شنا مرهمی برای بدنسازان کهنه کار



شنا,فواید شنا,فواید شنا برای بدنسازان

شنا مرهمی برای بدنسازان کهنه کار
اگر جزء آن دسته از افراد هستید که دو سه دهه است که با وزنه تمرین می کنید و تمرین با وزنه برایتان مبدل شده به یک عشق و سرگرمی، پس یکی از بی جاذبه ترین مواردی که می توان در خصوص آن بحث کرد مقوله کشش و حرکات کششی می باشد.

 

برای داشتن یک برنامه کلی تناسب اندام خیلی بهتر خواهد بود که برخی از تمرینات ورزشی دیگر را به منظور اطمینان از سخت تر شدن و کوتاه تر شدن به دلیل اجرای حرکات آهسته با وزنه (اگر سرتاسر زندگی کاری به غیر از تمرین با وزنه انجام ندهید) در نظر داشته باشید به احتمال زیاد خیلی متعجب خواهید شد وقتی، تنها به دلیل شوت زدن در یک مسابقه فوتبال دچار پارگی تاندون شوید.


به منظور پیشگیری از یک چنین آسیب دیدگی ها شما نیازمند اجرای یک سری از فعالیت های بدنی هستید که در آن از کل بدن در آن واحد کار بکشید. در این خصوص می توان به ورزش هائی از قبیل بستکتبال، فوتبال و ... اشاره کرد و اگر جزء آن دسته از افراد خوش شانس هستید که نزدیک دریا زندگی می کنند پس این فرصت برایتان مهیاست که در ساحل به ورزش های عالی از قبیل والیبال ساحلی، تنیس بدون تور و یا هندبال بپردازید.

 

اگر به یک سالن ورزشی دسترسی دارید یک بار رفتن به سالن در هفته تمام نیاز عضلاتتان به داشتن انعطاف و سازگاری را که دستیابی به آن از طریق اجرای تمرینات با وزنه میسر نیست را تأمین می سازد.در ضمن می توان در خصوص جایگزین کردن برخی از روزهای تمرینی با ورزش هائی از قبیل یوگا، تای چی و شنا فکری کنید. سعی کنید این قبیل فعالیت ها را به صورت یک تا سه بار در یک سیکل ده روزه تمرین بگنجانید.


ورزش یوگا بدن را در شرایط آرامش کامل و تنفس کامل قرار می دهد. بدنسازها به دلیل نگه داشتن تنفس برای بلند کردن وزنه های خیلی سنگین و برای تکرارهای بالا سیستم خودکار عصبی را بیش از حد قوی می سازند یوگا می تواند به عنوان یک متوازن کننده در این ارتباط عمل کند.

 البته اجرای تمرینات یوگا و یا تای چی برای همگان مقدور نمی باشد. به همین خاطر می توانید یکی از هنرهای رزمی بدون مبارزه مثل ووشو، شائولین و ... را که آمیخته از حرکات موزون و متوازن بدنی و تنفسی است را برگزینید و شاید هم بخواهید مستقیم سراغ بهترین انتخاب که یعنی ورزش شنا بروید.


می پرسید چرا؟ چون شنا یک مکمل عالی برای تمرین با وزنه محسوب می شود.

به این دلیل که در موقع شنا کردن شما در مسیر حرکتی رو به جلو در آب قرار دارید و به همین خاطر تمایل به به کارگیری عضلات پشت (کمر) به وجود می آید. یعنی به کارگیری تمامی آن عضلات کوچک و لایه های زیرین که دسترسی به آنها در تمرین با وزنه خیلی مشکل است.


 ضمن این که باعث می شود ستون فقرات از انعطاف بهتری برخوردار شوند و این دقیقاً همان چیزی است که ما انسان های امروزی بیشتر وقتمان را در وضعیت نشسته بر روی صندلی سپری می کنیم. با شنا کردن با تکنیک صحیح یعنی در شنا کرال سینه و چرخاندن سر به سمت راست و تنفس و سپس دو تا دست رو به جلو زدن و سپس چرخاندن سر به سمت چپ و تنفس و دو تا دست دیگر زدن و الی آخر.


با این شیوه نه تنها میزان تنفستان به مراتب به حدی بالاتر از نرخ معمولتان در تمرینات ایروبیک خواهد رسید، بلکه به دلیل معلق بودن کل بدن در آب شرایطی فراهم خواهد شد که نه تنها عضلات در وضعیت ریلکس قرار بگیرند بلکه به بلندتر شدن طول عضلات نیز کمک خواهد کرد.
شنا کردن در قیاس با اجرای حرکات کششی بر روی تشک به مراتب بهتر است. بعضی اوقات در باشگاه به افرادی برمی خوریم که پس از تمرین شروع به اجرای حرکات کششی می کنند. کاری که این قبیل افراد انجام می دهند اینست که با فشرده ساختن و کوتاه تر ساختن عضله مخالف در صدد کشیدن عضلهٔ مورد نظر برمی آیند و بدین ترتیب باعث بی اثر ساختن تأثیر اصلی آن می گردند.


هرگز خودتان را به اجرای صرف تمرین با وزنه محدود نسازید. چون هرچه سنتان بالا برود به همان اندازه از انعطاف بدنتان کاسته خواهد شد. ویژگی هائی از قبیل آرامش و تنفس طوری طراحی شده اند که ذهن، روح و بدن را به صورت یکپارچه حفظ کنند. هر تمرین و یا حرکتی که در باشگاه بدنسازی انجام می دهید می بایست به وسیله یک فعالیت جسمانی دیگر که در آن کشش عضلانی، تنفس و آرامش وجود دارد متعادل گردد.

منبع:rasekhoon.net

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------