افزایش ۶ برابری بودجه ساترا/ صداسیما باز هم ناظر فضای مجازی شد



صدا و سیما،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی
«ساترا» سال گذشته برای تولید محتوا و نظارت بر فضای مجازی دو هزار میلیارد تومان بودجه گرفت. با وجود انتقادات بسیار، این بودجه برای سال آینده نه تنها حذف نشده، بلکه شش برابر شده است!

به گزارش تجارت‌نیوز، ساترا یا همان سازمان تنظیم مقررات صدا و سیما سال آینده ۱۱ هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه در اختیار دارد تا بر محتوای تولید شده در فضای مجازی نظارت کند. اما ماجرای این بودجه چیست و از کجا تامین می‌شود؟

 

بودجه ساترا در سال ۱۴۰۰ حدود دو هزار میلیارد تومان بود. دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بودجه ساترا را حذف کرد. اما ناگهان در جریان بررسی لایحه بودجه، ۱۱ هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه به این نهاد زیرمجموعه صدا و سیما تخصیص یافت. معادل سه ماه یارانه نقدی کل جمعیت!

 

بودجه ۱۱ هزار میلیاردی برای نظارت بر اینترنت!

بر این اساس اولین نکته‌ای که درباره بودجه ساترا وجود دارد این است که دولت چنین بودجه‌ای را در لایحه ندیده و این ابتکار مجلس است. اما سوالی که وجود دارد این است که مجلس از تصویب چنین بودجه‌ای چه نفعی می‌برد؟

 

نکته دوم این است که قرار است بخشی از بودجه ۱۱ هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی ساترا، از جیب مردم پرداخت شود. بر اساس بودجه سال ۱۴۰۱، هزینه هر پیامک ۳۰ ریال افزایش پیدا می‌کند و این هزینه‌ای که مردم برای پیامک می‌دهند، در اختیار ساترا قرار می‌گیرد. یعنی نه تنها این نهاد بخشی از بودجه عمومی را از آن خود کرده، بلکه قرار است هزینه پیامک از جیب مردم افزایش پیدا کند و به این نهاد تعلق بگیرد.

 

اما سوال مهم‌تری که وجود دارد این است که ساترا با این بودجه قرار است چه کند؟ بودجه ۱۱ هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی ساترا قرار است صرف تولید محتوا و نظارت بر محتواهای تولید شده در فضای مجازی شود. یا به گفته برخی از کارشناسان این بودجه قرار است صرف تشدید نظارت بر محتوای تولید شده در اینترنت شود.

 

همچنین تا پیش از این، مسئولیت صدور مجوزهای سریال‌های خانگی برعهده وزارت ارشاد بود. اما از چندی قبل، این مسئولیت بر عهده صدا و سیما گذاشته شد و صدا و سیما هم این مسئولیت را به ساترا داد؛ یکی از نهادهای زیرمجموعه خود.

 

تولید محتوای محصولات کشاورزی و شیلات!

اما نکته مهم‌تری که وجود دارد این است که چه نظارتی بر تخصیص بودجه این نهاد وجود دارد؟ سال گذشته دو هزار میلیارد تومان بودجه به ساترا تخصیص داده شد. اما مشخص نیست این بودجه چگونه و در کدام بخش هزینه شده است. حالا پای بودجه شش برابری میان است و لازم است که حداقل شفاف‌سازی در این مورد انجام شود.

 

اما چند نکته جالب دیگر هم درباره بودجه تخصیص داده شده به ساترا وجود دارد. قرار است بودجه این نهاد صرف حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی، صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن شود.

 

اما چند وظیفه جالب دیگر هم برای این نهاد وجود دارد. مانند توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمند‌سازی در تولید و توزیع محصولات کشاورزی، دامپروری و شیلات و بومی‌سازی تجهیزات و خدمات تولید محتوا.

 

وزارت ارشاد ناکارآمد می‌شود؟

چندی پیش بود که کمیسیون تلفیق بودجه ساترا را به عنوان ناظر بر تولید آثار حرفه‌ای در فضای‌مجازی تعیین کرد. به این ترتیب وزارت‌ارشاد نقشی در نظارت بر محتوای VODها و سایر آثاری که در فضای مجازی منتشر‌ می‌شوند، نخواهد داشت.

 

به نظر می‌رسد صداوسیما با تاسیس ساترا به دنبال بازگشت در انحصار تولید محتوا ست. چرا که این سازمان اخیرا قصد دارد نظارت بر محتوای صوت و تصویر در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی زیر مجموعه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را در اختیار بگیرد تا با رضایت دولت، این بخش را از وزارت ارشاد جدا و تحت انحصار خود قرار دهد.

 

همچنین، براساس گزارش‌ها در تخصیص بودجه سال جدید نام این سازمان کامل نیست. به طوری که عبارت «در فضای مجازی» از انتهای نام ساترا که «سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی»، حذف شده است. طبق این وزارت ارشاد نقشی در نظارت بر محتوای VODها و سایر آثار در فضای مجازی را نخواهد داشت.

 

کارشناسان این حوزه با انتقاد از مصوبه مجلس شورای اسلامی و تخصیص ۱۱ هزار میلیارد به فعالان فضای مجازی صداوسیما بیان کردند که این هزینه در حالیست که هیچ شفافیتی در این بخش وجود ندارد.

 

***

 

صداسیما باز هم ناظر فضای مجازی شد

کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، بار دیگر ساترا را به عنوان ناظر بر تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی تعیین کرد و بدین ترتیب وزارت ارشاد نقشی در نظارت بر محتوای VODها و سایر آثار منتشر شده در فضای مجازی نخواهد داشت.

 

کمیسیون تلفیق بودجه مجلس عبارتی را به لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور افزوده است که براساس آن مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصرا بر عهده سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) است.

 

این کمیسیون، ساترا را موظف کرده است تا در راستای حفظ ارزش‌ها بر مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی نظارت کند و ضمن ارتقای کیفی تولیدات از اثرات سوء آن جلوگیری به عمل آورد.

 

تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به چه موضوعی می‌پردازد؟

بر اساس گزارش دومین بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، این عبارت اضافه شده است:

 

«مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصرا برعهده سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) سازمان صداوسیما است.

 

سازمان صداوسیما (ساترا) موظف است در راستای حفظ ارزش‌های ایرانی‌اسلامی و نظام خانواده بر تمام مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی نظارت نماید و ضمن ارتقای کیفی تولیدات از اثرات سوء آن در جامعه جلوگیری به عمل آورد.»

 

عبارت اضافه شده مذکور، برای نخستین بار سال گذشته و توسط مجلس شورای اسلامی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور اضافه شد. این عبارت، مهمترین جمله قانونی برای تاسیس ساتراست؛ چراکه این تاسیس سازمان تاکنون مصوبه رسمی از سوی مجلس شورای اسلامی نداشته است و یکی از انتقادات اصلی به آن نیز به همین موضوع بازمی‌گردد.

 

نکته جالب آن که در این عبارت، نام این سازمان ناقص آمده و عبارت «در فضای مجازی» از انتهای نام ساترا که «سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» است، حذف شده است.

 

درنهایت بدین ترتیب وزارت ارشاد نقشی در نظارت بر محتوای VODها و سایر آثار منتشر شده در فضای مجازی را نخواهد داشت.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------