مقررات بازی بدمینتون



بدمینتون, قوانین بدمینتون, قوانین بازی بدمینتون

قوانین بازی بدمینتون

 

قوانین و مقررات بازی بدمینتون

ریشه بازی بدمینتون از کشور هندوستان شروع شده‌ است، از بازی‌ای که آن‌ها به نام «Poona» انجام می‌دادند. این بازی که رقابتی زیبا در هند بود به وسیله افسران ارتش انگلستان، از هندوستان به کشورشان منتقل شد.

ثبت قوانین بدمینتون

اولین بار قوانین این بازی در سال ۱۸۷۷ نوشته شد و در طول چند سال شکل زمین بازی تغییراتی کرد تا اینکه در سال ۱۹۰۱ زمین رسمی بدمینتون، به شکل مستطیل ثابت گردید. باشگاه‌های ورزشی بدمینتون به تدریج در همه جای انگلستان آغاز به کار کردند. تا سال ۱۸۹۳ این بازی تا اندازه‌ای پیشرفت کرد که ۱۴ باشگاه برای ساختن یک اتحادیه به هم پیوستند.

 

آنگاه هنگامی که کشورهای بیشتری فدراسیون‌های خود را راه‌اندازی کردند، این نام به «انجمن بدمینتون انگلستان » تغییر پیدا کرد. در آن زمان این انجمن یا اتحادیه، قوانین معلوم و مشخصی را برای این بازی تدوین و اولین و با ارزش‌ترین مسابقات بدمینتون، که در خود انگلیس و میان ورزشکاران آنجا بود، را برپا کرد.

 

شیوه بازی بدمینتون

بدمینتون به وسیله ۲ یا ۴ بازیکن انجام می‌شود و در این المپیک پدیده جالب توجه این است که در یکی از رشته‌ها در یک تیم دو نفره یک مرد و یک زن حضور دارند و با تیم روبرو به همین صورت به رقابت می‌پردازند.

 

شیوه بازی به این شکل است که بازیکنان به کمک راکت، توپ بدمینتون را به سوی زمین حریف می‌فرستند و تلاش می‌کنند آن را در محوطه معلومی به زمین برسانند. برنده بازی تیمی است که دو گیم پانزده امتیازی را برنده شود. در انفرادی زنان هر کدام از گیم‌ها ۱۱ امتیاز است.

 

بدمینتون, قوانین بدمینتون, قوانین بازی بدمینتون

قوانین و مقررات بدمینتون

 

بدمینتون دو نفره مردان

رشته‌های المپیک آتن ۲۰۰۴ شامل موارد زیر بود:

- انفرادی مردان

- انفرادی زنان

- دونفره مردان

- دونفره زنان

- دونفره میکس (مردان و زنان)

 

قوانین و مقررات بدمینتون 

زمین بازی بدمینتون

زمین بازی بدمینتون به شکل مستطیل می‌باشد و با خطوطی به عرض ۴۰ میلی متر کشیده می‌شود. خطوط زمین باید به آسانی قابل تشخیص بوده و بهتر است به رنگ سفید یا زرد کشیده شود. طول زمین 4/13 متر - عرض زمین دو نفره 10/6 متر - عرض زمین یک نفره 18/5 متر می‌باشد. همه این خطوط جزو زمین به حساب می آید. ارتفاع پایه‌های تور ۵۵/1 متر می‌باشد.

 

توپ بدمینتون

از مواد طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شود. باید از جنس چوپ پنبه که لایه چرمی دارد باشد. توپ چرمی باید دارای ۱۶ پرک باشد که به پایه متصل می‌شوند. وزن توپ باید بین 37.4 تا 50/5گرم باشد.

 

بدمینتون, قوانین بدمینتون, قوانین بازی بدمینتون

بازی بدمینتون

 

فضای بالای زمین

در بازی‌های بین‌المللی، حداقل ارتفاع زمین تا سقف، برای همه سطح زمین بازی، برابر با 12 متر واندازه استاندارد در بازی‌های باشگاهی 9.14 متر می باشد. سراسر فضای بالای زمین بدون هیچ گونه ساختار اضافی بوده و موانع مزاحمی مانند ساختارهای نور پردازی در آن وجود ندارد.

 

پس زمینه و نور پردازی

برای آسان دیده شدن توپ بدمینتون، دو سمت پایانی زمین نباید به رنگ سفید باشد. حداقل درجه نورپردازی 1000 لوکس، پیشنهاد می شود که باعث ایجاد نور یکپارچه در فضای زمین بازی می شود نباید نور مستقیم در مقابل ورزشکار یا بالای زمین قرار بگیرد. مکان مناسب برای روشنایی، در دو سوی طول زمین بدمینتون می باشد. همینطور همه نورهای مستقیم آفتاب یا نور روز باید از بین برود. 

 

راکت بدمینتون

راکت بدمینتون معمولاً از جنس چوبی یا فلزی و یا کربن دار می‌باشد. راکت از بخش های: دسته - میله - صفحه راکت  تشکیل شده‌ است

 

بدمینتون, قوانین بدمینتون, قوانین بازی بدمینتون

آموزش بدمینتون

 

تور بدمینتون

تور باید از نخ طبیعی یا بافت مصنوعی ظریف و به رنگ تیره به طور بافت مشبك مربع به ابعاد حداقل 5/1 تا حداكثر 2 سانتی متر بعرض 76/0 متر باشد و محكم از پایه ای به پایه دیگر كشیده گردد. فاصله فوقانی تور از سطح زمین در نقطه مركزی تور باید 524/1 متر و در كنار پایه 55/1 متر باشد و لبه آنرا نواری سفید به عرض 75 میلیمتر باشد به گونه ای که طناب و یا سیمی از آن بگذرد و به پایه ها محكم شود.

 

قرعه کشی بازی بدمینتون

برای آغاز بازی داور مسابقه با سکه عمل قرعه کشی را انجام می دهد. نفر برنده قرعه کشی می تواند توپ یا دریافت (زمین) را انتخاب کند. برنده بازی کسی است که دو گیم از سه گیم را ببرد.

 

بدمینتون, قوانین بدمینتون, قوانین بازی بدمینتون

راکت بدمینتون

 

امتیازات گیمها

در مردان ۱۵ تایی است و در نونهالان و بانوان ۱۱ تایی است. در بازیهای یک نفره و دو نفره مردان فردی که زودتر به امتیاز ۱۵ برسد برنده گیم به حساب می آید و در بانوان و در نونهالان هر فردی زودتر به امتیاز ۱۱ برسد برنده گیم به حساب می آید. هر کس ۲ گیم از ۳ گیم را ببرد برنده بازی است.

 

یسینیگ چیست؟ چنانچه در آقایان امتیاز به ۱۴- ۱۴ رسید و یا در بانوان به امتیاز ۱۰-۱۰ شد از فردی که زودتر به امتیاز ۱۴ و یا ۱۰ رسید سؤال می شود که آیا امتیاز اضافه می خواهد یا خیر و چنانچه پاسخ مثبت باشد بازی به ۱۷ و ۱۳ ادامه پیدا میکند و چنانچه پاسخ منفی باشد بازی در همان ۱۵ و ۱۱ به پایان می رسد. کسی که برنده گیم شد در گیم بعدی نخستین سرویس را می زند.

 

تنها بازیکنی امتیاز کسب می کند که سرویس را زده باشد و توپ را در زمین بازیکن روبرو بزند.

 

تعويض زمين:

بازيكنان بايستي در موارد زير زمين را عوض كنند:

1- پايان گيم اول

2- قبل از آغاز گيم سوم

3- در صورت تساوي 1بر1 در گيم سوم در آقايان در پوئن 8 و در خانمها و نونهالان در پوئن 6 تعويض زمين انجام می شود.

 

اشتباهات (خطاهای) محوطه سرویس

۱- سرویس را خارج از نوبت زده یا گرفته باشد . ۲- سرویس را از زمین اشتباه زده یا گرفته باشد. ۳- در صورتیکه اشتباه محوطه سرویس مشخص گردید اشتباه اصلاح می‌شود اما امتیازات کسب شده همینطور باقی خواهد ماند.

 

بدمینتون, قوانین بدمینتون, قوانین بازی بدمینتون

زمین بدمینتون

 

خطاهای بازی بدمینتون

موارد زیر خطا به حساب می آید:

- چنانچه سرویس درست زده نشود.

- چنانچه توپ در زمان بازی خارج از محوطه زمین بازی فرود آید.

- از داخل بازدید تور عبور کند.

- از تور عبور نکند. (پیش از عبور از تور بیافتد.)

- به سقف یا دیوارهای دور زمین برخورد کند.

- به بدن یا لباس بازیکن برخورد کند و یا در اطراف زمین به هر شیء یا شخصی تماس پیدا کند.

- چنانچه به توپ در زمین حریف ضربه زده شود.

- برخورد لباس ویل راکت به تور و نگهدارنده‌های او (پایه)

- هنگامی که توپ در حال عبور از بالای تور است مانع ضربه زدن حریف شود.

- در طول بازی بازیکن به صورت عمده متمرکز حریف خود را به هم بزند. (مانند به وجود آوردن سر و صدا و حرکات غیر معمولی و خصمانه)

- در هنگام بازی، گرفتن توپ با راکت و با قدری مکث به آن ضربه زده شود. (حمل شود)

- به وسیله بازیکن دو بار ضربه زده شود.

 

بازیهای دو نفره

زمان آغاز گیم باید از سمت راست زمین اقدام به زدن سرویس کند. تنها سرویس گیرنده حق برگشت سرویس را دارد اگر توپ به همبازی گیرنده سرویس برخورد کند و یا ضربه‌ای به توپ وارد کند خطا به حساب می آید و در این صورت به زننده سرویس یک امتیاز تعلق می‌گیرد، بعد از برگشت سرویس به وسیله دریافت کننده هر یک از بازیکنان می‌توانند به توپ ضربه بزنند. . (بعد از پایان هر گیم و در آغاز گیم بعد می‌توان جای نفرات را تغییر داد).

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------