسپارید"در گذشته ی من چیزی هست که مرا گوش گیر کرده و باعث ترس در من شده است.

3- برای برطرف کردن حالت خجالت و کمرویی، باید آرامش داشتن را یاد بگیرید و در هنگام حضور در جمع حواس خودتان را به جای خود روی این عادت متمرکز کنید.

 

4- سعی کنید به دیگران نگاه کنید به طور مستقیم به چشمان کسی که با شما صحبت می کند نگاه کنید اینگونه اعتماد به نفستان بیشتر خواهد شد و می توانید بر خجالت و کمرویی خود غلبه کنید.

5- لیستی از افکاری که در شما احساس خجالت بوجود می آورد را یادداشت کنید و هربار که احساس خجالت کردید به آن نگاه کنید و فکرتان را تغییر دهید.


6- گاهی کمک گرفتن از یک روانشناس و روانپزشک می تواند به ورزشکاران خجالتی و کم رو کمک کند تا مشکلشان را از همان زاویه و همانطور که هست ببینند نه آنطور که خود را خجالتی و غیر واقعی می بینند.

منبع : ifsm.ir

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------