نشست خبری فیلم «منصور» در جشواره فیلم فجر/ محسن قصابیان، چگونه منصور ستاری شد؟



اخبار,اخبار فرهنگی,جشنواره فیلم فجر
محسن قصابیان، در توضیح ایفای نقشِ شهید ستاری در فیلم «منصور»، از مطالعه کتاب‌هایی درباره او، رفتن به خانه پدری شهید و بررسی هر داده‌ای درباره این قهرمان جنگ تحمیلی گفت.

به گزارش خبرآنلاین، نشست پرسش و پاسخ فیلم «منصور»، ساخته سیاوش سرمدی با حضور کارگردان، مهدی مطهر (مجری طرح)، سیدجواد هاشمی، محسن قصابیان، علیرضا زمانی‌نسب،  لیندا کیانی (بازیگران)، مجید گرجیان (مدیر فیلمبرداری)، محمد برادران (مدیر جلوه‌های ویژه بصری) و بابک کریمی طاری (طراح صحنه)، امشب (جمعه ۱۷ بهمن‌) در سالن‌ همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

 

سیاوش سرمدی، کارگردان درباره موضوع فیلم «منصور» گفت: «این فیلم قرار بود که درباره مهندس ثنایی و درباره روند ساخت هواپیما به صورت مستند ساخته شود، اما منابع تصویری مناسب در این باره وجود نداشت.»

 

او با بیان این‌که هواپیماسازی، کاری بسیار پیچیده است، افزود: «مهندس ثنایی در سال ۶۵ یک اف۵ را شبیه‌سازی کرده بود، این روند ساخت هواپیما برایم جذاب بود و می‌خواستم حتما این کار  را بسازم. در ابتدا شهید ستاری قهرمان داستان نبود، ولی به این دلیل که دغدغه فیلم به‌روز شود، به تغییر نگاه قصه فکر کردم که داستان جذاب‌تری را به مخاطب ارائه کنم.»

 

این کارگردان با بیان این‌که بسیاری از آثار تاریخی سینما و تلویزیون ما، باورپذیر نیستند، گفت: «تجربه مستندسازی به من کمک کرد تا فیلمی باورپذیر بسازم. از عناصر کلیشه‌ای در فیلم استفاده نکردم و مخاطب را احساساتی نکردم. از موسیقی پرحجم در فیلم استفاده نشده و در لحظه‌های احساسی تنها دوبار موسیقی داریم. اکشن‌ها در نمای دور است و از دیالوگ‌های شعاری حذر کردم. من سعی کردم که یک انسان خلق کنم که کنشگر است. برای این‌که این شخصیت باورپذیر شود،  تلاشی نکردم که مخاطب را احساساتی کنم.»

 

محسن قصابیان، بازیگر نقش شهید ستاری، درباره ایفای نقش در فیلم «منصور» گفت: «وقتی قرار است نقش یک قهرمان را بازی کنی، به خصوص در زمان معاصر، کار کمی سخت و پیچیده می‌شود، چرا که مردم با چنین شخصیت‌هایی آشنا هستند.»

 

او افزود: «ابتدا از خواندن فیلمنامه و بررسی آن شروع کردم و سپس به کتاب‌هایی درباره شهید ستاری روی آوردم. حتی به خانه پدری شهید رفتم و هر داده‌ای را که درباره او وجود داشت، بررسی کردم.»

 

لیندا کیانی: تمام تلاشم را کردم که بر خلاف کلیشه‌های همیشگی،  یک زن خیلی معمولی را بازی کنم

در ادامه، لیندا کیانی درباره بازی در این پروژه گفت: «با راهنمایی‌های آقای سرمدی تصمیم گرفتیم شخصیت همسر شهید ستاری را کمی متفاوت بازی کنیم. تمام تلاشم را کردم که بر خلاف کلیشه‌های همیشگی،  یک زن خیلی معمولی را بازی کنم.»

 

مهدی مطهر، مجری طرح پروژه «منصور» نیز طی سخنانی بیان کرد: «سرمایه‌گذار اصلی فیلم سازمان «اوج» است و اسپانسر فیلمی شده که قهرمانش از ارتش است. این پروژه بیش از یک سال و نیم طول کشید و فیلمبرداری آن در بدترین زمان ممکن، یعنی گرانی بنزین، حوادث آبان و شهادت سردار سلیمانی انجام شد. باید بگویم در فرم فیلم، همه‌چیز به اندازه و دقیق است و بیش از آن‌که درباره جنگنده باشد، درباره یک قهرمان است.»

 

او در پاسخ به این‌که آیا خانواده ستاری فیلم را دیده‌اند، گفت: «تا الان خانواده شهید ستاری، فیلم را ندیده‌اند. پسر شهید ستاری گفت که نمی‌خواهد با تماشای فیلم، تاثیری روی کار ما بگذارد.»

 

گرجیان درباره جذابیت‌های فیلمبرداری «منصور» گفت: «من تا به حال فیلمی با این ابعاد و درباره چنین قهرمانی کار نکرده بودم. چنین فیلمی به هر فیلمبرداری پیشنهاد شود، آن را می‌پذیرد و هدف من این بود که در فیلمبرداری خیلی کار من دیده نشود.»

 

***

 

گزارش نشست خبری فیلم «مامان»/ رویا افشار چرا جذب نانسی شد؟

نشست پرسش و پاسخ فیلم «مامان» با حضور آرش انیسی (کارگردان)، مجید برزگر (تهیه‌کننده)، رویا افشار، امیر نوروزی، عرفان ابراهیمی، امیر شمس (بازیگران) زهره علی‌اکبری (طراحی و ترکیب صدا)، پوریا اخوان (طراح صحنه)، فرید طهماسبی (مدیر فیلمبرداری) و میلاد موحدی (آهنگساز)،  بعد از ظهر امروز (جمعه ۱۷ بهمن) در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

 

در آغاز این نشست، آرش انیسی درباره انتخاب این داستان به عنوان اولین فیلم سینمایی‌اش گفت: «من همیشه فیلمنامه‌های متعددی می‌نوشتم و دنبال ساخته شدنش می‌رفتم، اما نهایتا به سرانجام نمی‌رسیدند. «مامان» فیلمنامه‌ای بود که تصمیم گرفتم برای ساخته شدن آن بجنگم و تا انتها پیش بروم تا فیلم ساخته شود که خداراشکر موفق شدم.»

 

این کارگردان در پاسخ به چرایی خودکشی شخصیت مادر در فیلم، توضیح داد: «مامان در فیلم خودکشی نکرد. آن اتوبوس آتش گرفت و من خودم هم نمی‌دانم مادر زنده ماند یا نه. این کاراکتر قطعه زمینی دارد که برایش تنها نقطه امید برای بازگشت دوباره به خوشبختی و زندگی است.»

 

آرش انیسی: برای ساخته شدن «مامان» جنگیدم

مجید برزگر هم درباره تهیه این فیلم و همکاری با انیسی گفت: «روزهای زیادی از تصمیم ما برای ساخت «مامان» می‌گذرد. فیلمنامه جذاب و شخصیت‌پردازی مناسب و شخصیت آرش انیسی، همه از عواملی بود که توجه من را برای حضور در این اثر سینمایی جلب کرد.»

 

او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تاثیر و نقش‌اش در نوشتن فیلمنامه «مامان»، گفت: «شما به حاشیه علاقه‌مندی، ولی باید بگویم من هیچ نقشی در فیلمنامه نداشتم، فقط آن را انتخاب و تحسینش کردم. هیچ‌گاه سطح خودم را به قدری پایین نمی‌آورم که در متن یک کارگردان دست ببرم.»

 

این تهیه‌کننده و کارگردان افزود: «حتی اغلب سر صحنه نمی‌روم، چون اعتقاد دارم که مبحثی به اسم اعتماد باید میان ما جاری باشد.»

 

او با اظهار خوشحالی برای حضور در این پروژه بیان کرد: « فیلم «مامان» نفس، ریتم و حال خوبی دارد. من مدیون گروه بازیگرانم هستم و هرچه‌قدر از آنان تشکر کنم باز هم کم است. فیلم‌هایی شبیه به «مامان» تماشاگر خاص خودش را دارد و من از آن مطمئن هستم. فیلم‌های پرفروش متر و معیار ما نیستند و ما مخاطبان‌مان را از گروه دیگری از مردم برمی‌گزینیم.»

 

مجید برزگر: فیلم‌هایی شبیه به «مامان» تماشاگر خاص خودش را دارد

مجید برزگر تاکید کرد: «کارگردانی را به تهیه‌کنندگی ترجیح می‌دهم اما گمان می‌کنم آثاری را تهیه می‌کنم که کم‌تر تهیه‌کننده‌ای حاضر به ساخت آن‌ها می‌شود.»

 

در بخشی دیگر از این نشست، رویا افشار، بازیگر با سابقه سینما و تلویزیون درباره بازی کردن نقشِ نانسی توضیح داد: «شخصیت مقتدرانه این شخصیت، مهربانی و مادر بودنش، من را برای ایفای این نقش جذب کرد. شخصیت مامان، بخشی از این جامعه‌ است و طی اتفاقاتی مثل جنگ یا انقلاب، چیزهایی از دست داده است، به همین دلیل جلوی بچه‌هایش می‌ایستد و فکر می‌کند این‌جوری می‌تواند آن‌ها را خوشبخت کند.»

 

او درباره نقش‌هایی مختلفی که به عنوان مادر بازی کرده است، گفت: «وقتی سناریو را می‌خوانی، فاصله‌گذاری را در ذهنت انجام می‌دهی. من سعی می‌کنم کارهایم شبیه به هم نباشد. همه فیلم‌هایم را دوست دارم و برای همه آن‌ها زحمت کشیده‌ام. حضور در کنار آرش انیسی نیز برای من ارزشمند بود. «سرکوب»، «دشمنان» و «مامان» ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و فیلمسازانشان هر سه جوان هستند. ما این روزها به فیلمسازان مولف نیاز داریم.»

 

رویا افشار: جذب شخصیت مقتدرانه و مادرانه نانسی شدم

امیر نوروزی هم درباره ایفای کاراکتر فریدون گفت: «مثل همه انسان‌ها که نقاط شخصیتی متفاوتی دارند، فریدون نیز نیت پلیدانه‌ای ندارد و نمی‌توانم صفت خاصی را به او اطلاق کنم. این شخصیت بر حسب موقعیت دست به این تصمیم می‌زند.»

اخبار,اخبار فرهنگی,جشنواره فیلم فجر

 

در ادامه، عرفان ابراهیمی درباره بازی در پروژه «مامان» توضیح داد: «شخصیت احمد، راوی فیلم است. من و آرش انیسی جلسات فراوانی درباره چگونگی رسیدن به نقش داشتیم و خوشحالم که امسال در این‌جا حضور دارم.»

 

امیر شمس دیگر بازیگر این فیلم گفت: «از چند سال گذشته قرار بود من این نقش را بازی کنم، اما از آن‌جا که فیلم ساخته نشد این موقعیت به تعویق افتاد تا در نهایت توانستم در این فیلم سخت حضور داشته باشم.»

 

او که با دو فیلم در جشنواره سی‌ونهم حضور دارد، گفت: «فیلم «مامان» برای من بسیار ارزشمندتر از فیلم «مصلحت» است. شخصیت این فیلم بسیار از من دور بود و سر تک تک پلان‌های آن اذیت می‌شدم؛ چون هیچ‌گاه نمی‌توانم با مادرم این‌گونه رفتار کنم.»

 

سپس نوبت به عوامل فنی فیلم رسید و فرید طهماسبی درباره فیلمبرداری این فیلم توضیح داد: «اکثر صحنه‌های فیلمبرداری این کار داخلی بود. من و آرش انیسی برای چگونگی روایت این فیلم از منظر فیلمبرداری جلسات متعددی در پیش‌ تولید داشتیم و زمان فیلمبرداری چالش جدی نداشتیم.»

 

میلاد موحدی هم در باره آهنگسازی «مامان» گفت: «ما در اوایل کار با هم درگیر چالش‌هایی می‌شدیم چون نگاه من نقطه نظر یک ناظر بود. اما آرش انیسی موسیقی را در بیان احساس صحنه‌ها می‌دید. خوشبختانه نگاه و شناخت این کارگردان نسبت به موسیقی خیلی درست بود و من امیدوارم نتیجه خوبی شده باشد. بخشی از موسیقی مرهون نگاه این کارگردان است.»

 

در ادامه، پوریا اخوان درباره طراح صحنه توضیح داد: «کار کردن با کارگردان فیلم اولی خیلی سخت است، زیرا همه مشکلات سر راه فیلمساز اول قرار می‌گیرد. امیدوارم نتیجه خوبی حاصل شده باشد. الان که فیلم را دیدم به این نتیجه رسیدم که شاید صحنه به خوبی دیده نشود و در خدمت فیلم است. این اتفاق یعنی من رسالت خود را درست انجام داده‌ام.»

 

زهره علی‌اکبری هم درباره طراحی صدای «مامان» گفت: «این فیلم، کاراکترمحور است و تمامی عوامل، بدون به چشم آمدن باید در خدمت فیلمنامه قرار می‌گرفتند. من کار خلوت و ساده و تمیز را بیشتر می‌پسندم و هدف‌مان این بود که بخش صدا هم ساده به نظر برسد و به چشم نیاید.»

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------