مزاياوملاحظات دوچرخه‌سواري درهواي سرد



 

 

مزاياوملاحظات دوچرخه‌سواري درهواي سردوآلوده

 

فصل سرما که از راه مي‌رسد خيلي‌ها دوچرخه‌شان را در انباري مي‌گذارند و ترجيح مي‌دهند با اتومبيل تردد كنند .

 

اما در اين روزها که آلودگي‌ها بيداد مي‌کند، شايد بيرون نياوردن اتومبيل و رفت‌و‌آمد با دوچرخه فکر بهتري باشد. دوچرخه‌سواري در هواي سرد کار سختي نيست. تنها کافي است چند وسيله جانبي به دوچرخه‌تان اضافه کنيد، گرم بپوشيد و محتاطانه‌تر برانيد.

 

در پاييز و زمستان،‌ وضوح ديد کمتر است. به همين دليل به چشم آمدن براي يک دوچرخه‌سوار بسيار مهم است. يکي از نکاتي که بايد مدنظر قرارداد گرفت، استفاده از نوارهاي شبرنگ، لباس‌هاي قابل ديد و سيستم نوري قوي است که به ويژه در هواي برفي بايد به صورت مرتب آنها را تميز کرد. استفاده از تاير عاج‌دار هم توصيه مي‌شود. اين نوع تايرها گرچه روي زمين خشک آهسته حرکت مي‌کنند و صدادار هستند اما در برف و يخ، بسيار عالي خواهند بود. گلگير يکي ديگر از وسايلي است که در زمستان بايد دوچرخه را به آن مجهز کرد. گلگير مانع از آن مي‌شود که آب گل‌آلود روي زمين به لباس دوچرخه‌سوار بپاشد.

 

نکته‌اي که نبايد در اين ميان از ياد برد اين است که بايد بين گلگير و چرخ فضايي خالي قرار داد تا گل‌ولاي و يخ و برف به هم نچسبند و مانع از حرکت نشوند. در رابطه با لاستيک‌ها بايد گفت لاستيک‌هاي باريک براي راندن در برف زياد مناسب است و تاير پهن براي راندن در برف کوبيده. تفاوتي ندارد که دوچرخه شما از چه نوعي باشد، به هر حال کم کردن باد تايرها مي‌تواند سبب راندن بهتر شود. شرايط جوي در زمستان بسيار متغير است. برخي از روزها برف و يخ و راهبندان است. برخي روزها هم باد شديدي مي‌وزد. در اکثر روزها به دليل بارش برف پهناي خيابان‌ها کم و رفت‌وآمد سخت‌تر و آهسته‌تر خواهد شد. زمان جابه‌جايي معمولا در زمستان در شرايط خوب 30 درصد و در شرايط بد تا 60 درصد افزايش مي‌يابد.

 

 

چطور از دوچرخه نگهداري کنيم؟

 

نکته‌اي که در زمستان بسيار اهميت پيدا مي‌کند، روغن‌کاري مرتب چرخ‌دنده‌ها و تميز کردن مرتب چراغ‌ها، کابل‌ها و لاستيک‌هاست. اين بخش‌ها اگر مرتب تميز و بازديد شوند، نسبت به سرما خيلي حساس نيستند. برخي از انواع روغن‌هايي که در مغازه‌ها به فروش مي‌رسد، نسبت به سرما مقاوم‌ترند. با اين حال توان حرکتي دوچرخه در روزهاي سرد معمولا کمتر مي‌شود. زين دوچرخه را حتما بايد با يک روکش پلاستيکي بپوشانيد تا برف و باران روي آن ننشيند. هنگام نشستن نيز بايد تشکچه‌اي همراه داشته باشيد تا روي زين بکشيد. بهتر است قفل دوچرخه را در قسمت عقب ببنديد و ترجيحا دوچرخه را زير سقفي قرار دهيد تا روي آن برف ننشيند اما اگر برف و سرما سبب يخ‌زدگي قفل شد مي‌توانيد به کمک آب‌گرم ابتدا يخ آن را باز کنيد تا قفل به راحتي گشوده شود.



چگونه برانيم؟

 

در مواقعي که زمين ليز است و احساس کرديد نمي‌توانيد به درستي برانيد براي نگه داشتن و ثابت کردن دوچرخه، ركاب را به حالت عمودي درآوريد و يک پا را روي ركاب پايين و پاي ديگر را روي زمين بگذاريد. اين کار به شما اجازه مي‌دهد بدون ليز خوردن دوچرخه را ثابت نگه داريد. براي پيچيدن به سمت چپ و راست يا دور زدن روي زمين لغزنده بايد سرعت دوچرخه را بسيار کم کنيد و به سمت جلو خم نشويد. در زمان‌هايي که برف مي‌بارد بايد بسيار آهسته راند. رها كردن از فرمان کار صحيحي نيست. بايد فرمان دوچرخه را محکم گرفت و براي هدايت بهتر آرنج را خم کرد. از آنجايي که معمولا حين بارش برف پيست مخصوص عبور دوچرخه يا سمت راست خيابان پوشيده از برف مي‌شود، بهتر است با احتياط از قسمت‌هايي که برف‌روبي شده است و در کنار اتومبيل‌ها برانيد. هنگامي که بارش برف بند مي‌آيد، مي‌توان از دوچرخه‌ استفاده کرد اما بعد از يخ بستن زمين راندن دوچرخه توصيه نمي‌شود اما اگر مجبور شديد، بايد سرعت بسيار پايين برانيد و در شرايط اضطراري از پاي خود براي ثابت نگه داشتن دوچرخه استفاده کنيد.

 


چه بپوشيم؟

 

حين دوچرخه‌سواري، سوز و سرما مي‌تواند براي برخي اعضاي حساس به سرما مانند پاها، دست، سر و گوش‌ها مضر باشد. براي لذت بردن از دوچرخه‌سواري در فصل سرد بهتر است بدنتان را خوب بپوشانيد و ترجيحا به جاي استفاده از يک لباس ضخيم، از چند لايه لباس نازک ولي گرم استفاده کنيد. از ميان اعضاي بدن صورت، گوش‌ها، دست‌ها و پاها اهميت بيشتري دارند بنابراين پوشيدن پيراهن گرم، شلوار پشت‌پنبه‌اي، کفش و جوراب گرم، کاپشن بادي، دستکش، هدبند، شال‌گردن، کلاه و عينک ضروري است. بهتر است پوست صورت را با وازلين خوب چرب کنيد تا خشک نشود. خوردن باد سرد به پيشاني، گوش‌ها، قفسه سينه و سرانگشتان و نفس سرد کشيدن مي‌تواند براي سلامت بسيار مضر باشد پس هواي خود را داشته باشيد و با پوشش گرم دوچرخه‌سواري کنيد.

منبع:salamat

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------