صحرا کریمی، جایزه جشنواره «کمال زنانه» را بُرد



صحرا کریمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی
جشنواره «کمال زنانه» در ایتالیا، دو جایزه سالانه‌اش در بخش ملی و بین‌المللی را به جیوانا بوتری، روزنامه‌نگار ایتالیایی و صحرا کریمی، فیلم‌ساز افغان اهدا کرد. این جشنواره با انتشار بیانیه‌ای گفت این جوایز به‌پاس تلاش‌ها و تعهد حرفه‌ای و بازتاب روایت‌های زنان در کار این دو نفر، به آنان اهدا می‌شود.

به گزارش بهارنیوز به نقل از ایندیپندنت، جشنواره کمال زنانه در ایتالیا جوایزی را به نام جایزه هیپاتیا – به زبان ایتالیایی Ipazia Awar- هرسال به زنانی که در عرصه سینما، حقوق بشر، رسانه و دادخواهی فعالیت می‌کنند، اهدا می‌کند. روند دریافت جوایز هیپاتیا رقابتی نیست و یک کمیته که متشکل از اعضای جشنواره است برندگان جایزه را بر اساس بررسی کارنامه‌هایشان گزینش می‌کنند. مراسم اهدای جایزه هیپاتیا در دو بخش ملی و بین‌المللی، روز شنبه در شهر جنوآ در ایتالیا برگزار شد و در آن شماری از مقام‌های دولتی، روزنامه‌نگاران، سینماگران و فعالان حقوق بشر حضور داشتند. در مراسم اهدای این جوایز، فیلم «حوا، مریم، عایشه» از آخرین فیلم‌هایی که صحرا کریمی در افغانستان ساخته است، نمایش داده شد و میز گردی نیز با تمرکز بر اوضاع زنان در افغانستان برگزار شد. صحرا کریمی در صحبت با ایندیپندنت فارسی از دریافت این جایزه ابراز خوشحالی کرد و گفت این‌که پس از سقوط کابل به دست طالبان، دستاوردهای زنان افغانستان در بیرون از آن کشور دیده می‌شوند و از آنان استقبال می‌شود، امیدوارکننده است.

 

کریمی درباره برگزاری مراسم اهدای جایزه هیپاتیا گفت: «من برای دریافت‌ این جایزه در سال ۲۰۲۱ انتخاب‌ شده بودم، اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، مراسم اهدای جایزه برگزار نشد. بالاخره مراسم روز شنبه برگزار شد و من جایزه را در حضور شرکت‌کنندگان برنامه دریافت کردم.» کریمی افزود بر اساس معیارهای این جشنواره برای گزینش افراد، اولویت‌های زن‌محور در کارهای سینمایی او باعث شده است فیلم‌هایش موردتوجه این جشنواره قرار بگیرند و برای دریافت این جایزه انتخاب شود.

 

صحرا کریمی در جریان گفت‌وگویی که پس از اهدای جوایز برگزار شد از زنان، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و سینماگران ایتالیا خواست کنار زنان افغانستان که شرایط دشوار و وضعیت خطرناکی را تجربه می‌کنند، بایستند و اجازه ندهند دولت‌های اروپایی از‌جمله دولت ایتالیا با طالبان وارد سازش و تعاملی بشوند که به ضرر زنان باشد.

 

صحرا کریمی که تا پیش از مسلط شدن طالبان بر افغانستان رئیس «افغان فیلم»، تنها نهاد دولتی افغانستان در عرصه سینما بود، گفت: «بسیاری از کشورهای جهان تا پیش از پانزدهم اوت که همه‌چیز در افغانستان فرو پاشید، درک درستی از وضعیت افغانستان و به‌ویژه فعالیت و مبارزات زنان افغان نداشتند و به همین دلیل کنار ما نبودند، اما اکنون دست‌کم توقع داریم این کشورها از طالبان حمایت نکنند و در برابر ظلمی که به زنان افغانستان می‌شود، ساکت نباشند.» صحرا کریمی از دانشگاه هنر و فیلم کشور اسلواکی دکترای کارگردانی دارد و تاکنون ۳۰ فیلم کوتاه، بلند و مستند تهیه کرده است. فیلم «حوا، مریم، عایشه»، آخرین فیلمی است که کریمی در سال ۱۳۹۸ در افغانستان و با استفاده از بازیگران افغان ساخت.

 

او در این فیلم کلیشه‌های رایج مردانه در مورد زندگی زنان را به چالش می‌کشد و همچنین رنج زندگی سه نسل زنان افغانستان را بازتاب می‌دهد. این فیلم نماینده سینمای افغانستان در نود‌و‌دومین دور جوایز اسکار بود و تاکنون چندین جایزه بین‌المللی را در کشورهای مختلف به دست آورده است. پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و مسلط شدن طالبان بر آن کشور، تمامی فعالیت‌های مربوط به سینماگران آزاد ممنوع شد و طالبان در ماه اکتبر با انتشار مقررات سخت‌گیرانه‌ای، پخش فیلم و سریال‌هایی را که در آن زنان حضور دارند، ممنوع کرد. افغان فیلم که تنها نهاد سینمایی در ساختار دولت افغانستان بود، اکنون زیر نظر طالبان و برای تولید برنامه‎‌های تبلیغاتی طالبان استفاده می‌شود و مسئولیت آن را نیز یک فرمانده طالبان که تجربه‌ و دانشی در بخش سینما ندارد به عهده گرفته است. در نزدیک به شش ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، هیچ نوع فعالیت‌ سینمایی در آن کشور صورت نگرفته است و بسیاری از سینماگران از ترس اقدامات انتقام‌جویانه طالبان به کشورهای مختلف پناه برده‌اند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------