آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

ترانه علیدوستی از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. به گزارش…

۸۳۰ هزار فرانسوی فیلم جدید فرهادی را دیدند



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,اصغرفرهادی

احتمال معرفی «همه می دانند» از سوی اسپانیا به اسکار
به گزارش بانی فیلم،   فرانسه با ۵٫۸۴۳ سالن سینما از لحاظ تعداد در رده اول در اروپا قرار دارد و بعد از چین، آمریکا، هند و مکزیک در مرتبه پنجم در جهان محسوب می شود، اما فرانسه از نظر به اکران فیلمهای سایر کشورهای جهان، رده اول را به خود اختصاص داده است. درسال ۲۰۱۷ تعداد تماشاگران فرانسوی بالغ بر ۲۰۹ میلیون نفر بوده که نسبت به سالهای قبل افزایش یافته است. در این میان سهم سینمای ایران و سینماگران ایرانی تبار نیز قابل تامل است.


در سه ماه اخیر تعداد شش فیلم از سینماگران ایرانی تبار بر پرده سینماهای فرانسه به نمایش درآمده است که از این تعداد دوفیلم در داخل و بقیه در خارج از کشور تهیه و فیلمبرداری شده اند که آخرین آن، «آیه های فراموشی» اولین ساخته علیرضا خاتمی است که از روز چهارشنبه همین هفته، اول ماه اوت ۲۰۱۸، روانه اکران شد.


از بین این فیلم ها، تنها فیلم «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا کاهانی، در ایران به نمایش عمومی در آمده بود و فیلم «سه رخ» ساخته جعفر پناهی که در ایران ساخته شده، به نظر نمی آید در ایران به پرده سینماها برود.


از دیگر فیلم ها، «همه می دانند» ساخته اصغر فرهادی در اسپانیا، «افسونگر» ساخته میلاد عالمی درسوئد، «همانطور که هستی بیا» از خانم دزیره اخوان در آمریکا و «آیه های فراموشی» از علیرضا خاتمی در کشور شیلی فیلمبرداری شده است و اساسا محصول این کشورها تلقی می شوند.


«همه می دانند» به زبان اسپانیائی و با اکیپ وهنرپیشه های اسپانیایی، معرف سینمای این کشور است اگرچه محصول مشترک با فرانسه به حساب می آید. این فیلم بزودی در اسپانیا به نمایش عمومی در خواهد آمد و بر مبنای شنیده ها، اسپانیا خود را آماده می کند که «همه می دانند» را به عنوان نماینده این کشور به آکادمی اسکار برای سال ۲۰۱۹ معرفی کند.


نمایش «همه می دانند» در فرانسه، از روز ۹ ماه مه همزمان با آغاز جشنواره کن در تعداد ۲۳۰ سالن آغاز شد که آخرین آمارفروش آن درکل به رقم ۸۳۰ هزار تماشاگر رسید.


فیلم های پرفروش قبلی اصغرفرهادی «جدایی نادر از سیمین» نزدیک به یک میلیون وصد هزار تماشاگر داشت و بعد از آن «گذشته» که نزدیک به ۹۰۰ هزار تماشاگر داشت. فیلم «فروشنده» با بردن دوجایزه از جشنواره کن، حدود ۲۸۰ هزار بیننده داشت.


اصغر فرهادی تا به امروز موفق ترین کارگردان سینمای ایران از نظر جلب تماشاگران در فرانسه، با فاصله بسیار زیاد از دیگران قرار دارد. او جدا از به دست آوردن جایزه های بسیاری از جشنواره های گوناگون، برنده دو اسکار نیز هست.


فیلم «استراحت مطلق» از ۳۰ ماه مه درتعداد سینماهای محدودی به پرده آمد و تا امروز حدود ۴۴۰۰ تماشا گرداشته است.


«سه رخ» جعفرپناهی که برای اولین بار موفق شد به مسابقه جشنواره کن راه یابد، از ششم ژوئن با تبلیغات فراوان به پرده ۲۷۲ سینماهای فرانسه آمد و در کل ۱۹۶ هزار و پانصد تماشاگر داشت که با توجه به موفقیت فیلم قبلی اش «تاکسی» یک شکست محسوب می شود. فیلم قبلی او برنده خرس طلای برلین ۲۰۱۵، توانسته بود ۶۳۰۰۰۰ تماشاگردرفرانسه داشته باشد.


از کارگردانان خارج از کشور، فیلم «همانطور که هستی بیا» دومین اثر دزیره اخوان ساخته شده در آمریکا، از ۱۸ ژوئیه در ۸۱ سالن سینما درکل فرانسه به پرده آمد و در هفته اول ۱۸۴۵۸ تماشاگر داشت .


«افسونگر» اولین ساخته میلاد عالمی که در دانمارک ساخته شده، از روز ۲۵ ژوئیه در ۷ سینما در پاریس به پرده آمد و روز اول ۶۸۰ تماشاگرداشت.


«آیه های فراموشی» اثر علیرضا خاتمی، نمایش خود را با یک سینما در پاریس و یک سینما در حومه این شهر از اول ماه اوت آغاز کرد.


بیوگرافی برخی از فیلمسازات ایرانی که فیلم های شان در خارج از کشور تولید کرده اند:
دزیره اخوان، متولد آذر ۱۳۵۷ است. او پس از انقلاب به همراه خانواده‌اش از ایران به آمریکا مهاجرت و در مدارس عالی فیلم‌سازی و هنرهای تصویری تحصیل کرده است اوبا اولین فیلم بلندی که ساخته اسمش بر سر زبان‌ها افتاده است. دزیره اخوان ترجیح می‌دهد به جای فارسی برای ارتباط سریع‌تر و واضح‌تر بودن، به زبان انگلیسی صحبت کند.


میلاد عالمی در۱۴ ماه مه ۱۹۸۲ در تهران به دنیا آمده ودرسوئد بزرگ شده اما در دانمارک زندگی می کند. عالمی فارغ التحصیل مدرسه ملی فیلم دانمارک است. فیلم های کوتاهش درجشنواره های گوناگون ازجمله کن، نیویورک، کارلوویواری و غیره به نمایش درآمده اند. افسونگر اولین فیلم بلند اوست که در شیگاگو جایزه هوگو نقره را به دست آورد. این فیلم ماجرای یک پناهنده ایرانی را دردانمارک روایت می کند که سرانجام به کشور خود برمی گردد.
علیرضا خاتمی، درسال ۱۳۵۹ دریکی از شهرهای استان فارس به دنیا آمد . دستیار کارگردان بوده و از سال ۲۰۰۴ از ایران به مالزی مهاجرت کرد وچند فیلم کوتاه موفق ساخت. او سپس به «اقامتگاه سینه فونداسیون» جشنواره کن راه یافت و جزو هشت دانشجوی پذیرفته شده در آنجا بود. سپس اولین فیلم بلند خود را ساخت که ابتدا درجشنواره ونیز سال گذشته شرکت کرد وجایزه سناریو را در بخش «افق ها» دریافت کرد. این فیلم سپس به بیش از ۲۰جشنواره دعوت شد.


ضمنا برای یاد آوری باید گفت:از ابتدای سال ۲۰۱۸ درفرانسه چندین فیلم ایرانی به پرده سینما آمده اند که طبیعتا بیشترآنها در پاریس و برخی از آنها همزمان در سینماهای شهرستانها هم به نمایش درآمده اند.


قابل یاد آوری است که در سال ۲۰۱۷ فیلم های به نمایش درآمده سینماگران ایرانی عبارت بودند از:«بدون تاریخ، بدون امضا » از وحید جلیلوند از ۲۱ فوریه در ۷ سالن در پاریس اکران شد و هفته اول ۳٫۵۲۹ تماشاگر وهفته دوم پنجاه درصد افت داشت.


«مو» ساخته محمود غفاری از ۷ مارس در یک سینما، هرروز دو سانس نمایش داده شد اما آماری از فروش آن منتشر نشده است.


«دختر» ساخته رضا میرکریمی از ۲۱ مارس همزمان با عید نوروز در یک سینما دوسانس در روز به نمایش درآمد و برخی روزها سه سانس برنامه ریزی شده است.


نکته ای که می توان به آن اشاره داشت این است که بعد از موفقیت های سالهای پیش سینمای ایران، آمارفروش فیلمهای ایرانی در این کشور قابل توجه بود، اما مدتی است که سینمای ایران از نظر جلب تماشاگر خارجی افت کرده است.


برای یک جمع بندی کلی باید منتظر پایان سال ۲۰۱۸ بود تا بشود دلایل این افت را بررسی کرد و موقعیت تازه سینمای ایران را مورد تفسیر و بررسی قرار داد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------