آقای وزیر! جشنواره فجر امسال با پارسال اصلا قابل مقایسه نیست ...



جشنواره فجر،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی
وزیر ارشاد: «تاکنون 75 فیلم به جشنواره امسال رسیده و بررسی آن‌ها در حال انجام است؛ تعداد فیلم‌ها هم از سال گذشته بیشتر است و تعداد افرادی که دخالت دارند نیز خیلی بیشتر از سال قبل است.» !

عصرایران نوشت: در روزهای اخیر حدس و گمان‌های متعددی درباره جشنواره فجر امسال در مطبوعات و خبرگزاری‌ها مطرح شده است؛ برخی از رسانه‌ها، فهرست 37 فیلم منتشر کردند و برخی دیگر از متوقف بودن همان کارها و عدم حضور در فجر، خبرهایی منتشر کردند، البته در این بین، پروژه‌های سینمایی هم هستند که فعال‌اند و کار می‌کنند، اما در سکوت رسانه‌ای به‌سر می‌برند و هیچ خبری از آنها در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود.

 

«محمدمهدی اسماعیلی»  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز چهارشنبه در حاشیه هیأت دولت در جمع خبرنگاران فضای جشنواره فیلم، تئاتر و موسیقی فجر را مطلوب توصیف کرد و اظهار داشت: تاکنون 75 فیلم به جشنواره امسال رسیده و بررسی آن‌ها در حال انجام است؛ تعداد فیلم‌ها هم از سال گذشته بیشتر است و تعداد افرادی که دخالت دارند نیز خیلی بیشتر از سال قبل است.

 

 وزیر ارشاد همچنین تأکید کرد: ان‌شاءالله چند روز آینده و بعد از تعطیلات شهادت حضرت زهرا(ع)، آقای امینی (دبیر جشنواره فجر) یک کنفرانس خبری خواهد داشت و موضوعات مختلف را توضیح خواهند داد.

 

پرسش اینجاست که آیا واقعا فیلم‌های رسیده به جشنواره امسال بیشتر از پارسال است؟ سال گذشته براساس اعلام روابط عمومی جشنواره، تعداد 94 فیلم بلند سینمایی متقاضی حضور در این دوره بودند که از میان آنها 74 فیلم به هیئت انتخاب جشنواره ارائه شدند و نهایتاً 22 فیلم به بخش سودای سیمرغ راه یافتند.

 

آیا 75 از 94 بیشتر است؟ شاید منظورشان این است که فیلم‌هایی که قرار است به عنوان حاضر در جشنواره اعلام شود بیشتر باشد، پارسال 22 فیلم مجموع تمام فیلم‌هایی بود که در جشنواره فجر حضور داشتند. آیا امسال بیشتر از 22 فیلم در جشنواره پذیرفته خواهد شد؟ 

 

یا خیر شاید با احتساب دوباره ادغام شدن جشنواره فجر ملی و جهانی چنین سخنی بیان کرده‌اند. که با یک حساب و کتاب ساده می‌توان گفت حرفش درست است. اما این جشنواره را با سال گذشته مقایسه کردن اشتباه است، سال گذشته شما فقط جشنواره ملی فجر را برگزار کردید و جشنواره جهانی فجر اصلا برگزار نشد.

 

سال گذشته در روز پنجم دی 1400 اسامی فیلم‌های راه یافته به جشنواره فجر اعلام شده بود ولی امسال تا امروز که هشتم دی ماه است هنوز هیچ خبری از فیلم‌های انتخاب شده نیست و حتی هیچ تاریخی هم برای اعلام آن مشخص نشده است.

 

اسماعیلی در این زمینه هم با اشاره به آغاز فعالیت هیئت انتخاب به تسنیم گفته است: به‌ زودی دوستان ما جلسات رسانه‌ای‌شان را بیشتر خواهند کرد و کار هیئت انتخاب شروع شده و در حال انجام است.

 

جشنواره فجر

 

نکته دیگر این است که جشنواره فجر امسال باز به شکل بین المللی برگزار می‌شود و بخش بین الملل یا جهانی سال قبل برگزار نشد، پیش از آن هم به مدت پنج سال با نام جشنواره جهانی فیلم فجر (بین الملل) برگزار شده، امسال با بخش ملی دوباره ادغام شده است.

 

در این قضیه هم حرف و حدیث زیاد است اگر قرار باشد بخش بین‌الملل مانند دوره‌های قبل برگزار شود، احتمالا 22 اثر به بخش مسابقه آن راه پیدا کنند، 11 اثر به بخش سینمای سعادت و 11 اثر به بخش جلوه‌گاه شرق که در هر دو بخش 9 اثر خارجی حضور دارد و 2 اثر داخلی که در مجموع 18 اثر خارجی و 4 اثر داخلی در این بخش حضور خواهند داشت.

 

نکته این است که سازمان سینمایی و وزارت ارشاد می‌خواهند بگویند بر خلاف برخی فضا سازی‌ها و اتفاقات رخ داده در چند ماه اخیر هیچ اتفاق خاصی رخ نداده و هیچ نگرانی ندارند، جشنواره فجر حتی با فیلم‌های بیشتر از قبل برگزار می‌شود. اما واقعیت این است که جشنواره امسال بخش بین الملل هم دارد که این افزایش تعداد فیلم‌ها بسیار طبیعی است.

 

طبیعتا بنابر شرایط اقتصادی و کمرنگ شدن حضور بخش خصوصی در سینما، ویترین جشنواره امسال را تعداد زیادی از محصولات نهادی و ارگانی مانند بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی اوج، حوزه هنری و ... پر خواهد کرد. فیلم‌هایی هم از بخش خصوصی احتمالا حضور خواهند داشت که سال گذشته ساخته شده است.

 

باید به مدیران سینمایی کشور یادآور شد کیفیت جشنواره فجر فقط به تعداد فیلم‌ها نیست بلکه کیفیت فیلم‌ها و افراد حاضر در جشنواره، شکل برگزاری، استقبال مخاطبان و ... نشان دهنده موفقیت هر جشنواره است. منتظر می مانیم تا این دوره جشنواره را ببینیم چه خواهد شد.

 

نهال موسوی

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------