آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

با آماده نشدن فیلم «مسیر باد» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس مالیک» برای نمایش در جشنواره کن، پیش بینی می‌شود که نخستین نمایش…

واکنش تند فرح‌بخش و رضا کیانیان به اظهارات اخیر علم‌الهدی درباره هنرمندان



محمدحسین فرحبخش،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی
انتشار نامه تند محمدحسین فرحبخش خطاب به امام جمعه مشهد، در فضای رسانه‌ای کشور خبرساز شد.

به گزارش تازه نیوز، سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در حضور وزیر ارشاد بیان گفته بود: از هنرمندانی که به برکت نظام اسلامی، به موقعیت و موفقیتی رسیده‌اند، باید مطالبه شود که برای این نظام و انقلاب چه کردند!

 

حالا محمدحسین فرحبخش، تهیه‌کننده کهنه‌کار سینمای ایران در یادداشتی، پاسخی برای امام‌جمعه مشهد نگاشته که در ادامه می‌خوانید:

 

آقای علم‌الهدی، بنده حقیر «محمدحسین فرحبخش» هستم. اگر مایل بودید بنده را بیشتر بشناسید، از خاندان معظم علم‌الهدی، برادر و برادزاده‌هایتان بپرسید که من چه کسی هستم. شما گفته‌اید هنرمندان برای نظام چه کرده‌اند. سوال من از شما این است که بفرمایید در این ۴۰ سال، جز دردسر برای نظام اسلامی و مردم و تشنج‌آفرینی با سخنان گاه‌وبیگاه­‌تان و این‌که یک نسل را نسبت به اسلام و انقلاب بدبین کرده و باعث شده‌اید که مردم، اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی داشته باشند و به خاطر صحبت‌های خوارجی و طالبانی که در نمازجمعه و جاهای دیگر ایراد کرده‌اید، از دین برگردند، چه کار دیگری انجام داده‌اید؟

 

شما برای من که ۶۲ ساله هستم و از خانواده مذهبی و از خانواده‌ای که از سابقون انقلاب اسلامی بودم اما شما بعد از دهه هفتاد برای خودتان سابقه انقلابی درست کردید و بعید است قبل از انقلاب، حتی کلانتری هم رفته باشید، توضیح دهید این رویه تند و خشن و این خودبزرگ‌بینی را از حکومت علوی به دست آورده‌اید یا از خلق‌وخوی نبوی؟ ما پای درس امثال شهید مطهری‌ها، شهید شیخ‌قاسم اسلامی‌ها، حاج‌محمود فاضل‌ کاشانی‌ها، حاج‌آقا رضا سراج‌ها و ده‌ها عالم دیگر بزرگ شده‌ایم و اسلام را از این بزرگان و علامه طباطبایی (رضوان‌الله تعالی‌علیه) فرا گرفته‌ایم اما این اسلامی که این بزرگان برای ما تعریف کرده‌اند، با این اسلامی که شما تعریف می‌کنید، خیلی متفاوت است.

 

آقای علم‌الهدی، شما برای اسلام، نظام اسلامی و ایران چه کار کرده‌اید؟ آن‌وقت می‌پرسید هنرمندان برای نظام چه کار کرده‌اند! هنرمندان باعث شده‌اند که این مردم، نیمچه آرامشی پیدا کنند تا شما موقعیت پیدا کنید این حرف‌ها را بار ملت ایران و هنرمندان‌شان کنید. کاری که هنرمندان برای نظام انجام داده‌اند، این بود که باعث شده‌اند تا حداقل امنیت ظاهری برای این کشور ایجاد شود. کشوری که سینما در آن جاری است را هیچ متجاوز خارجی نمی‌تواند به آن حمله کند؛ این کاری است که هنرمندان انجام داده­‌اند. هنرمندان پول حلال می‌خورند اما شما و برخی اسلاف شما در حوزه‌های علمیه قم که یک مشت طلاب اندک بوده و از جامعه روشنفکر طلبه منفک هستند، با دیدن هنرمندان، حالت شهوت به آن‌ها دست داده و سبب می‌شود تا بروند و شکایت کنند!

 

این کارها خجالت‌آور است و به عنوان ننگ در تاریخ ایران و تاریخ اسلام باقی خواهد ماند. اگر فردا حجه‌ابن‌الحسن روحی‌فداه ظهور کرد، آیا شما می­‌توانید در محضر ایشان جواب این توهین‌ها را بدهید؟ شما نباید این‌گونه به ملت و هنرمندان توهین کنید چرا که در محضر امام زمان (عج) حضور دارید. شما که مدعی هستید انتظار حضرت مهدی (عج) را می‌کشید، چگونه می‌­توانید جواب امام زمان (عج) را بدهید که تک­‌تک این هنرمندان برای امام زمان (عج) ارزشمند به شمار می‌روند چرا که بنده خدا هستند.

 

می‌فرمایید هنرمندان برای نظام چه کرده‌اند؟! در تاریخ قبل و بعد انقلاب، تنها مقوله‌ای که تغییر کرده سینماست. در مابقی امور، در بر روی همان پاشنه می‌چرخد؛ از بروکراسی‌های اداری گرفته تا فسادها و رشوه‌ها. سینما به‌کلی عوض شده و ربطی به قبل از انقلاب ندارد تا جایی‌که سینمای امروز ما مختص جمهوری اسلامی است و با سینمای منحوس سلطنت پهلوی فرق دارد. ضمن‌ ارزشی که برای عوامل‌ آن سینما قائل هستیم چرا که فرزندان این مردم بودند، اما آن سینما را قبول نداریم.

 

حالا شما بفرمایید برای نظام چه کار کرده‌اید؟ آفرینش و کائنات، صدقه سر علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) در حال ارتزاق هستند (وَ فِعْلُکُمُ الْخَیْرُ وَ عَادَتُکُمُ الْإِحْسَانُ وَ سَجِیَّتُکُمُ الْکَرَمُ) بعد شما می‌گویید هر فردی در مشهد که خلاف میل و فکر شما می‎اندیشد، خاک مشهد را ترک کند! یعنی شما نمی‌دانید حیواناتی که توسط انسان دوپا رانده می‌شوند، به حرم مطهر علی‌بن موسی‌الرضا (ع) رفته و آنجا پناهنده می‎شوند؟ بعد شما می‌خواهید انسان‌ها را از مشهد بیرون کنید؟ در چنین شرایطی اگر شما از مشهد و حتی ایران بیرون بروید، آیا بهتر نیست؟ من فکر‌ نمی‌کنم شما مدیریت و اداره منزل‌تان را هم داشته باشید. شما‌ می‌دانید منظور من از به زبان آوردن این حرف‌ها چیست. شما آیا توانسته‌اید خانواده‌تان را آن‌جور که دل‌تان می‌خواهد، تربیت کنید؟

 

باید بدانید تنها چیزی که در داخل و خارج از کشور برای جمهوری اسلامی افتخار آفریده، سینماست. اگر نظام، مردم و شهدا باشند، بله، سینما برای این‌ها کار انجام داده اما اگر منظورتان از نظام، شما و امثال شماست، خیر، سینما هیچ‌کاری برای شماها انجام نداده است. نظام از نظر سینمای ایران، مردم، شهدا و انقلاب هستند که در راس این‌ مصادیق، مقام معظم رهبری (دامت برکاته) قرار دارند که طبق اطلاعاتی که بنده دارم، ایشان هم از این‌گونه رفتارهای شما ناراضی هستند.

 

من به شما توصیه می‌کنم سکوت کرده و خطبه‌تان را بخوانید و حرف دیگری نزنید. این بهترین توصیه‌ای است که می‌توانم برای شما داشته باشم. مردم دارند در خون خودشان می­‌جوشند و نان شب ندارند بخورند؛ کافی است به یک سوپرمارکت رجوع کنید تا ببینید اوضاع به چه ترتیب است. شما، تنها از دفتر به خانه و از خانه به دفتر می­‌روید و در بین مردم نیستید. مردم هم آن چند نفری که در اطراف شما بوده و دستتان را می­‌بوسند، نیستند. شما یک شب لباس مبدل بپوشید و در میان مردم تردد کنید تا ببینید مردم چه کسانی هستند. مردم گرفتار هستند و با تمام این گرفتاری‌ها، پای حکومت، اسلام و ایران خودشان ایستاده­‌اند و دارند هزینه می­‌دهند. بالاتر از مردم، هنرمندان دارند هزینه می­‌دهند و شما راحت می‌نشینید و این حرف‌ها را در حضور وزیر ارشاد می‌زنید؟! خود وزیر ارشاد کسی است که ناآگاهانه وارد این کار شده.

 

شما با این اظهارنظرهایتان، خاطر کسی که به شما حکم داده یعنی مقام معظم رهبری (دامت برکاته) را هم مکدر می‌کنید. شما کل ارکان نظام را ببینید تا به این حقیقت برسید که در این کشور، هیچ چیزی به اندازه سینما، اسلامی یا شبیه به اسلام نیست. چه چیز در این مملکت است که به اسلام شباهت دارد؟ مالیات و دارایی؟ ارگان­‌ها؟ سیستم بانکی و تسهیلاتش؟ ادارات؟ ریاست جمهوری؟ قوه قضاییه؟ کجای این‌ها شبیه اسلام هستند؟ اما سینما تنها جایی است که حداقل شبیه به اسلام است یا اگر هم به قول برخی، اسلامی نیست، مغایرتی هم با اسلام ندارد. این جزو افتخارات نظام اسلامی است که سینمایش سینمای اسلامی است. بعد شما می‌گویید اهالی سینما برای نظام چه کار کرده‌اند؟ همین که سینما را اسلامی نگه داشتند، خود بزرگ‌ترین افتخار است و در مقابل، شما جز این‌که مردم را به طرف ضداسلام بردید، کار دیگری انجام نداده‌اید.

 

فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی‌الْأَبْصَار

 

***

 

متلک تصویری و سنگین رضا کیانیان به آیت‌الله علم‌الهدی!

رضا کیانیان هم به موضع علم‌الهدی نسبت به هنرمندان و سینمای ایران واکنش تندی نشان داد.

 

رضا کیانیان،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

پس از انتقاد شدید محمدحسین فرح‌بخش از آیت‌الله علم‌الهدی، "رضا کیانیان" بازیگر مشهور سینمای ایران هم به صحبت‌های امام جمعه مشهد واکنش نشان داد. او در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکسی از مجله قدیمی گل‌آقا، نوشت:

 

من نمی‌خواستم در جواب آقای علم‌الهدی که گفته بودند «از هنرمندان مطالبه شود برای نظام و انقلاب چه کرده‌اند؟» چیزی بنویسم. اما وقتی این کاریکاتور را دیدم، گفتم برای یادآوری به سه نکته اشاره کنم.

 

می‌دانید که قیمت همه چیز به بنزین و دلار وابسته است.

 

قیمت بنزین، از یک تومان به سه هزار تومان رسیده! یعنی سه هزار برابر شده!

 

دلار از هفت تومان به سی هزار تومان رشد کرده… و متاسفانه همه فروشندگان تا زورشان برسد، همه چیز را به قیمت دلار می‌فروشند. یعنی ما مجبوریم ریال بگیریم و دلار خرج کنیم!

 

و حتم می‌دانید که نان از پنج ریال به چهار هزار تومان رسیده؛ یعنی هشت هزار برابر شده!

 

می‌بینید که این کاریکاتور هم‌چنان زنده است. خدا رحمت کند گل آقا را.

 

به عنوان یک همشهری، از شما می‌خواهم، هر کجا که شما بفرمایید، بنشینیم تا برایتان بگویم و توضیح دهم ما هنرمندان برای مردم کشورمان چه‌ها کرده‌ایم. منتظر جواب‌تان هستم.

 

رضا کیانیان،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------