مادر یک شهید بانی کنسرتی متفاوت در سبزوار شد



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,کنسرت

٣٠ سال آزگار، از دوری فرزندش و روزی که در جزیره مجنون به شهادت رسید گذشته. حاجیه خانم سادات قریشی، مادر شهید علیرضا پسندیده، از سبزوار. ٤ سال قبل هم پسر جوان دیگری را بر اثر سکته از دست داده. روزهای زیادی وقت غروب دلتنگ شده و آه کشیده. فکر کرده چطور در این ایام دل‌ها را شاد کند، در نهایت بانی برگزاری رایگان کنسرت دف‌نوازان مهربانو داروَگ در سبز‌وار شده آن هم به مناسبت سی‌امین سالگرد شهید علیرضا پسندیده. حاجیه خانم سادات قریشی، می‌گوید که قصد من شاد کردن دل مردم بود، اینکه گریه و ناراحتی نباشد:« استقبال خوبی شد و در میان شرکت‌کنندگان خانواده شهدا هم حضور داشتند.


می‌خواستم مراسم یک دورهمی باشد، بعد هم به ما گفتند کار فرهنگی خوبی بوده است اما چون در سبزوار خیلی کم از این کارها انجام شده، می‌خواهند آن را بزرگ کنند.» البته کنسرت آن طوری که می‌خواسته شاد نبود و به قول خودش وقتی خواننده خوانده، او «گریه»کرده:«کار زشتی مرتکب نشدم و حاج آقا، پدر شهید پسندیده هم استقبال کرد. ٤ سال قبل پسر دیگرم که دکتر بود، فوت کرد الان هم ٥ پسر و دو دختر دارم. یکی از پسرانم دبیر است، یکی در شورا و دیگری سفیر آمریکای لاتین است.» اگرچه مردم در سبزوار استقبال خوبی از این کار داشتند اما ظاهرا ماجرا خیلی به مذاق بدنه مدیریتی خوش نیامده. برای همین مادر با تمام مهربانی و خلوص نیتی که دارد می‌گوید:«همه فکر اجرا از خودم بودم و فرزندانم هیچ نقشی در آن نداشتند.»

به خاطر اعتراضم به زندان محکوم شدم
در سبز‌وار هم مثل خیلی از شهرهای خراسان برگزاری کنسرت با مشکل مواجه است و همیشه خبر از لغو مراسم‌های اینچنینی می‌رسد اما خوشبختانه در یک ماه گذشته بالاخره این طلسم هم شکست و کنسرت حسام‌الدین سراج در آن برگزار شد. ظاهرا مسئولان فرهنگی نسبت به واژه کنسرت مشکل دارند و گاه توصیه می‌شود کنسرت را با عنوان جشن برگزار کنند. سال ٩٥ هم که کنسرت عقیلی در سبز‌وار لغو شد حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد و کار به شورا کشیده شد.

مسعود پسندیده که برادر شهید پسندیده و عضو شورای سبز‌وار است به این ماجرا اعتراض کرد اما از او شکایت کردند. حالا این عضو شورا به «شهروند» می‌گوید:«اعتراض داشتم که چرا یک کنسرت مجوز‌دار لغو شده، اما به جرم تشویق اذهان عمومی ٦ ماه حبس تعلیقی برایم تعیین کردند، وقتی در جلسه غیر علنی دوباره به آنها اعتراض کردم ٢ماه حبس برایم تعیین کردند. بنابراین بهمن و اسفند ٩٦ در زندان بودم.» مسعود پسندیده حالا در دفاع از این اقدام مادرش توضیحاتی دارد: «از ابتدای امسال مادرم اصرار داشت که به مناسبت سی‌امین سالگرد شهید علیرضا کاری کند.

وقتی متوجه شد کنسرتی برگزار می‌شود که خانم‌ها مجری آن هستند، برخلاف تصور فضای رسانه‌ای که خانواده شهدا را مخالف برگزاری کنسرت می‌دانند، تصمیم گرفت آن را رزرو کند تا مردم به صورت رایگان آن را تماشا کنند. او حتی ٢٠جلد کتاب درباره مراسم تشییع شهدای سبزوار به شرکت‌کنندگان اهدا کرد. مادر با قداستی که دارد فضای کنسرت را تلطیف کرده بود.» ظاهرا مادر شهید از آنجایی عزم خود را جزم کرده که دو سال قبل پسرش را به جرم اعتراض به لغو کنسرت زندان برده‌اند.

شب اجرای برنامه نمایندگان نهادهای متصدی برگزاری کنسرت هم در آنجا حضور داشتند اما هیچ بهانه‌ای برای لغو کنسرت پیدا نکردند: «برخی مدیران ابراز ناراحتی کردند که چرا از عنوان شهید استفاده شد اما ما خانواده شهید هستیم و به فراخور شهیدی که تقدیم نظام و انقلاب کرده‌ایم، اختیار شهید خودمان را داریم ضمن اینکه مادرم برای آن تصمیم گرفت.» او معتقد است که حالا در میان جوانان سبز‌واری امیدی ایجاد شده است: «خانم‌های اجراکننده حس بسیار خوبی داشتند که به جای نگاه مطربی و دور از شأنی که قبلا به آنها شده، همه چیز مثبت بود. همه خوشحال بودند در حالی که مدیران بیشتر با کلمه کنسرت در مشهد مشکل دارند.

البته سبز‌وار با مشهد فرق می‌کند. در کل مقوله‌های فرهنگی در اینجا یتیم است. در سال‌های اخیر هم مجوزهای کنسرت با آزمون و خطا روبه‌رو بوده است به طوری که هر ٦ ماه یک بار مجوزی می‌دهند تا ببینند چه می‌شود اما به عنوان مدیر شهری می‌گویم که در این شرایط و فشارهای اقتصادی باید جامعه را به سمت نشاط ببریم.» این اتفاقات در شرایطی است که در روزهای اخیر خبر برگزاری کنسرت رایگان از سوی همایون شجریان در تهران پیچیده و خیلی از خوانندگان هم برای آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

روزنامه شهروند
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------