هشدارهایی که «دورهمی» جدی نگرفت!



اخبار,اخبار فرهنگی,برنامه دورهمی
یک برنامه‌ساز قدیمی از نقض هشدارهای بهداشتی و پزشکی انتقاد کرد که برخلاف توصیه‌ها برای پیشگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا، در برنامه‌هایی نظیر «دورهمی» اتفاق می‌افتد.

در ویژه‌برنامه «دورهمی» که این شب‌ها از شبکه نسیم پخش می‌شود، مهران مدیری در مقام مجری به شکل آشکار با مهمان برنامه دست می‌دهد و همچنین تجمع تماشاگران در فضایی بسته و در فاصله‌ی نزدیک بهم اتفاق می‌افتد؛ مواردی که صراحتا نقض هشدارهایی است که این روزها از سوی پزشکان و کارشناسان برای مبارزه با ویروس کرونا مطرح می‌شود؛ این در حالی است که پاسخ یکی از شرکت‌کنندگان که عنوان می‌کند این روزها بیشتر به دنبال اخبار کروناست، به وضوح از ضبط این برنامه پس از شیوع این بیماری حکایت دارد.

 

ایسنا در این ارتباط با حسین فردرو که سابقه کارگردانی برنامه‌هایی چون «محله بهداشت» و پیش از آن «محله برو بیا» را در کارنامه هنری خود دارد، به گفت‌وگو نشسته است.

 

این برنامه‌ساز قدیمی با بیان اینکه تلویزیون برخلاف ادعایی که می‌شود، سیاست‌های اجرایی و راهبردی ندارد، به ایسنا گفت: در صداوسیما یا سیاست‌های اجرایی وجود ندارد یا اگر وجود دارد زمان طولانی را می‌طلبد که اتفاق بیفتد و این برنامه‌سازان هستند که با خرد و بینش و ارتباط گرفتن با مردم خودشان باید شروع کنند و کارهایی را که درست است انجام دهند و از همین کارهاست که سوژه‌های جذاب درست میشود.

 

او ادامه داد: مردم در حال حاضر در خانه‌شان، خیابان‌ها و هر جای دیگر همه توصیه‌ها را انجام می‌دهند و شوخی‌های قشنگی هم با این وضعیت می‌کنند. کمتر ملتی ممکن است باور کند که با چنین بحرانی انقدر زیبا شوخی صورت می‌گیرد. آقای مدیری که طبع شوخ‌گرایانه دارد می‌توانست این دستورالعمل پزشکی و بهداشتی را رعایت کند و در عین حال شوخی‌های قشنگی هم انجام بدهد و به عنوان مثال اینکه بگوید در این شرایط به سبک هندی بهم سلام بدهیم و یا مواردی از این دست.

 

حسین فردرو در ادامه با بیان اینکه تلویزیون در این شرایط می‌تواند از حضور طنازان استفاده کند، اظهار کرد: تلویزیون می‌تواند از حضور طنازان در برنامه‌ها استفاده کند تا هم به مردم فشار روانی وارد نشود و هم به قول معروف دستورالعمل‌ها را رعایت کنند. اگر آقای مدیری در برنامه «دورهمی» کاری خلاف عرف صداوسیما انجام دهد، به شدت از سوی ناظران مورد انتقاد قرار می‌گرفت اما وقتی پای بهداشت مردم به میان می‌آید این نکات هیچ اهمیتی ندارد.

 

فردرو با بیان اینکه تلویزیون باید با بحران کرونا در برنامه‌های خود به ویژه در برنامه‌های طنز جدی برخورد کند، در این حال گفت: تلویزیون باید برنامه‌های جذاب و شاد ارائه دهد تا مردم در خانه بنشینند و تمرکز کنند و کمتر احتیاج به رفتن به مهمانی و برنامه‌های دیگر داشته باشند؛ به ویژه اینکه مسائل و مشکلاتی که درخصوص مشاغل پیش آمده است را بیشتر مورد تحلیل و بررسی قرار دهند؛ اینکه در حال حاضر وضعیت مالی مردم به بحران تمام عیار تبدیل شده است، باید به وضعیت کارگران بیکار و همچنین مشاغلی که با شکست مواجه شده‌اند پرداخت و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

 

این برنامه‌ساز سپس تاکید کرد: علاوه بر بحران بهداشتی، در زمینه بحران اقتصادی که در این شرایط پیش آمده است، صداوسیما باید شرایط را تحلیل کند و مسوولانه بخش بخش اتفاقاتی را که در جامعه می‌افتد قبل از اینکه دیگران برای ما تصمیم بگیرند و برنامه‌های خارجی از دور چیزی را بپرانند، خودمان که با گوشت و پوستمان این مسایل را لمس می‌کنیم، به آن‌ها بپردازیم؛ آن‌هم با شیوه‌های مختلفی که نشاط برانگیز باشد و جزو خصوصیات ایرانیان است. ایرانی‌ها دوست دارند مساله را از دیدگاه طنز و شوخی مطرح کنند پس حداقل در این زمینه اقدام کنیم.

 

حسین فردرو در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با ایسنا درباره اقدام تلویزیون مبنی بر بازپخش برنامه‌های طنز و سریال‌های قدیمی نیز اظهار کرد: هر برنامه‌ای نوستالژی خاص خودش را دارد و در یک موقعیت خاص قابل پخش است. اما این اتفاق در تلویزیون فقط می‌تواند به دلیل نداشتن برنامه باشد و اینکه سال به سال دریغ از پارسال و کارهای خوب کمتر می‌شود. به نظرم دست صداوسیما هم در زمینه ساخت برنامه‌های خوب بسته است. ولی در این ارتباط کارهای قدیمی پخش کردند باید بر اساس یک مقدمه نیاز و یک ارتباط فی ما بین باشد که معنی خودش را پیدا کند. به این شکل برنامه پخش کردن نیاز مردم را برطرف نمی‌کند، غیر از این که بگوییم دست صدا و سیما خالیست.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------