نگاهی به «اوورلورد»؛ ورود زامبی ها به متن جنگ جهانی!



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,فیلم اوورلورد

نازل ترین میزان تمجیدی که می توان از «اوورلورد» صورت داد، این است که بگوییم یک فیلم پر از شگفتی و قانع کننده است...

 به گزارش بانی فیلم،  سال هاست که در ادامه روند ادغام رویا با واقعیت و توهم با اتفاقات تاریخی شاهد اضافه شدن زامبی ها به جریان جنگ جهانی دوم و به روال سیال رویارویی «متفقین» یعنی نیروهای مخالف آلمان با متحدین یعنی نازی های متجاوز و شرکایش بوده ایم اما تاکنون این پروسه فقط بازی های ویدیویی را در برمی گرفت و امروز در قالب یک فیلم سینمایی تازه به نام «اوورلورد» (Over Lord) نیز روانه بازار شده است، حاصل کار نیز خوب و مساعد بوده و این فیلم که کارگردانی اش با جولیوس آوه ری بوده و یکی از تهیه کنندگان اصلی اش جی.جی.آبرامز، غول فیلم های فضایی و تخیلی و ماوراءالطبیعه بوده، ذهن ها را مشغول و فروش زیادی در سطح جهان داشته و در زمره ابتکاری ترین فیلم های فصل رو به پایان پاییز برشمرده شده است.

جالب تر اینکه این بزرگان برای ایجاد جذابیت در فیلم و کشاندن مردم به پای گیشه ها به دنبال جذب هنرپیشه های نامدار هم نرفته اند و بازیگران فیلم مشتی جوان هستند که در ابتدای راه خودنمایی در این هنر قرار دارند و بیش از آن حضور و هنرشان این فیلم را دگرگون کند بازی در این فیلم سبب شده که توسط سایر سینماگران شناسایی و ردگیری شوند و در کارهای بعدی آنان جایی را برای خود به دست بیاورند. هر چه هست ماجراها بیشتر متمرکز بر دو کاراکتر اصلی با بازی جووان اده پو و ماتیلده اولیویر است که اولی در فیلم بویس نامیده می شود و دومی را هم چلو صدا می زنند.

اده پو درباره ادغام عجیب و کم همتای ژانر جنگی با خیال های ماورایی و موجودات زشت پست مدرنی در روند فیلم Over Lord می گوید: برخلاف آنچه عده ای می گویند بار خیال و توهم در این فیلم بر میزان واقعیت گرایی نمی چربد و ما با فیلمی طرف هستیم که روی جنگ جهانی دوم متمرکز و به تبع آن نوعی تاریخ نگاری است و همراه با آن بارقه هایی از خیال پردازی را هم رو کرده ایم. البته ما از همان زمانی که سناریو را مطالعه کردیم پی به این بافت بردیم و واقعیت امر این است که این فرآیند به رغم تمامی غیرمعمول و سخت بودنش به خوبی در فیلم پیاده شده است.

مثل این می ماند که ابتدا یک سری وقایع معمول و آشنا را مقابل چشم مردم سبز کنید، ولی ناگهان در جریان دیده شدن آن قالی زیر پای مردم را بکشید و آنها به هوا پرتاب و معلق و سرگردان شوند و نفهمند که چه رخ داده است. از همه جالب تر عکس العملی است که این آدمهای نرمال رها شده در دل جنگ باید به این اتفاقات غیرمتعارف تازه که برایشان روی می دهد، بروز بدهند.

دلایل اصلی موفقیت
کارشناسان هنوز نتوانسته اند بفهمند زیرا ادغام مذکور به رغم تمامی نچسب بودن دو سوی ماجرا و گره نخوردن فلسفه و بنیادین آنها به یکدیگر فیلم را سرکوب و ویران نکرده و برعکس دلیل اصلی موفقیت آن در گیشه ها تلقی شده است. ماتیلده اولیویر هم در این باره می گوید: برای ما هم این امر مایه چرت شد، ولی هر چه هست یک توازن خوب در این زمینه حاصل آمده است. کاراکتر محوله به من یعنی چلو هم یک آدم شجاع و قوی است و برای نجات پل دست به کارهای بزرگی می زند. شاید اگر لزوم کمک به پل در کار نبود، چلو در صحنه نمی ماند تا بهره های حضورش به بویس هم برسد و این چنین است که نیروهای همسو با چلو توان و زمینه انجام مأموریت های محوله را پیدا می کنند و چلو در پایان احساس می کند که آدم مؤثری برای سایر انسانها و نژاد و طبقه خود بوده است.


البته فیلم آوه ری همان قدر که کمک رسانی کاراکتر چلو به پل و بویس را نشان می دهد، حکایتگر همت او برای ابقای خودش نیز هست. دوری این چند کاراکتر اصلی از یکدیگر و میل شان به رفع این دوری و زندگی کنار یکدیگر عاملی است که فیلم آوه ری را سرپا نگه می دارد و از فلسفه های اصلی و دلایل وجودی آن است . بویس هم فردی است که از اهمیت حضورش در آن شرایط سخت مطلع شده و می خواهد بهترین عملکرد را داشته باشد. او از بدو ورود به خانه چلو با حرف ها و اقداماتش نشان می دهد که آمده است قدم های بلندی را برای نجات انسانها بردارد و کارهای او یک عامل روحیه بخش برای سایر افرادی است که با زامبی ها می جنگند و در آمدن شرایط جنگ به سود انسانها از اهداف اصلی آنها است.

انگیزه هایی بیشتر
بویس سرشار از ایده های مثبت است و در عین حال آمادگی دارد که افکار و طرح هایش را به سایرین منتقل کند تا یک نقشه مبارزاتی بهتر چه برای تقابل با نازی ها و چه برای رویارویی با زامبی ها ریخته نشود. جووان آده پو در این باره اظهار می دارد: اینکه کارهای آده پو دائماً نایده انگاشته می شود، یک اتفاق بد و چیزی است که انگیزه های بیشتری را به او برای موفقیت در اهدافش در جنگ جهانی دوم و مقابل با زامبی ها می بخشد. هیچ راه برگشتی برای بویس و سایرین در این اتفاقات وجود ندارد و هر لحظه شتاب خود را دارد و بسیاری از ضروریات در این شتاب گم شده است. انگار او هر دقیقه فریاد می زند که؛ دوستان به صدا و راهنمایی های من گوش کنید اما توجهی به این امر نمی شود. تنها خواسته او این است که به وی و نقشه های پیشنهادی اش برای نجات انسانها توجه و روی آن کار شود زیرا او بسیاری از راه حل ها را دارد که سایرین در پی آن هستند.

مثل سرباز رایان
یکی از صحنه های کلیدی «اوورلورد» نمایی است که هواپیمای حامل نیروهای کمکی را نشان می دهد و نقش مهم آن در شکل گیری و فهم اتفاقات به همان حدی می رسد که صحنه آغازین وارد شدن سربازان قوای متفقین به ساحل در شروع فیلم «نجات سرباز رایان» ساخته استیون اسپیلبرگ در روند فهم این فیلم مؤثر است.

جولیوس آوه ری و همکارانش نیز با درک این موقعیت هر کاری را که برای ترسیم هر چه بهتر این بخش لازم بود، انجام داده اند و حاصل تلاش شان سکانسی است که در آن سربازان در هواپیما و به واقع روی هوا معلق و بلاتکلیف مانده اند. البته آنها مصمم اند که به سطح زمین برگردند و نقش مهم خود را در تقابل با سربازان هیتلری و همچنین زامبی ها در جنگ جهانی دوم ادا کنند. همه اینها قبل از آن است که زامبی ها سر برآورند و حضورشان تبدیل به اتفاق اصلی و بزرگ فیلم شود. از آن پس است که مرگ و میر انسانهای درگیر در جنگ بیشتر می شود و غلیان احساسات هم فزونی می گیرد. در مجموع برخی صحنه های فیلم به لحاظ بصری چنان جذاب است که در میان کارهای ارائه شده امسال در سینماهای جهان نظایر آن کمتر رویت شده است.

لوکیشن های واقعی و بزرگ
ماتیلده اولیویر هم معتقد است که وسعت این تصاویر و عظمت این موقعیت ها و اتفاقات به حد چشمگیری می رسد و سازندگان فیلم نیز در همین راستا محل های مناسب و بزرگ و لوکیشن های مناسبی را در نظر گرفته اند و به جای بازسازی محل و مشخصه های آن در داخل استودیو به لوکیشن های حقیقی و محل های واقعی روی آورده شده است. وی می گوید: البته در همان محل های حقیقی هم چیزهایی اضافه و برخی دیگر حذف شد و اینها کمک کرد تا حس ما نسبت به محیط کاملتر و اوضاع مساعدتر شود. شاید تصور شود که چون تمهیدات کامل بوده، رنجی شامل حال ما نشده اما سختی های تهیه این فیلم فراوان و جانکاه بود زیرا وسعت موضوع و فراگیری اتفاقات به گونه ای بود که باید دائماً رو به تصاویر عظیم تر و صحنه سازی های شگرف تر می آوردیم و توقفی بر این قضیه متصور نبود.

یکی از وجوه اصلی فیلم عکس العملی است که باید از ما در مرتبه اول مقابل مان با زامبی ها سر بزند و در این زمینه بحث زیادی شد و شرایط را تصور و در ذهن خود حلاجی و سرانجام اقدام کردیم. این یک بخش کلیدی است زیرا قرار نبوده و نیست که وسط یک جنگ جهانی واقعی موجوداتی به شکل و روال زامبی ها سر بر بیاورند. آن عصر (سال های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵) به کلی با چنان اتفاقاتی بیگانه است و زامبی ها ظاهراً به زمان فعلی تعلق دارند و به همین خاطر که فیلم Over Lord به اثری تازه و ابتکاری در سینمای کنونی جهان تبدیل می شود. تصور این اتفاق حتی برای شرایط فعلی زندگی انسانها هم سخت است و یک چیز دیوانه وار مرگ آسا ناگهان از راه می رسد و همه چیز را می بلعد. ما چگونه می توانیم در این مهلکه واقعی به زندگی خود ادامه بدهیم؟!

مشخصات فیلم
 عنوان: «اوورلورد» (Over Lord)

 محصول: کمپانی های پارامونت و بد روبوت پیکچرز

 تهیه کنندگان: جی.جی.آبرامز و لیندسی وبر

 سناریست ها: بیلی ری و مارک ال اسمیت

 کارگردان: جولیوس آوه ری

 مدیران فیلمبرداری: لوری رز و فابیان واگنر

 تدوینگر: مت اوانز

 موسیقی متن: جد کورزل

 طول مدت: ۱۱۰ دقیقه

 بازیگران: جووان اوه پو، وایت راسل، ماتیلده اولیویر، جان ماگارو، جیانی توفر، پیلو اسبائک و بوکیم وودباین.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------