آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

نامزدهای نهایی بوکر ۲۰۲۲ معرفی شدند/ نویسنده ۸۸ ساله در فهرست



نامزدهای نهایی بوکر ۲۰۲۲،اخبار هنری،خبرهای هنری
جایزه بوکر ۲۰۲۲ فهرست نامزدهای نهایی این دوره را اعلام کرد.

به گزارش مهر به نقل از گاردین، با انتشار فهرست نهایی نامزدهای جایزه بوکر متشکل از ۶ نویسنده، آلن گارنر در ۸۸ سالگی رکورد مسن‌ترین نویسنده وارد شده به این فهرست را شکست. وی در عین حال تنها نویسنده بریتانیایی است که به فهرست نهایی رقابت امسال راه یافته است.

 

نامزدهای نهایی امسال شامل یک نویسنده بریتانیایی، یک نویسنده زیمبابوه‌ای، ۲ آمریکایی و یک نویسنده از سریلانکا و ایرلند هستند.

 

رمان آلن گارنر با عنوان «تریکل واکر» درباره پسر جوانی است که با یک شفادهنده ملاقات می‌کند. اگر گارنر برنده شود عنوان سالخورده‌ترین برنده بوکر نیز از آن وی می‌شود. کتاب وی کوتاه‌ترین رمان این فهرست است و در ۱۵ هزار کلمه نوشته شده است.

 

داوران این کتاب را «نگاهی اسرار آمیز با نثری زیبا و تاثیرگذار برای انسانی عمیق بودن» توصیف کردند و گفتند برخی از آنها با خواندن آن گریه کرده‌اند.

 

نوویولت بولاوایو و الیزابت استراوت از نامزدهای پیشین بوکر نیز دیگر نامزدهای امسال هستند.

 

بولاوایو نویسنده زیمبابوه‌ای که سال ۲۰۱۳ با کتاب اولش با «به نام‌های جدید نیاز داریم» به فهرست نهایی بوکر راه یافته بود امسال با «شکوه» طنزی سیاسی الهام گرفته از «مزرعه حیوانات» که گروهی از حیوانات راوی آن هستند، در این فهرست حضور دارد. داوران از این کتاب به عنوان «عبور جادویی از قاره آفریقا با افراط و تفریط‌های سیاسی و شخصیت‌هایی حواس پرت» یاد کردند.

 

الیزابت استراوت نویسنده آمریکایی نیز سال ۲۰۰۶ با «نام من لوسی بارتون است» در فهرست نهایی بوکر حضور داشت. وی با «اوه ویلیام!» بار دیگر شخصیتی از مجموعه لوسی بارتون را در مرکز داستان قرار داده و ارتباط دوباره این شخصیت با همسر اولش را روایت کرده است. داوران این کتاب را «یکی از آن دست کتاب‌های آرام و درخشانی که عمیق‌ترین رازها را در ساده‌ترین چیزها می‌بیند» خواندند.

 

«هفت ماه ماآلی آلمیدا» نوشته شیهان کاروناتیلاکا درباره عکاسی است که درگیر وحشت جنگ داخلی شده است. این کتاب دومین رمان نویسنده است و۱۰ سال پس از کتاب اولش نوشته شده است. داوران درباره کتاب گفتند: رمانی پر از اشباح، شیرین‌کاری و انسانیت عمیق است.

 

«درختان» نوشته نویسنده آمریکایی پرسیوال اورت درباره کارآگاهانی است که درباره یک سری قتل وحشتناک در حال بررسی هستند. داوران از این کتاب هم با عنوان هولناک و خنده‌دار یاد کردند که سوال‌هایی در مورد تاریخ و عدالت طرح می‌کند و اجازه نمی دهد با پاسخی آسان از آن‌ها عبور شود.

 

کلر کیگان نویسنده ایرلندی هم با «چیزهای کوچک مانند این» در فهرست جای دارد. داستان این کتاب در آستانه کریسمس در شهر کوچکی از ایرلند رخ می‌دهد. هیات داوران کتاب را چنین توصیف کردند:‌ در حالی که رضایتی خاموش در دهه ۱۹۸۰ در یک شهر ایرلندی درباره رفتار ظالمانه کلیسا با مادران مجرد وجود دارد، این کتاب سنجیده و بی‌رحمانه به توصیف آن مقطع می‌پردازد.

 

گابی وود مدیر بنیاد جایزه بوکر گفت امسال عملا هیچ بحث و جدلی درباره انتخاب بهترین‌ها وجود نداشت و کتاب‌هایی انتخاب شدند که هم به تاریخ توجه داشتند و هم از طنز به عنوان یک استراتژی استفاده کرده بودند.

 

نیمی از عنوان‌های راه یافته به این فهرست از ناشران مستقل هستند که شامل «چیزهای کوچک مانند این»، « هفت ماه ماآلی آلمیدا» و «درختان»‌ می‌شود.

 

برنده امسال دوشنبه ۱۷ اکتبر معرفی می‌شود. ۶ نویسنده برگزیده هر یک ۲۵۰۰ پوند و یک نسخه خاص از کتابشان را دریافت می‌کنند و در نهایت به برنده نهایی ۵۰ هزار پوند اهدا می‌شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------