«سیدنی پوآتیه» نخستین بازیگر مرد سیاهپوست برنده اسکار درگذشت



سیدنی پوآتیه،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی
سیدنی پوآتیه نخستین بازیگر مرد سیاهپوستی که برنده جایزه اسکار شد، در سن 94 سالگی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش دنیای تصویر، او اولین ستاره سیاهپوست سینما و نخستین بازیگر سیاهپوست مردی بود که در تاریخ آکادمی علوم و هنر سینمایی نام خودش را ثبت کرد و جایزه اسکار را برای «زنبق‌های مزرعه»گرفت.

 

بسیاری از معروف‌ترین فیلم‌های او تنش‌های نژادی را بررسی می‌کنند، زیرا آمریکایی‌ها با تغییرات اجتماعی ناشی از جنبش حقوق مدنی در آن سال ها دست و پنجه نرم می‌کردند. تنها در سال 1967، او به عنوان یک کارآگاه اهل فیلادلفیا که با تعصبات در شهر کوچک می سی سی پی در «در گرمای شب» مبارزه می کرد و در «حدس بزنید چه کسی به شام می آید» ظاهر شد. که در فیلم دومی می تواند نظر والدین شکاک نامزد سفیدپوستش را جلب کند.

 

در همان دوران او به عنوان تنها بازیگر سیاه پوست هالیوود، تحت نظارت شدید قرار گرفت. او اغلب به عنوان نماد نجیب نژادش مورد تحسین قرار می گرفت و انتقاد برخی از سیاهپوستان را تحمل می کرد که می گفتند او با گرفتن نقش های عاری از خشونت به آنها خیانت کرده است.

 

سیدنی پوآتیه،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار نیز در سال ۲۰۰۲ از «پوآتیه» به سبب بازی‌های فوق‌العاده و حضور منحصر به فردش در عرصه سینما با اعطای جایزه اسکار افتخاری تقدیر به عمل آورد.

 

این بازیگر آمریکایی که پنج بار نامزدی جایزه بفتا و هفت بار نیز نامزدی جایزه گلدن گلوب  (یک بار برنده) را در کارنامه سینمایی دارد، در سال ۱۹۸۲ جایزه دستاورد سینمایی «سسیل بی. دمیل» را از جوایز انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (گلدن گلوب) دریافت کرد و علاوه بر بازیگری سینما و تلویزیون در عرصه کارگردانی نیز ۹ فیلم بلند سینمایی ساخته است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------