فواید ورزش در دوران بارداری



ورزش,ورزش در دوران بارداری,فواید ورزش در دوران بارداری

 

فواید ورزش در دوران بارداری
اگر حالت  تهوع صبحگاهی یا نفخ معده  داشته باشید، ممکن است حتی  لباس پوشیدن روزانه هم برای شما کار دشواری باشد. اما با کمی ورزش و فعالیت، می توانید انرژی بیشتری به دست بیاورید  و حتی  احساسی همانند دوران قبل از بارداری خود داشته باشید. زیرا ورزش باعث بهبود کشیدگی طبیعی عضلات، قدرت و استقامت آن ها می گردد، و بدن  شما را برای تحمل اضافه وزن دوران حاملگی قوی می سازد.با ورزش کردن بدن شما برای فشار زایمان آماده می شود و بازگشت بدن شما را بعد از زایمان به حالت طبیعی بسیار آسانتر خواهد کرد. به طور کلی انجام تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات در بارداری باعث می شود که بارداری سالم تری داشته باشید و کمتر با عوارض ناخوشایند بارداری از قبیل کمر درد  درگیر شوید. البته  پیش از آغاز هرگونه فعالیت ورزشی، مطمئن شوید که دستورالعمل های مربوط به سلامتی و ایمنی را رعایت کرده اید، مخصوصا الان  که حامله هستید!


ورزش کردن در دوران بارداری از مزایای زیادی برخوردار است که به چند مورد آن در زیر اشاره شده است:
به شما انرژی بیشتری می بخشد
در دوران بارداری بدن شما انرژی زیادی از دست می دهد. اما تمرین های منظم ورزشی، مانند پیاده روی سریع،  به شما  کمک می کند که فعالیت های روزانه خود را انجام دهید. ورزش کردن ،باعث تقویت  سیستم قلبی- عروقی شما می شود، در نتیجه به سادگی خسته نمی شوید. با داشتن  عضلات قوی و کشیده، فعالیت های روزمره خود از قبیل خرید یا ملاقات های کاری را راحت تر انجام خواهید داد.


بدن شما را برای  مرحله دشوار زایمان آماده می کند.
زایمان مشابه با دویدن در دوی ماراتن می باشد؛ و به استقامت، اراده و توجه نیاز دارد. داشتن فعالیت فیزیکی در دوران حاملگی، بدن را  برای مرحله سخت زایمان آماده می سازد. همچنین، برخی محققان عقیده دارند که خانم هایی که در دوران حاملگی ورزش می کرده اند،جنین آنها مراحل دشوار زایمان را بهتر از سایر خانم ها تحمل می کنند….


ناراحتی های حاملگی را کاهش می دهد.
ورزش و تمرین باعث تقویت و کشیده شدن عضلات بدن می گردد، وبه خانم های باردار کمک می کند تا بهتر از عهده دردها و ناراحتیهای دوران حاملگی برآیند. حرکت های کششی دردهای پشت و کمر را کاهش می دهد، پیاده روی باعث بهبود گردش خون  می گردد و شنا کردن باعث تقویت عضلات شکمی می گردد.


افسردگی های دوران حاملگی را از بین می برد
حاملگی را می توان یک تمرین ۹ ماهه برای یک واقعه بزرگ (زایمان و تولد کودک) دانست؛ پس از آنکه هیجان اولیه اطلاع دادن حاملگی به اطرافیان از بین برود، شما می مانید و انتظار! ماه های ششم یا هفتم، بارداری می تواند برای شما ملالت آور یا کسل کننده شود و افزایش وزن و خستگی (که فعالیت های اجتماعی شما را محدود می کند) ممکن است موجب بی حوصلگی مضاعف گردد. پیدا کردن یک فعالیت سازگار وضعیت بارداری، می تواند راه حلی برای این مشکلات باشد.


کمک می کند تا خواب بهتری داشته باشید.
وقتی در تمامی روز وزنه ای را در جلوی شکم خود حمل می کنید، پیدا کردن وضعیت راحت و مناسبی که بتوانید در شب، راحت بخوابید، یک مشکل اساسی خواهد بود.با ورزش کردن می توانید تمام انرژی اضافی بدن خود را بسوزانید، و آنقدر شما را خسته می کند تا بتوانید به خواب آرام و راحت بروید.


باعث کاهش استرس و افزایش توان روحی شما می گردد
دوران بارداری و به دنیا آوردن یک کودک، واقعه بسیار مهمی است که زندگی شما را دچار تغییر خواهد داد و می تواند باعث هیجان و یا دستپاچگی شما گردد. تحقیقات نشان داده اند که هنگام ورزش میزان هورمون سرتونین در بدن  افزایش می یابد. این هورمون، نوعی ماده شیمیایی است که در مغز ترشح می شود و در احساسات و اخلاق تاثیر زیادی می گذارد. بنابراین ورزش می تواند روح تازه ای به شما بدهد. زمانیکه احساس افسردگی می کنید، موسیقی مورد علاقه خود را بگذارید و یک رقص آرام را در اطاق نشیمن آغاز کنید یا در یک کلاس رقص آرام ثبت نام کنید. همچنان به تمرین های سبک آیروبیک ادامه دهید و به مربی خود اطلاع دهید که حامله هستید.


کمک به تناسب اندام سریع  بعد از زایمان
اگر طوری برنامه ریزی کنید که ماهیچه های بدنتان در تمام دوران حاملگی، قدرت و کشیدگی مناسبی داشته باشند، بعد از زایمان، بدن شما راحت تر می تواند به وزن و حالت طبیعی خود باز گردد. از انجام ورزش هایی که با خشونت همراه است یا حتمال پرتاب شدن یا ضربه دیدن شخص باردار زیاد می باشد در دوران بارداری پرهیز شود. حتی اگر در این ورزش ها استاد باشید  باید تا زمانی که فرزندتان به دنیا بیاید این ورزش را کنار بگذارید. انجام ورزش هایی از قبیل : اسکی، سوارکاری، مسابقات رالی، دو میدانی، ژیمیناستیک در دوران بارداری مضر است.


در یک مقاله تحقیقی جدید گفته شده که در نوزادان متولد شده از زنانی که طی بارداری به‌طور پیوسته و شدید ورزش کرده بودند، اثرات بدی مشاهده نشد و حتی این نوزادان از سایر کودکان باهوش‌تر بودند.بیشتر افراد فکر می‌کنند، برای یک خانم باردار غیرممکن است که به طور شدید ورزش کند، زیرا معقتدند ورزش شدید موجب کمبود اکسیژن در مغز کودک می‌شود و به آن صدمه می‌زند. اما آنچه که به مغز کودک آسیب می‌رساند، کمبود کالری و افزایش درجه حرارت بدن است.
در گذشته هم گفته می‌شد ورزش موجب تب و افزایش بیش از حد درجه حرارت بدن طی ماه اول بارداری می‌شود و موجب تخریب مغز و نخاع می‌شود، ولی بررسی روی خانم‌های باردار ثابت کرد که افزایش درجه حرارت بدن در این گروه در اثر عفونت بوده است نه ورزش کردن.


ورزش مادر، تقویت قلب نوزاد
ورزش در دوران بارداری نه فقط برای مادر بلکه برای کودک نیز فواید قلبی-‌عروقی به همراه دارد. ورزش مادر در دوران بارداری، اثرات مفیدی روی دستگاه عصبی خودکار قلب جنین دارد.


ورزش هایی که در دوران بارداری به آن ها توصیه می شوند عبارتند از:
پیاده روی: پیاده روی بی ضرر ترین ورزش برای تمام خانم های باردار و  در تمام سنین می باشد. حتی تا ماه های آخر بارداری نیز می توانید هر روز پیاده روی کنید بدون اینکه حتی مشکلی برای شما  پیش آید.


شنا: منظور از شنا این نیست که در آب حرکات کرال، قورباغه و … را انجام دهید  بلکه منظور از شنا در دوران بارداری این است که  باید مدتی را در آب راه بروید، بایستند و …. با انجام این حرکات عضلات شکم و باسن تقویت شده و برای زایمان محکم تر می شوند. البته باید کمی در آب نیز شنا کنید اما نه اینکه خیلی در آب فعالیت انجام دهید.خانم های باردار نباید در آب خیلی سرد بروند . بهتر است  از استخرهای رو باز استفاده شود که آب استخر گرم تر باشد، زیرا استخرهای سر پوشیده معمولا دارای آب سردتری می باشند.

یوگا: یوگا ورزشی می باشد که دارای تاثیرات بسیاری می باشد و توصیه می شود این ورزش را نیز مادران باردار انجام دهند.


نکته:خانم های باردار باید تا حدی ورزش کنند که زیاد خسته نشوند. زیرا هنگامی که از یک ورزش خسته می شوید باعث می شود که اکسیژن بدنتان کم شود و این حالت هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک می باشد.
منبع : elmevarzesh.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------