آشنایی با آمادگی جسمانی



آمادگی جسمانی, آمادگی جسمانی چیست, تعریف آمادگی جسمانی

آمادگی جسمانی چیست

 

تعریف آمادگی جسمانی و اجزای آن

آمادگی جسمانی اساسا به حالتی از بدن گفته می شود که در آن شخص قادر به انجام فعالیت های سبک زندگی خود با آسودگی بیشتر است در حالی که از مشکلات بالقوه در مورد سلامتی و شرایط اضطراری در امان باشد. در ادامه با فاکتورهای آمادگی جسمانی آشنا خواهید شد.

ورزش آمادگی جسمانی

آمادگی جسمانی یعنی داشتن قلب، عروق خونی، ریه و عضلات سالمی که فرد بتواند به بهترین شکل، کارها و وظایی که بر عهده دارد را انجام داده و با شور و نشاط در فعالیتهای ورزشی و تفریحات سالم شرکت کند.

 

باید دقت کرد این تعریف شامل همه مردم می شود. ولی وقتی که صحبت از بخش ورزشی و ورزشکار در بین باشد، عواملی چون تغذیه مناسب و کافی، نوع کار، میزان استراحت، نداشتن اضطراب و فشارهای عصبی بسیار مهم بوده و نمی توان نقش آنها را در برنامه یک ورزشکار ندیده گرفت.

 

حال به بیان فاکتورهای آمادگی جسمانی که شامل 4 فاکتور بوده، می پردازیم و هر چه این فاکتورها در ورزشکاران بالاتر باشد، در بازدهی مهارت های ورزشی آنها اثر زیادی دارد.

 

مهم ترین این فاکتورها، استقامت قلبی و ریوی و یا به عبارت دیگر همان نام آشنای "توان هوازی" است.

 

یعنی جذب اکسیژن به میزان کافی برای فعالیت های طولانی، داشتن قلب قوی جهت رساندن خون کافی در زمان فعالیت های سنگین و طولانی مدت مانند دوهای بلند (ماراتن) قایقرانی در مسافت های زیاد.

 

ولی دومین فاکتور، انعطاف پذیری است، این فاکتور اجازه می دهد تا عضلات در وسیع ترین دامنه حرکتیشان حول مفصل به حرکت درآیند، این فاکتور تقریباً در همه ورزش ها مورد نیاز بوده و قابلیت تحرک پذیری را بالا می برد. مثل حرکات ورزش ژیمناسیک و باله.

 

فاکتورهای سوم و چهارم به ترتیب عبارتند از قدرت عضلانی که به معنای به کار بستن نیرو و انرژی به دست آمده از عضلات در هنگام اجرای فعالیت ها است(حدود45/0از وزن بدن هر فرد را عضلات تشکیل می دهند).

 

در ورزش های قدرتی مثل وزنه برداری و پاورلیفت بیشتر مورد استفاده بوده و تقویت می شود. استقامت عضلانی که به معنی به کارگیری یک عضله یا گروهی از عضلات برای انجام یک سری انقباضات پی در پی در مدتی نسبتاً طولانی با کمترین حس خستگی است و عمل کششی بارفیکس بهترین مثال برای این مورد است.

 

آمادگی جسمانی, آمادگی جسمانی چیست, تعریف آمادگی جسمانی

تحقیق در مورد آمادگی جسمانی

 

مفاهیم اساسی در علم تمرین و آمادگی جسمانی

با توجه به اهمیت علم تمرین و نقش آن در بالا بردن عملکرد ورزشکاران شاهد علاقه روزافزون مربیان عزیز به آگاهی از ابعاد مختلف این علم هستیم. امروزه افرادی که به گونه ای با ورزشکاران سرو کار دارند به خوبی می دانند که بهره گیری از زحمات زیاد ورزشکار و مربی به پیروی از اصول علمی و انضباط و جدیت در بکارگیری یافته های علمی وابسته است.

 

مفهوم اول: علم تمرین

علم تمرین زاییده تمامی اطلاعات علمی درباره ورزش و تمرین است. این اطلاعات همراه با تجربه و دانش مربی از ورزشکار، به مربی کمک می کند تا برنامه تمرینی مفیدی برای بالا بردن سطح آمادگی ورزشکار طراحی و اجرا کند.

 

بهتر آنست که همگی به مفاهیم زیر دقت کنیم و آنها را به کار ببندیم:

 

علوم تمرین

برای تحقق اهداف تمرین، باید یافته ها و فنهای چند شاخه از علم را به کار گرفت. تغذیه، روان شناسی، مدیریت، فیزیولوژی، بیومکانیک و بیوشیمی،... بنابراین علوم تمرین، یعنی در مجموعه دانش هایی که برای رسیدن ورزشکار به اوج عملکرد مورد احتیاج است. مربی باید با علوم تمرین آشنا باشد و تا حد امکان از یافته های آنها بهره گیرد، ولی انجام دادن وظیفه ی متخصص تغذیه، روان شناسی یا دیگر متخصصان را کسی از وی توقع ندارد.

 

طرح برنامه تمرین

برای تحقق اهداف تمرین باید برنامه ای نوشت که در آن هر چه مربوط به افزایش توانایی های جسمانی ، مهارتی و روانی ورزشکار است، به کار گرفته باشد. امکان ارزیابی ورزشکار را هم فراهم می کند و به اوج عملکرد ورزشکار در مسابقه بینجامد. امروزه در ایران علم تمرین را بیشتر به جای طرح تمرین به کار می گیرند.

 

بدنسازی و آمادگی جسمانی

قسمتی از آمادگی ورزشکار که در برنامه هم پیش بینی می شود، بهبود عواملی چون قدرت، سرعت، استقامت و... است. این مفهوم قسمتی از علوم تمرین است و نه همه آن که پیشتر به آن پرداخته شد.

 

آمادگی جسمانی, آمادگی جسمانی چیست, تعریف آمادگی جسمانی

فواید آمادگی جسمانی

 

مفهوم دوم: آمادگی

توانایی سازگاری با یک رفتار مشخص سازگاری نامیده می شود. یک برنامه منظم تمرین که مبنای علمی داشته باشد، چارچوبی برای آمادگی ورزشکار است. بنابراین علم تمرین می تواند مکمل دانش مربی برای کمک به وی در طرح برنامه های آمادگی ورزشکاران در هر سطح باشد. پیشرفت های ورزشی در گرو رسیدن به سطح بالاتر آمادگی است و هدف علم تمرین، افزایش آمادگی با طراحی برنامه مناسب تمرین است.

 

مفهوم سوم: تمرین

این مفهوم به فعالیت منظم و برنامه داری گفته می شود که با هدف بهتر شدن عملکرد ورزشکار انجام می شود. در حقیقت تمرین انجام فعالیت هایی است که قابلیت سازگاری بدن در برابر فشارهای وارد شده را کم کم و پیوسته افزایش می دهد با این تعریف تمرین مراحلی تدریجی و اهسته است. و در آن هیچ گونه عجله ای درست نیست. چنانچه تمرین به خوبی انجام شود به تغییرات آشکاری در بافتها و دستگاههای بدن می انجامد که آن هم خود به بهتر شدن عملکرد در ورزش خواهد انجامید.

 

آمادگی جسمانی, آمادگی جسمانی چیست, تعریف آمادگی جسمانی

آمادگی جسمانی یعنی چه

 

موقع ورزش باید به نکات زیر دقت کامل داشت :

- لباس ورزشی نباید از جنس پلاستیکی باشد تا از جابه جایی هوا پیشگیری کند و در نتیجه سبب افزایش دمای بدن گردد .

- لباس نباید تنگ باشد. در قسمتهای مچ دست و پا از جنس کش استفاده نشود. در هوای سرد از کلاه یا پیشانی بند استفاده شود.

- کقش ورزشی باید راحت و دارای قوس مناسب با کف پا باشد و از یک کفه اضافی در کفش استفاده شود. کفش نباید تنگ و یا گشاد باشد. از کفش های ورزشی بدون پاشنه ، میخ دار و یا استوک دار روی آسفالت و یا سالن استفاده نکنیم. حتما باید زمان ورزش از جوراب ورزشی استفاده کنیم.

- بدن ورزشکار باید زمان تمرین تمیز باشد تا عمل تنفس پوست و تعرق به راحتی صورت گیرد.

- لباس تمرین پس از ورزش باید شسته شود و از پوشیدن لباس دیگران جدا دوری شود، زیرا در غیر اینصورت امکان دارد ، سبب انتقال بیماری شود.

- یک ورزشکار باید حوله ، لیوان و لباس گرم اختصاصی داشته باشد.

- در زمان بیماری تا زمانی که سلامتی برقرار نشده  ورزشکار حق شرکت در فعالیت ورزشی را ندارد.

- در زمان آسیب دیدگی به ویژه ضربه ی سر یا ستون فقرات، باید فعالیت را قطع کرد.

- در زمان ورزش چنانچه دچار حالت تهوع ، سر گیجه یا درد های عضلانی شدید، باید فعالیت را تمام کرد.

- پیش از فعالیت های ورزشی با استفاده از حرکات نرمشی، بدن را خوب گرم کرد و بعد از فعالیت ورزشی باید بدن را سرد و به وضعیت اولیه بازگرداند.

- بعد از ورزش نباید در جریان هوای سرد قرار گرفت و یا آب سرد زیاد نوشید تا دچار سرما خوردگی نشوید.

- بلافاصله پس از غذا نباید ورزش کرد.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------