ورزش‌های مناسب‌ در فصل سرما



ورزش های فصلی, ورزش های زمستانی, تحقیق در مورد ورزش های زمستانی

ورزش های زمستانی

 

در زمستان چه ورزشی مناسب است؟

بی تردید ورزش کردن در هوای نسبتا گرم لذت بخش است. ولی آیا در فصل سرما هم می توان ورزش کرد یا این که باید از انجام آن منصرف شد؟ البته که ورزش در هر فصلی خوب است. در این مطلب بیتوته به ورزش هایی که می توان در فصل زمستان انجام داد خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

ورزش های زمستانی کدام ها هستند؟

ورزش کردن در سرمای زمستان هم مفید است، زیرا سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. درست است که هوا سرد است، ولی بدن انسان نیز مقاوم‌ است و باید خود را با وضعیت هماهنگ کند. این موضوع قدری زمان می‌برد، ولی چنانچه درست و منطقی عمل کنید و مقاومت بدن را افزایش دهید، بسیار زود به شرایط عادت می‌کنید و از فواید ورزش در هر فصلی می توانید استفاده کنید.

 

پیاده روی تند

انجام این حرکت ساده است و اثر بسیاری روی تناسب اندام دارد. پیاده روی سبب می شود تا ماهیچه های پایین تنه تقویت شوند و اثرخوبی روی مفاصل بگذارند و سبب افزایش سلامت قلبی عروقی شده و سلامت استخوان ها را نیز افزایش می دهند. بنابراین باید با پوشیدن لباس مناسب پیاده روی تند را حتی در فصلِ سرد زمستان نیز انجام دهید.

 

پیاده روی گروهی نیز تاثیرات بسیاری روی سلامت ماهیچه، فشار خون، وضعیت بهتر قلب در حالت استراحت و کاهش چربی و کلسترول دارد.

 

هنگام پیاده روی در فصل سرد پوشیدن لباس هایی که منفذ داشته باشند، سبب می شوند تا پوست نفس بکشد و فواید بسیاری به بدن می رساند ولی بهتر است موقع پیاده روی در فصل زمستان، سر، صورت و دستان تان را بپوشانید تا بدن تان گرمایِ خود را به سرعت از دست ندهد. در مورد پوشیدن جوراب نیز بیشتر دقت کنید. 

 

ورزش های فصلی, ورزش های زمستانی, در زمستان چه ورزشی مناسب است

ورزش زمستانی پیاده روی تند

 

دویدن

دویدن ورزشی است که سبب ترشح آندروفین می‌شود. آندروفین مثل یک مسکن عمل می‌کند و آرامش و احساس سرحالی به وجود می آورد. دویدن ورزشی مناسب برای مقابله با افسردگی به وجود آمده در فصل‌های سرد است. برای دویدن برنامه‌ زیر را انجام دهید. ابتدا بدن را گرم کنید، قدری راه بروید و به مدت 3 دقیقه تند بدوید. بعد از 2 دقیقه با شدت بسیار راه بروید و پس از آن دو دقیقه آرام بدوید. به مدت 10 دقیقه این مراحل را تکرار کنید و در آخر با 2 دقیقه پیاده‌روی آرام بدن را سرد کنید.

 

ورزش های فصلی, ورزش های زمستانی,ورزش مناسب فصل زمستان

ورزش زمستانی دویدن

 

سورتمه سواری

یکی از ورزش هایی که حتما خیلی از شما از بچگی به آن علاقه داشتید؛ سورتمه سواری است که یک ورزش هیجان انگیز و عالی برای همه سنین می باشد و همه می‌ توانند از آن لذت ببرند‌. به جز بحث سرگرم کننده ای که دارد، می تواند فواید بسیاری برای افزایش قدرت بدنی و سلامت قلبی عروقی نیز داشته باشد؛ به خصوص اگر سورتمه سواری را روی تپه انجام دهید.

 

ورزش های فصلی, ورزش های زمستانی, ورزش های زمستانی کدام ها هستند

ورزش زمستانی سورتمه سواری

 

اسکیت روی یخ

حرکت بر روی یخ با استفاده از کفش‌های اسکیت یخ است و می‌تواند برای سرگرمی و یا  ورزش انجام شود، همین طور امکان دارد بر روی یخ‌های طبیعی مثل دریاچه‌های یخ زده و با یخ های مصنوعی و ساختگی انجام گیرد، همچنین در سالن‌های سرپوشیده مخصوص و یا فضای باز و خارج از سالن قابل انجام است.

 

ورزش های فصلی, ورزش های زمستانی,ورزش های زمستانی جدید

ورزش زمستانی اسکیت روی یخ

 

اسنوبرد

اسنوبرد مثل اسکی روی بدن اثرات مثبت خیلی زیادی دارد؛ ولی برعکس اسکی که وزن شما روی دو پایه قرار می گیرد و باید تعادل پیدا کند، در اسنوبرد تنها به یک تخته جدا احتیاج دارید. این تمرین خیلی عالی است. نه فقط قسمت پایین تنه را تقویت می کند، بلکه برای عضلات مرکزی نیز خیلی مفید است؛ به شرطی که از تکنیک مناسب استفاده کنید.

 

فواید ذهنی اسنوبرد را نیز نادیده نگیرید؛ چون موقع انجام این ورزش، خیلی وقتها نزدیک به افتادن هستید ولی خودتان را کنترل می کنید. همین طور صاف نگه داشتن کمر در اسنوبرد کار دشواری است؛ ولی می‌ تواند یک درس در زندگی واقعی نیز باشد که به طور کل سبب می شود شما مقاوم ‌تر شوید و بیشتر خودتان را حفظ و کنترل کنید‌.

 

ورزش های فصلی, ورزش های زمستانی,ورزش در فصل سرما

ورزش زمستانی اسنو برد

 

شنا در استخر سر پوشیده

چنانچه اصلا علاقه‌ای به ورزش در هوای سرد ندارید، شنا در استخر‌های سربسته می‌تواند گزینه‌ای عالی برای کمک به سلامت قلبتان باشد. شنا کردن یکی از بهترین ورزش‌ها برای یک زندگی طولانی و سالم است. یک استخر آب‌گرم سربسته بهترین مکان برای ورزش کردن در فصل سرد سال است.

 

ورزش های فصلی, ورزش های زمستانی,ورزش های فصل زمستان

ورزش زمستانی شنا

 

یوگا

یوگا به انعطاف‌پذیری بدن کمک می‌کند. این ورزش را می‌توان آن را در هرجایی (منزل، سرکار، باشگاه) انجام داد. یوگا شامل حرکات گرم کردنی، تمرین‌های کششی و تمرین‌های تقویتی برای همه اندام‌های بدن است. حرکات گرم کردنی شامل درجا زدن، خم شدن به جلو و عقب، چرخاندن سر به عقب و جلو و کناره‌ها، خم کردن زانو، کشیدن دست‌ها به بالا و کناره‌ها و... است. انجام یوگا یکی از بهترین روشها برای تمرین دادن همه اندام‌های بدن و انعطاف‌پذیر کردن آن‌هاست.

 

ورزش های فصلی, ورزش های زمستانی, ورزش زمستانه

ورزش زمستانی یوگا

 

حرکات قدرتی

در این نوع از حرکات تمرکز تمرین‌ها روی شکم، بازوها، پاها و کمر است. برای انجام تمرین مربوط به شکم دراز بکشید و زانوها را خم‌کنید، به گونه ای که پای شما هم‌راستا با باقی بدن باشد. دستان خود را پشت گوش خود بگذارید و سر و شانه‌های خود را 5/7 سانتی‌متر بالا بیاورید. مجددا به وضعیت اول بازگردید و این حرکت را ۱۵ تا ۲۰ بار تکرار کنید. به این حرکت کرانچ شکمی هم می‌گویند.

 

تمرین شبیه به این را می‌توان برای کمر انجام داد. برای این تمرین روی قفسه سینه خود دراز بکشید و پاهای خود را به اطراف بازکنید. دست‌های خود را پشت گوش بگذارید و آنگاه به‌آهستگی شانه‌های خود را 5/7 سانتی‌متر بلند کنید و مجددا به وضعیت عادی بازگردید. این تمرین را می‌توانید ۱۵ تا ۲۰ بار تکرار کنید. این تمرین سبب بهبود وضعیت بدن شما می‌شود. این دو حرکت مربوط به شکم و کمر را می‌توانید چند بار دیگر تکرار کنید.

 

برای تمرین زانو می‌توانید برای ۲ مجموعه ۱۵ تا ۲۰ تایی چمباتمه زدن روی زانو انجام دهید. برای چمباتمه زدن روی زانو شخص باید زانوی خود را خم کند و همان طور که پشت او صاف است دست‌های خود را به اطراف باز کند. این حرکت طوری به نظر می‌رسد که شخص می‌خواهد بنشیند. بعد از خم کردن زانوها هنگامی که ران‌ها موازی با کف زمین شد فرد می‌تواند به وضعیت ایستاده بازگردد و مجددا این حرکت را انجام دهد. این تمرین به سفت‌کردن ران‌ها و باسن کمک می‌کند.

 

شنا کردن یکی دیگر از تمرینات مفید است. در این وضعیت شخص روی قفسه سینه دراز می‌کشد و با قرار دادن کف دست خود روی زمین نیم‌تنه بالایی خود را به‌اندازه ۵ سانتی‌متر از زمین بلند می‌کند. در شنای کامل به جز نیمه‌تنه بالایی، فرد زانوی خود را هم از زمین بلند می‌کند. این دو تمرین شنا را می‌توان ۱۲ تا ۱۵ بار انجام داد.

 

ورزش های فصلی, ورزش های زمستانی,در زمستان چه ورزشی مناسب است

ورزش زمستانی حرکات قدرتی

 

لباس ورزشی در زمستان چقدر مهم است؟

لباسی که با بدن ما در تماس است باید نازک و ترجیحاً از پنبه نباشد. پارچه‌های لباس‌هایی که با بدن ما تماس دارند باید به گونه ای باشند که عرق را جذب کنند و بدن را خشک نگه‌دارند. طبق میزان سردی هوا می‌توان روی این نوع از لباس‌ها کت پشمی یا کت ضد آب پوشید. این لباس‌ها برای هوای بارانی نیز مناسب هستند.

 

چنانچه هوا خیلی سرد باشد روی کت پشمی کت دیگری را می‌توان پوشید. چنانچه کت‌های درونی دارای آستر توری باشند سبب فرار عرق‌ها از بدن می‌شوند. زیر شلوارک یا گرم‌کن باید لباس کشی یا چسبان پوشید. سر خود را باید با کلاه بپوشانید و برای دستان خود از دستکش استفاده کنید. به علاوه، برای مراقبت از پاهای خود باید از کفش‌های مخصوص دویدن و جوراب استفاده کنید.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------