برنده جایزه ادبی «گنکور» اعلام شد



جایزه ادبی گنکور،اخبار هنری،خبرهای هنری
«بریژیت ژیرو» به سیزدهمین نویسنده زنی تبدیل شد که جایزه ادبی «گنکور» را کسب کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، جایزه «گنکور»، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جایزه ادبی فرانسه روز پنجشنبه برای سیزدهمین بار در ۱۲۰سال اخیر به یک نویسنده زن اهدا شد.

 

«بریژیت ژیرو» (Brigitte Giraud)، نویسنده ۵۶ساله رمان و داستان‌های کوتاه برای نگارش «سریع زندگی کن» به عنوان برنده این دوره از جایزه ادبی «کنگور» اعلام شد.

 

«سریع زندگی کن» یک داستان کوتاه با محوریت خودزندگی‌نامه است که «ژیرو» در آن زنجیره‌ای از وقایعی را روایت می‌کند که به مرگ همسرش «کلود» در جریان یک تصادف با موتور سیکلت در سال ۱۹۹۹ میلادی منتهی می‌شود.

 

«جولیانی دِاِمپولی»(Giuliano Da Empoli) نیز با نگارش رمان «ساحر کرملین»، پس از «ژیرو»، نزدیک‌ترین شانس به کسب این جایزه بود. از زمان انتشار کتاب «ساحر کرمیلین» از ۶ ماه پیش تاکنون حدود ۱۰۰,۰۰۰ نسخه از آن به فروش رسیده است.

 

«کلوئه کورمن» برای «تقریبا خواهر» و «مکنزی اورسل» برای «خلاصه‌ای درباره انسان» نیز از جمله نامزدهای نهایی «گنکور ۲۰۲۲» بودند.

 

جایزه «گنکور»، قدیمی‌ترین و معتبرترین جایزه ادبی فرانسه محسوب می‌شود که برنده آن هر نوامبر به انتخاب یک هیات ۱۰داوران نفره اعلام می‌شود.

 

جایزه نقدی «گنکور» فقط ۱۰ یورو است، اما کسب آن برای برنده شهرت و فروش چشمگیر کتابش را تضمین می‌کند. اغلب برگزیدگان این جایزه ترجیح می‌دهند چکی که برای این جایزه دریافت می‌کنند را به جای نقد کردن، قاب کنند.

 

سال گذشته، «محمد امبوگر سار» نویسنده سنگالی برای نگارش «محرمانه‌ترین راز انسان» به عنوان برنده جایزه «گنکور» انتخاب شد و به نخستین نویسنده‌ اهل «آفریقای سیاه» تبدیل شد که جایزه «گنکور»، قدیمی‌ترین و معتبرترین جایزه ادبی فرانسه را دریافت کرده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------