4 نکته درباره فهرست داوران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,داوران جشنواره فیلم فجر

پیش از اعلام خبر رسمی اسامی هیئت داوران، شایعاتی درباره حضور مجید مجیدی در میان داوران شنیده می‌شد که ابراهیم داروغه‌زاده این موضوع را تکذیب کرد. روز دوشنبه اول بهمن‌ماه بعد از همه شایعات و حواشی، بالاخره اسامی هیئت داوران بخش سودای سیمرغ سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد و قرار است سینماگرانی مانند محمد احسانی، محمدعلی باشه آهنگر، محمد بزرگ‌نیا، مهرزاد دانش، پوران درخشنده، ریما رامین‌فر و محمود کلاری، آثار بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره را داوری کنند. امروز با نگاهی به فهرست هفت داور جشنواره سی‌وهفتم و مقایسه آن با فهرست داوران دوره‌های قبلی جشنواره، به نکاتی درباره آن اشاره کرده ایم که در ادامه می‌خوانید.

1- پنجمین تجربه داوری محمد بزرگ‌نیا
از میان هفت داور جشنواره سی‌وهفتم، تنها محمد بزرگ‌نیاست که پیش از این هم تجربه داوری آثار را در جشنواره فجر داشته است. او از هجدهمین جشنواره فیلم فجر تا امسال، پنج‌بار در جمع هیئت داوران حضور داشته و امسال برای پنجمین‌بار این مسئولیت را بر عهده گرفته است. بقیه داوران امسال برای اولین‌بار با سی‌وهفتمین دوره از جشنواره فجر، قضاوت میان آثار را تجربه خواهند کرد.

2- پررنگ‌تر شدن حضور سینماگران خانم
اگر نگاهی به اسامی هیئت داوران در دوره‌های قبلی جشنواره بیندازید متوجه می‌شوید، سینماگران خانم تا شانزدهمین دوره جشنواره فجر، جایی در میان داوران نداشتند و اولین‌بار در سال 76 یعنی شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، فرشته طائرپور در میان هیئت داوران بخش مسابقه سینمای ایران حضور داشت. بعد از آن در بعضی دوره‌ها تنها یک سینماگر خانم در میان هیئت داوران حضور داشت، تا این که امسال در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای اولین‌بار دو چهره خانم یعنی پوران درخشنده و ریما رامین‌فر، داوران بخش سودای سیمرغ را همراهی می‌کنند.

3- جای خالی داور موسیقی دان
امسال برای هفتمین سال متوالی همچنان جای خالی یک موزیسین در هیئت داوران به چشم می‌خورد.  آخرین‌بار سال 90 یعنی در سی‌امین جشنواره فجر، مجید انتظامی در کنار داوران حضور داشت و سال‌های پیش از آن در بعضی از دوره‌ها هنرمندانی مانند بابک بیات و فرهاد فخرالدینی هیئت داوران را همراهی می‌کردند. وقتی در جشنواره فیلم فجر، موسیقی فیلم نیز مانند دیگر بخش‌ها مورد توجه و داوری قرار می‌گیرد، لازم است که یک موزیسین برای داوری این بخش در میان داوران حضور داشته باشد اما امسال هفتمین سالی است که بهترین موسیقی فیلم توسط هیئتی متشکل از کارگردان، بازیگر، فیلم بردار و منتقد سینما انتخاب می‌شود.

4- انتخاب یک داور غیرسینمایی
ریما رامین‌فر که قرار است امسال برای اولین‌بار آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر را داوری و تجربه کند، جزو آن دسته از بازیگرانی است که تا به حال تجربه‌های موفقی در سینما، تلویزیون و تئاتر داشته و روی هم رفته کارنامه هنری قابل قبولی دارد اما وجهه سینمایی ویژه‌ای ندارد. به همین دلیل انتخاب او به عنوان داور جشنواره‌ای مختص آثار سینمایی کمی جای تعجب و سوال دارد.

 

 روزنامه خراسان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------