آخرین اخبار فرهنگی - هنری

دختر شایسته عربستان،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. به گزارش انتخاب به نقل از…

عنقا و توفیقی بر سر دو راهی



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,برسردوراهی

همه ما آدم‌ها با علاقه و جدیت زیاد پیگیر داستان‌های عاشقانه هستیم. امكان ندارد كتاب‌هایی با این مضمون هم نخوانده باشیم. به همین دلیل شبكه دو برای ایام نوروز یك قصه عاشقانه را قرار است برای مخاطبان روایت كند. قصه‌ای كه حامد عنقا فیلمنامه آن را نوشته و تهیه‌كنندگی سریال هم به عهده دارد. او سكان كارگردانی سریال تلویزیونی بر سر دو راهی را به بهرنگ توفیقی سپرده است.


البته عنقا جزو تهیه كنندگانی است كه به هیچ وجه از راه دور شاهد ماجرای تولید نیست، بلكه او پا به پای دیگر عوامل سر صحنه حضور دارد و با جدیت كار را انجام می‌دهد. گروه سازنده سریال بر سر دو راهی این روزها در خانه حامد، شخصیت اصلی قصه مستقر هستند كه نقش آن را حمید گودرزی بازی می‌كند.


بر سر دو راهی داستان عاشقانه پر فراز و نشیب زندگی حامد است كه به واسطه عوض شدن دنیایش و تغییر مسائل مالی، همه چیزش تغییر می‌كند. این سریال، بسیار پر قصه‌ است و تقریبا از بالاترین تا پایین‌ترین طبقات اجتماعی در جریان است. البته عنقا بر خلاف كارهای قبلی‌اش كه همیشه سعی می‌كرد چهره‌های جدید را در كارهایش معرفی كند برای سریال بر سر دو راهی سراغ بازیگران حرفه‌ای رفته است.


در این سریال در كنار گودرزی، بازیگرانی همچون اسماعیل پوررضا، میترا حجار، مجید مشیری، بهنوش بختیاری، مهراوه شریفی‌نیا، عنایت بخشی و ... بازی می‌كنند. البته حسن سریال این است كه او بازیگران را به گونه‌ای انتخاب كرده كه آنها ایفاگر نقش‌های متفاوتی باشند، نقش‌هایی كه به گونه‌ای مخاطبان را غافلگیر كند و از تماشای این سریال لذت ببرند.


ساخته قبلی عنقا و توفیقی با نام پدر روی آنتن شبكه 2 رفت و با اقبال زیاد از سوی مردم رو به رو شد. حال باید به انتظار ایام نوروز نشست و مجموعه بر‌سر دو راهی را به تماشا نشست كه آیا این سریال هم همچون ساخته قبلی آنها می‌تواند دل مخاطبان را ببرد و در نظرسنجی‌ها رتبه بالایی را كسب كند؟

 جنس متفاوت بر سر دو راهی
حامد عنقا، نویسنده و تهیه‌كننده سریال بر سر دوراهی در مورد شكل‌گیری این اثر به جام‌جم می‌گوید: ساخت بر سر دوراهی در برنامه ما نبود و خیلی چراغ خاموش با بهرنگ توفیقی داشتیم پیش تولید یك كار دیگر را انجام می‌دادیم كه بسیار پروژه سنگینی است و تقریبا سال 98 به طور كامل ما را درگیر خود می‌كند. در این میان اتفاقاتی در شبكه افتاد و آقای جعفری جلوه از ما خواستند این سریال را برای عید شروع كنیم و ما خیلی سریع وارد عمل شدیم.


وی در مورد فیلمنامه سریال عنوان می‌كند: قصه از قبل وجود داشت و ما پیش از شروع كار دیدیم این قصه آن كار موفقی كه من و بهنام بخواهیم پایش بایستیم، نیست و بعد از گذشت یك هفته، ده روز از پیش تولید قصه را كنار گذاشتیم كه اگر یادتان باشد ساده‌دلان نام داشت. من قصه جدیدی را طراحی كردم و نوشتم كه نتیجه‌اش بر سر دوراهی شد. جنس این كار با آثار سال‌های اخیر من متفاوت است و كمی به فضای فیلم انتخاب كه سال‌ها پیش نوشته‌ام، نزدیك می‌شود. البته ابدا كمدی و خنده‌دار نیست، یك اثر جدی و عاشقانه است كه تلخی آن زیاد نیست و سعی كردیم فضای بانشاطی داشته باشد. البته یكی دو سریال كمدی میان سریال‌های نوروزی وجود دارد و از این نظر سبد محتوایی تلویزیون برای مردم پر است.


عنقا ادامه می‌دهد: بر سر دو راهی داستان، عاشقانه پر فراز و نشیب پسری است كه به واسطه عوض شدن دنیایش و تغییر مسائل مالی، همه چیزش تغییر می‌كند. این سریال بسیار پر قصه‌ است و تقریبا از بالاترین تا پایین‌ترین طبقات اجتماعی را دربر می‌گیرد. به همین علت در شرایط عادی برای روایت آن به 40 قسمت احتیاج داشتیم. بر سر دو راهی، ‌قصه‌ای است كه وقتی روی كاغذ خوانده می‌شود، احساس می‌كنیم داریم قصه‌ای از مجلات كاهی قدیمی می‌خوانیم. اگر یادتان بیاید ستون معروفی با نام بر سر دو راهی بود كه زمان بچگی ما در مجلات زن روز و... چاپ می‌شد و معمولا قصه‌های عاشقانه و مشكلات عشقی را بیان می‌كرد. واقعا حامد قصه ما هم جاهایی بر سر دو راهی قرار می‌گیرد.


 حضور بازیگران حرفه‌ای 
او درباره انتخاب بازیگران هم می‌گوید: برخلاف كارهای قبلی كه همیشه سعی داشتیم چهره‌های جدید معرفی كنیم، در اینجا سراغ بازیگران حرفه‌ای مثل حمید گودرزی، اسماعیل پوررضا، میترا حجار، مجید مشیری، بهنوش بختیاری، مهرآوه شریفی‌نیا و... رفتیم. عنایت بخشی شاید بعد از بیست سی سال دارد یك نقش منفی خیلی عجیب را بازی می‌كند. به طور كلی سعی كردیم بازیگران را در نقش‌های متفاوت از آنچه تا به حال ایفا كرده‌اند، جاگذاری كنیم.


او در مورد محل فیلمبرداری توضیح می‌دهد: سه راه امین حضور، محله كودكی من است. خیلی از قصه‌هایی را كه در این محله‌های قدیمی اتفاق می‌افتد در محله بچگی خودم گرفتم. خانه‌ای كه در حال حاضر در آن تصویربرداری می‌كنیم با اصالت است كه در قصه هم متعلق به خانواده‌ای اصیل است و نقش حامد در آن زندگی می‌كند. از این بابت حامد شباهت‌هایی به من دارد.


 یك حامد متفاوت
عنقا دلیل انتخاب نام خود برای شخصیت اصلی قصه می‌گوید: سال‌هاست حامد شخصیت اصلی كارهای من است به این دلیل كه همیشه بخشی از خودم را در كاراكترها قرار می‌دهم تا به آنها احساس نزدیكی كنم. این حامدها با یكدیگر تفاوت‌هایی دارند اما همیشه بخشی از من در آنان وجود دارد.


این تهیه‌كننده درباره همكاری با بهرنگ توفیقی می‌گوید: من و بهرنگ حرف همدیگر را می‌فهمیم. خیلی جاها در غیاب او تصمیمی می‌گیرم كه وقتی می‌آید متوجه می‌شوم تصمیم او هم بوده است و برعكس. بنایمان بر این است تا روزی كه حرف جذابی داریم با هم همكاری كنیم. روزی كه ببینیم هر كدام‌مان نیاز به تجربه‌های جدید داریم دیگر با هم ادامه نمی‎دهیم. نوع رابطه من و بهرنگ به گونه‌‎ای است كه شاید در مورد مسائل مالی اصلا با هم حرف نزنیم،‌ حتی قرارداد كاغذی هم نداریم اما هر دو در جریان همه امور سریال هستیم و به هم كمك می‌كنیم. جنس رابطه گروه هم همین‌طور است و مثل بقیه گروه‌ها نیست. اگر چند روز سر صحنه ما باشید یادتان می‌رود چه كسی دستیار، چه كسی صدابردار و... است. به‌واسطه رفاقت میان بچه‌ها، خیلی پست‌بندی نداریم.


او در آخر بیان می‌كند: حدودا 20 جلسه تصویربرداری كردیم و احتمالا كارمان تا اوایل نوروز هم ادامه خواهد داشت.


 پدرخوانده محل
عنایت بخشی از بازیگران این مجموعه در مورد نقشش به جام‌جم می‌گوید: شخصیت پدرخوانده محله را بازی می‌كنم كه حواسش به همه چیز هست و آدم‌های محله رویش حساب می‌كنند. این شخصیت ابعاد مختلفی دارد و برخلاف اغلب شخصیت‌های خنثی كه در سریال‌های تلویزیونی می‌بینیم، از زوایای متفاوتی به آن نگاه شده است. بازی كردن چنین شخصیت‌هایی برای بازیگر جالب‌تر است و جای مانور بیشتری دارد. این مهم‌ترین فاكتوری بود كه من را برای پذیرش نقش وسوسه كرد.


وی درباره تجربه همكاری با بهرنگ توفیقی بیان می‌كند: كار كردن با آقای توفیقی خیلی خوب است،‌ شخصیت دوست‌داشتنی دارد كه مهم‌ترین حسن او برقراری ارتباط با بازیگر است. بازیگر و كارگردان باید مكمل همدیگر باشد و نگاهشان به هم برخورد كند،‌ خداراشكر رابطه آقای توفیقی با بازیگر این‌گونه است.


 قصه بدون اشک
بهرنگ توفیقی، كارگردان سریال در پاسخ به این پرسش كه شما جزو آن دسته از كارگردانان هستید كه در ژانرهای مختلف كار می‌كنید و خودتان را به یك ژانر خاص محدود نكرده‌اید. چطور شد سریال بر سر دو راهی را كارگردانی می‌كنید به جام‌جم می‌گوید: سراغ هر ژانری نمی‌روم. مثلا اگر كار علمی - تخیلی به من پیشنهاد شود،‌ نمی‌سازم. به یك‌سری از ژانرها علاقه‌مندم و دوست دارم آنها را تجربه كنم. تلویزیون یعنی مخاطب گسترده و چند میلیونی. من كارهایی را برای كارگردانی انتخاب می‌كنم كه بدانم مردم نیاز دارند این جنس كارها را ببینند و این یعنی انتخاب درست. درباره ساخت سریال بر سر دوراهی هم گپ و گفت‌های زیادی با حامد عنقا داشتیم.


وی ادامه می‌دهد: من قلم حامد را دوست دارم. نوشته‌های او فرم، شكل و روایت متفاوتی دارد. در واقع كارهایش امضای خودش را دارد. این موضوع برای من جذاب است كه این بار قرار است حامد چطور قصه‌اش را روایت كند. این چالش فیلمسازی از فیلمنامه عنقا برایم شروع می‌شود و با این چالش حركت می‌كنم.


این كارگردان در پاسخ به این پرسش كه سریال قبلی تان با نام پدر اشك مخاطب را در آورد، آیا در این سریال هم قرار است اشك مخاطب را در بیاورید، توضیح می‌دهد: آن كار تمام شد و اقتضای قصه بود كه فضایش آن طور روایت شود. اما فضای سریال بر سر دو راهی متفاوت است و شباهتی به كارهای قبلی‌ام ندارد.


وی درباره انتخاب حمید گودرزی برای نقش حامد توضیح می‌دهد: اتفاقا حمید چندی پیش در یك مصاحبه تلویزیونی و در پاسخ به سؤال مجری كه چطور شما برای كارهای عاشقانه انتخاب می‌شوید، پاسخ داد شاید این نقش‌ها به من می‌آید. بنابراین من هم می‌گویم نقش حامد به حمید گودرزی می‌آمد؛ به همین دلیل انتخاب شد. البته من قبلا با او همكاری نداشتم. چند بار قرار شد كار كنم، اما بنا به دلایلی میسر نشد. بعد از صحبت با آقای عنقا به نتیجه حمید گودرزی رسیدیم.

 

 روزنامه جام جم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------