نحوه استفاده از سونا و جکوزی



سونا,نحوه استفاده از سونا,فواید سونا

نحوه استفاده از سونا و جکوزی

تعریف سونا: سونا در هر شکل و نوع آن عملاً انواع استفاده و بهره برداری از هوای گرم است.
انواع سونا
1. سونا خشک         
2.سونا بخار            
3.حوضچه آب داغ
4.جکوز        
تأثیر استفاده از سونا
جسمانی: هم زمان با گرم شدن تدریجی بدن، گرمای محیط را خون از سطح بدن به خود گرفته و به قسمت­های درونی منتقل می­کند. این جریان پیوسته تا جایی ادامه می­یابد که گرمای بدن به اوج می­رسد و به محض آن که عمل تعریق شروع شود، درجه حرارت بدن پایین می­آیدو موجب دفع سموم مختلف بدن می­شود.سونا سبب تحریک و تهیج سلسله اعصاب و غده­ها شده و در اثر انقباض و انبساطی که بوجود می­آید، خود نوعی ورزش عمومی برای اندام­های داخلی بدن می­باشد .
روانی: در ایجاد حالاتی از نشاط و انبساط خاطر، خوشنودی، بهبود افسردگی و پژمردگی مؤثر است و هم چنین در افزایش فعالیت سلول­های ذهنی مؤثر است.
نحوی استفاده از سونا
مدت: توصیه می­شود از کل زمان استفاده از استخر 75% اول به شنا کردن اختصاص یابد و 25% وقت مابقی به استفاده از سونا اختصاص داده شود. مدت زمان استفاده از سونا برای افراد تازه کار 5 تا 6 دقیقه در جلسات بعدی تا 15 دقیقه و برای افراد سالمند بیش از 5 دقیقه توصیه نمی­شود.  
مراحل استفاده
1-شستشوی بدن با آب گرم و صابون پیش از ورود به سونا به دلیل این که عمل تعریق بهتر صورت گیرد و بوی چرک و آلودگی­های سطح بدن بر اثر گرما متصاعد نشود.
2-استفاده از حوله مستطیل شکل و بلند به طوری که فرد روی حوله بنشیند تا حوله قطرات عرق را به خود جذب کرده در غیر این صورت موجب انتشار بوی بد در فضای اطاق خواهد شد.
3-نوشیدن یک لیوان آب قبل از ورود به سونا به جهت پیشگیری از بروز هرگونه عارضه و بهره­مندی کامل از خواص سونا.
4-گرمای محیط سونا و یا مدت زمان استفاده از سونا باید به گونه ­ای باشد که موجب عرق کردن بیش از حد نگردد؛ چرا که تجمع بیش از حد مواد زائد روی پوست، باعث صدمه به آن و بوی بد و ناخوشایند می­شود.
5-عرق نکردن نیز موجب تراکم سموم مختلف در بدن شده و بی­تردید سلامت فرد در معرض خطر قرار می­گیرد.
6-برای هماهنگ کردن تدریجی بدن با حرارت سونا بهتر است به محض ورود چند دقیقه در سکوی پایین و بعد سکوی دوم و در پایان از سکوی آخر استفاده نمود.  
 مرحله پایانی استفاده از سونا:
1-بعد از سونا باید زیر دوش آب ولرم رفت تا عرق پاک شود.
۲-برای خنک کردن بدن از دوش آ ب سرد استفاده شده و یا از حوضچه آب سرد استفاده می­گردد. توجه شود، از حوضچه آب سرد بیش از  2 یا 3 بار به شکل غوطه خوردن استفاده نگردد. زیرا حرارت بدن به سرعت پایین آمده و عوارض نامطلوبی مانند انقباض عضلانی، سرما خوردگی و لخته شدن ذرات چربی در رگهای بدن می­گردد.
۳-مرحله بعد از سرد کردن؛ زمان استراحت به مدت 10 تا 15 دقیقه روی سکو یا صندلی به طوری که پاها کمی بالاتر از سطح بدن قرار گیرد. در سکوت و آرامش کامل.    
 نکات قابل ملاحظه
1-  مبتلایان به بیمار صرع و دیابت مجاز به استفاده از سونا نمی­باشند.
2-  افرادی که بیماری ریوی، تنگی نفس و قلب ضعیف دارند باید زیر نظر پزشک متخصص با رعایت توصیه­های او از سونا استفاده کنند.
3-در هنگام استفاده از سونا در صورتی که عوارضی نظیر سر درد، سر گیجه، رخوت بیش از حد، تپش قلب غیر عادی رخ دهد باید بلافاصله سونا را ترک نمود.
4-  در هنگام غوطه­ور شدن در حوضچه آب سرد باید سر و تمام بدن در زیر آب قرار گیرد در غیر این صورت اختلاف دما بین سر و تنه اختلالاتی را بوجود می­آورد.
5-  خوردن تغذیه و نوشابه گازدار پیش از سونا و در میان دفعات کار اشتباه است.
6-  قبل و  بعد از سونا نباید سیگار کشید.
7-  ورزش و نرمش در هنگام سونا به هرشکل که باشد، اشتباه می­باشد.
8-  بلافاصله بعد از صرف غذا و با معده پر نباید از سونا استفاده نمود.    
 ویژگی سونای بخار
سونا بخار علاوه بر دارا بودن فایده­های سونای خشک موجب پاک شدن شش­ها، سینوس­ها و مجاری تنفسی و تلطیف پوست بدن می­شود. مدت هر بار توقف در سونای بخار بسته به ظرفیت و استعداد اشخاص از 10 تا 15 دقیقه می­باشد.

وجود شیر آب سرد در اتاق سونای بخار این امکان را می­دهد که فرد هر چند دقیقه یک بار دست و صورت خود را با آب سرد خنک کند تا به تواند مدت معلوم را در بخار سوزان سونا بنشیند.
جکوزی
ماساژ در زیر آب از روش­های درمانی بسیار مؤثر در رفع درد عضلات، مفاصل و استخوان­ها می­باشد. استفاده کنندگان از جکوزی در داخل حوضچه قرار می­گیرند و اعضاء بدن خود را به تناوب در مسیر فواره­های زیر آب قرار می­دهند. بعد از خروج از جکوزی باید مدتی استراحت نمود تا بدن به حالت اولیه برگشت نماید.

منبع:edare.parsiblog.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------