آشنایی با برخی قوانین بیسبال



بیسبال,تاریخچه بیسبال,قوانین بازی بیسبال

با رشته ورزشی بیسبال
بیسبال نوعی ورزش گروهی است كه با چوب و توپ توسط ۹ بازيكن در يک زمين چمن بازی می‌شود.بيسبال در قرن نوزدهم از ورزش انگليسی كريكت ريشه گرفته است.


پیدایش بیسبال
بيسبال از بازی‌های متعددی كه با چوب و توپ بازی می شدند اشتقاق پيدا كرده‌است. از جمله اين بازی ها می توان به ورزش قديمی راوندر كه در امریکای شمالی بازی می‌شد، ورزش انگليسی كريكت و ورزش بسيار قديمی رومانيائی اُينا نام برد.
نخستين مسابقه ورزش مدرن بيسبال كه در اسناد نوشتاری گزارش شده‌است، به مسابقه‌ای‌ در ۴ ژوئن ۱۸۳۸ در بيچ‌ويل، انتاريو، كانادا مربوط می‌شود. بيسبال در دهه ۱۸۶۰ حالت نيمه‌حرفه‌ای پيداكرد. نخستين تيم كاملا حرفه‌ای بيسبالدر ايالات متحده، تيم سينسيناتی رد استاكينگز بود كه در ۱۸۶۹ تشكيل‌شد.


آشنایی با برخی قوانین بیسبال
Batter
به شخصی اطلاق می‌شود كه با بَت در محل بَتر باكس نزدیك بیس خانه برای زدن توپ پرتاب شده توسط پیچر می‌ایستد و در این زمان عضو تیم حمله است .
بَتر باید زمانی كه در بَتر باكس می‌ایستد استرس را از خود دور كند و با تمركز منتظر پرتاب پیچر و توپ خوب و دلخواهش برای زدن باشد ، نه زود بَت را بچرخاند و نه دیر و در تمرینات باید قدرت و سرعت خود را برای یك ضربه ایده آل و دلخواه افزایش دهد.


هدف بَتر باید رساندن خود و یا یارش به امتیاز باشد كه این امر با راهبردهای مختلفی همراه است كه بَتر باید در تمرینات انجام دهد . در انتخاب بَت دقت كند و بَتی را برای چرخاندن مد نظر قرار دهد كه درصد موفقیتش برای بهتر ضربه زدن بیشتر باشد. اندازه و وزن بَت خود را یك بَتر در زمان تمرین باید بدست بیاورد و به راهنمایی‌های مربی دقت كند.

 

بیسبال,تاریخچه بیسبال,قوانین بازی بیسبال

 

هوم پلیت - Home plate
بیس خانه و یا در حقیقیت بیس چهارم بیس بال ایستگاهی است كه بازی برای مهاجم از آنجا آغاز و در همانجا برای كسب امتیاز تمام می‌شود . بَترها در محلی كه در كنار هُم پِلیت وجود دارد می‌ایستند تا پرتاب‌های پیچر را بزنند ، كچر مدافع بیس خانه است .
هُم پِلیت در حقیقت محلی است كه با وجود بَتر استرایك یا بال بودن توپ مشخص می شود ، بوسیله شیئی از جنس لاستیك فشرده سفید رنگ كه به شكل یك 5 ضلعی برش خورده باشد و ابعاد بیس بازی را دارد مشخص است.

 

اینفیلد فلای - In field fly
این قانون اولین بار در سال 1895 توسط بندی بالسر معرفی شد .
تعریف ساده: اینفیلد فلای توپی است كه هوایی زده شده و مدافعان در اینفیلد به راحتی آن را می‌توانند بگیرند . اینفیلد فلای زمانی اعلام می‌شود كه تیم مهاجم كمتر از 2 آوت دارد .
پس بطور كلی توپی زنده است كه یك اینفیلدر وقتی بیس اول و دوم یا همه بیس‌ها پر است و قبل از اینكه 2 نفر آوت شده باشند می‌تواند با سعی متعارف آنرا روی هوا بگیرد . این توپ شامل توپی كه هوایی و به موازات زمین حركت می‌كند یعنی لاین درایو و حتی بانت نمی‌شود . در این قانون هر مدافعی چه كچر و پیچر و آوت فیلدرها اگر برای گرفتن توپ در اینفیلد مستقر باشند اینفیلدر محسوب می‌شوند.

 

بیسبال,تاریخچه بیسبال,قوانین بازی بیسبال

 

وقتی مشخص شد توپ اینفیلد فلای خواهد بود ، داور باید بلافاصله اینفیلد فلای اعلام كند ، این موضوع به خاطر این است كه دونده بتواند فرصت عكس العمل داشته باشد . اگر توپ نزدیك خط فاُل باشد باید داور اعلام كند كه در صورت زنده بودن توپ اینفیلد فلای خواهد بود . توپ در حالت اینفیلد فلای هنوز زنده است و دونده‌ها می‌توانند با ریسك اینكه توپ روی هوا گرفته می‌شود به بیس بعدی بروند و یا بعد از گرفتن توپ بیس قبلی را ترك كرده و به بیس بعدی بروند (همانند هر توپ دیگری كه روی هوا گرفته می‌شود) اگر توپ در محوطه فاُل گرفته شود با آن همانند دیگر توپهای فاُل رفتار می‌شود .


اگر توپی كه اینفیلد فلای اعلام شده بازیكن دفاع بدون تماس با خودش اجازه افتادنش را به زمین بدهد و توپ پس از برخورد به زمین قبل از گذشتن از بیس اول و یا بیس سوم به خارج از زمین برود ، توپ فاُل محسوب می‌شود . اگر توپی كه اینفیلد فلای اعلام شده بدون تماس با بازیكنان دفاع در محوطه فاُل به زمین بیافتد و قل بخورد و قبل از بیس اول یا بیس دوم به داخل زمین بیاید اینفیلد فلای خواهد بود.

 

در قانون اینفیلد فلای داور باید قضاوت كند كه آیا بازیكن دفاع می‌توانسته با سعی متعارف توپ را بگیرد یا خیر ، اینكار نباید براساس محدودیت‌های دلخواه مانند چمن و یا خطوط فاُل باشد. اگر توپ توسط یك آوت فیلدر هم گرفته شود در صورتی كه در قضاوت داور همان توپ به آسانی توسط اینفیلدر قابل گرفتن بود داور باید اینفیلد فلای اعلام كند . اینفیلد فلای نباید به هیچ عنوان یك بازی قابل فرجام محسوب شود ، قضاوت داور ملاك می‌باشد و تصمیم او بلافاصله باید اعلام شود. وقتی اینفیلد فلای اعلام می‌شود دونده‌ها با ریسك خودشان می‌توانند حركت كنند.
منبع : delgarm.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------