فصل دوم سریال‌های «خانه امن» و «سرجوخه» ساخته می‌شود



سریال سرجوخه،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی
کارگردان سریال‌های «خانه امن» و «سرجوخه» از ساخت فصل دوم هر دو این سریال‌ها در سال آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، "احمد معظمی" کارگردان «سرجوخه»، درباره این سریال، اظهار کرد: «سرجوخه» حاصل تحقیق و پژوهش اتاق فکری است که ما همزمان که «خانه امن» را کار می‌کردیم درگیر متن آن بودیم. حسین امیرجهانی زحمت نگارش سریال را کشیدند و طی جلساتی با ابوالفضل صفری، تهیه‌کننده در نظر داشتیم این سریال با کارهای قبلی‌مان تفاوت داشته باشد؛ در عین حال پیام آن مثل کارهای قبلی‌مان یعنی «سارق روح»، «ترور خاموش» و «خانه امن» باشد.

 

وی افزود: «سرجوخه» در اوج دوران کرونا ضبط شد و لوکیشن‌ها و بازیگران زیادی داشت. فقط ۳۵۰ نفر بازیگر مهمان داشتیم که این کار را برای تیم کارگردانی و تولید سخت می‌کرد. حتی برای اجاره لوکیشن در دوران کرونا مشکل داشتیم. اما تیم همراهی داشتیم و همه برایشان مهم بود کار با کیفیتی تولید شود، برای همین چیزها بود که از سریال استقبال شد.

 

این کارگردان یادآور شد: بعد از قسمت آخر سوار مترو شده بودم که شنیدم چند نفر با حالت ناراحتی می‌گفتند «سرجوخه» تمام شد و دیگر پخش نمی‌شود. این کار بین مردم دیده شده و هیچ چیزی از این لذت‌بخش‌تر نیست و خستگی را از تن عوامل درمی‌آورد.

 

معظمی با بیان اینکه ژانر اکشن و جاسوسی در همه جای دنیا طرفدار دارد، ادامه داد: جزئیات در این فیلمنامه‌ها حرف اول را می‌زند و البته به نسبت کارهای آپارتمانی انرژی و هزینه و وقت بیشتری می‌طلبد. تهیه‌کننده‌ای که چنین کاری را قبول می‌کند همه چیز را به جان خریده است. ما به نسبت «خانه امن» برای اجاره پنج ـ شش برابری فقط برای لوکیشن‌ها مواجه بودیم. هزینه ضبط کار در کشورهای خارجی هم سرسام‌آور بود. سه قصه در این سریال داشت موازی جلو می‌رفت و من احساس می‌کردم دارم سه سریال همزمان می‌سازم. ولی با تدبیر و حمایتی که آقای صفری داشت، این قطار از حرکت نایستاد.

 

موافق شعارزدگی سریال نیستم

معظمی که مهمان برنامه «سریالیست» بود، در واکنش به نقد شاهین شجری کهن، منتقد «سریالیست» اظهار کرد: اولین بار بود که در تلویزیون سه قصه موازی به هم ربط پیدا کردند؛ من کار مشابهی در تلویزیون ندیدم. ما درباره موضوعی صحبت می کردیم که نو بود و سختی‌های خودش را داشت. ایراداتی هم داشتیم، شاهین درباره اجرا که به من لطف داشت، درباره فیلمنامه هم همیشه ممکن است ضعف وجود داشته باشد اما به نسبت کارهای قبلی‌ام احساس می‌کنم «سرجوخه» از یک پختگی برخوردار است چه به لحاظ فیلمنامه و چه اجرا. ولی موافق شعارزدگی سریال نیستم.

 

وی درباره نمایش استفاده از مشروبات الکلی برای مشخص کردن شخصیت‌های منفی گفت: کیان اصلا شخصیت منفی نیست یا مهندس کشمیری که قربان نجفی نقش او را بازی می‌کرد خاکستری است. در بین نقش‌های منفی از خانم سوپیلنیاک تا دیگر بازیگران، همیشه خودم مخالفم برای نقش منفی از چهره‌ای استفاده کنم که صورت منفی دارد. قربان نجفی با قیافه خاصش را در نظر بگیرید، او به جز اینکه فیلمساز خیلی خوبی است، بازیگر اعجوبه ای است. او شخصیتی را بازی کرد که زحمت زیادی برای آن کشید.

 

بعضی وقتها شعار هم خوب است

این کارگردان درباره شعارزدگی توضیح داد: شاید بعضی از صحنه‌ها گل درشت بوده است، اما ایرادی ندارد و بعضی وقت‌ها شعار هم خوب است. ما همیشه سعی می‌کنیم در کارهای جدید ضعف‌های کارهای قبلی را بپوشانیم. دکوپاژ این سریال هم نسبت به آثار قبلی متفاوت بود و هر کاراکتر دکوپاژ خودش را داشت.

 

معظمی گفت: خیلی ها درباره سری دوم «خانه امن» و «سرجوخه» سوال می کنند. فصل دوم هر دو را سال دیگر می سازیم.

 

خیلی از هنرپیشه‌های طراز اول سینما در «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» معرفی شدند

وی درباره تیم بازیگران سریال و اینکه آیا معرفی چهره های جدید در آن ریسک محسوب نمی شد، گفت: همه خیلی زحمت کشیدند و تلاش کردند. من از زمانی که «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» را کار می کردم سیاستمان این بود که چهره های جدید معرفی کنیم و این اتفاق در آن مجموعه افتاد. اکنون خیلی از هنرپیشه‌های طراز اول سینما از آن مجموعه آمده اند. بعد از «ترور خاموش» که پرستاره بود و همچنین «خانه امن» دوست نداشتم کاری بسازیم که سراغ بازیگران خیلی چهره برویم، بلکه سراغ بازیگرانی برویم که سالها است کار کرده‌اند اما هنوز آن اتفاق برایشان رقم نخورده.

 

خیلی از کارگردان‌ها ریسک کار با بازیگران غیرچهره را نمی‌پذیرند

این کارگردان تصریح کرد: این ریسکی بود که خیلی از کارگردان‌ها آن را نمی‌پذیرند. یک جورهایی جرأت می خواهد. ولی من معتقدم در وهله اول قصه حرف اول را می‌زند، بعد هم انتخاب درست بازیگر برای آن نقش. حضور تک تک بازیگرانی که برای مجموعه انتخاب شدند، از سامان صفاری و حمید محمدی تا آرش آصفی که در فیلم «روز رساخیز» نقش اول را بازی می کرد و در «خانه امن» نقش منفی برایمان بازی می کرد، اینجا یک نقش کاملا مثبت بازی کرد، موفق بود. یا نازنین کیوانی که چند کار نمایش خانگی داشته اما دیده نشده و اینجا درخشید. هژیرسام احمدی و رضا نصاری هم همینطور.

 

معظمی یادآور شد: حمید محمدی هم برای نقش غلامرضا زحمت کشید. من همیشه می گویم کارگردان وظیفه مواظبت از بازیگر را دارد و خود من پشت مانیتور که می نشینم هیچوقت به بازیگر نمی گویم چه کار کن، می گویم این کار را نکنی بهتر است. این تجربه از سالهای گذشته می آمد و با همراهی تهیه کننده که این ریسک را قبول کرد، خداراشکر جواب گرفتیم. فکر کنم این بچه ها هر کدام ۵، ۶ پیشنهاد رل یک کارهای خانگی را داشته باشند و دیگر نمی شود با آنها کار کرد چون دستمزدهای خوبی خواهند گرفت! باید به فکر ۷، ۸ نفر دیگر باشیم!

 

کارگردان «سرجوخه» در پاسخ به اینکه آیا به خاطر کاهش هزینه‌ها سراغ بازیگران غیرچهره نرفتید؟ گفت: اصلا. من جلوی سامان صفاری می‌گویم، تمام بازیگرانی که در سریال ما بازی کردند دستمزد استانداردشان را گرفتند. اصلا اینگونه نبود که بگوییم ما داریم این فرصت را به شما می‌دهیم و شما باید پول اندکی از ما بگیرید، حتی به بازیگران یک سکانسی هم آن چیزی که عرف بوده پرداخت شده و حتی پاداش‌هایی هم داده شده است. هیچ فرقی بین عوامل و بازیگران گذاشته نشده و دستمزد همه پرداخت شده است.

 

قهرمان سریال‌های ما خانواده ها هستند

وی درباره شعار سریال مبنی بر اینکه «نیمی از آنچه در این سریال می بینید واقعیت و نیم دیگر حقیقت است» اظهار کرد: این متن قبل از تیتراژ می‌آید. ما در سریال درباره پرونده هایی می گوییم که از واقعیت می آیند و باید آنها را بپذیریم. قهرمان سریال‌های ما خانواده ها هستند. در «سارق روح» درباره فرق‌ ها به عنوان یک سم مهلک بحث می کردیم که خانواده پادزهر این سم است. در «سرجوخه» هم بحث خانواده را بُلد کردیم. کسی که از خانواده ترد می شود ممکن است وارد جریاناتی شود که با آنها تضادهایی داشته است.

 

معظمی تاکید کرد: ما در «سرجوخه» شخصیت‌های غلامرضا و کیان را نشان دادیم که چطور موساد آنها را به دام می اندازد و این دو شخصیت بدون عمد و آگاهی وارد بازی آنها شدند. عشق به خانه و خانواده است که تغییرات شگرف عجیبی درباره این دو شخصیت رقم می زند. در همه کارهای ما خانواده بحث اصلی ما است.

 

این کارگردان درباره نقدی مبنی بر اینکه «سرجوخه» سریال اجتماعی است که آخرش امنیتی می‌شود و بین ژانرها سردرگم است، تصریح کرد: این را قبول ندارم. ما باید شخصیت‌های این چنینی مثل پسری از پایین شهر، گنگی از بالای شهر، یک مهندس و... را نشان بدهیم و اگر از ابتدا بخواهیم بحث را امنیتی کنیم شاید بیننده سخت ارتباط بگیرد. در «خانه امن» به ما ایراد گرفتند که چطور نیروهای امنیتی از ابتدا تا انتهای سریال به همه چیز اشراف دارند حالا اینجا برعکس می‌گویند. «سرجوخه» نتیجه عینی محتوای سریال «سارق روح» است.

 

کار درجه یک نداریم، همه کار درجه دو را به خوبی می‌سازیم

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: با احترام به همه بازیگران چهره، آنها واقعا چنین فرصتی را ندارند که دو ماه دورخوانی بگذارند، نهایت یک هفته برای دورخوانی یک سریال زمان بگذارند. ولی ما روزی ۱۰ ساعت دورخوانی با حضور بازیگردانی داشتیم که با بچه‌ها کار می کرد. اینکه بچه ها با این انگیزه کار می کنند مشخص است که نتیجه کارشان قابل قبول است. در گردونه سریال‌سازی قرار نیست ما کار درجه یک آنچنانی بسازیم، چون چنین چیزی وجود ندارد. ما همه‌مان کارهای درجه دو را به خوب می سازیم. اینکه کسی بگوید من دارم یک کار درجه یک می‌سازم که می‌خواهم با آن دنیا را فتح کنم، چنین چیزی در این گردونه وجود ندارد. در هرصورت کسی مثل سامان صفاری که تجربه چند سینمایی و نقش اول سریال دارد، در دورخوانی‌ها شرکت و نقش را زندگی می کند.

 

 «سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه‌ها ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک پخش می‌شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------