گروکشی نوروزی داروغه
- مجموعه: اخبار فرهنگی و هنری
- تاریخ انتشار : چهارشنبه, 15 اسفند 1397 10:26
نوبت اکران فیلمهای سینمایی یکی از مهمترین و پرچالشترین مباحث در سینمای ایران محسوب میشود و صاحبان آثار سینمایی برای اینکه بتوانند فروش خوبی در گیشه داشته باشند، به دنبال بهترین زمان اکران برای آثار خود هستند. مهمترین نوبت اکران در سینمای ایران که معمولا پرفروشترین فصل سینما نیز به شمار میرود، اکران نوروزی است؛ فرصتی که میتوان گفت اکثر سینماگران برای بهرهمندی از آن به تکاپو میافتند.
به گزارش مهر، حواشی و کشمکشها بر سر اکران نوروزی حدود یک ماه قبل از پایان سال آغاز شده و بسیار خبرساز میشود، اما امسال با سالهای دیگر شرایط اندکی متفاوت است. در واقع حاشیه و جنجال اکرانهای نوروزی درست قبل از آغاز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر آغاز شد؛ بعد از ثبتنام فیلمها برای حضور در این دوره از جشنواره.
واکنش دبیر جشنواره به قهر فیلمسازان
با توجه به اینکه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، با اعلام رسانهای برخی فیلمسازان مبنی بر بیمیلی به حضور در جشنواره کلید میخورد، این شائبه پیش آمد که کارگردانان در تلاش هستند تا فیلمهای خود را خارج از فرآیند انتخاب و پذیرش برای حضور در جشنواره فجر، برای اکران نوروزی آماده کنند و ترجیح میدهند با نمایش در جشنواره، فرصت دیدن شدن فیلم خود را نسوزانند.
همین مسئله سبب شد برخی مدیران سازمان سینمایی و در راس آنها ابراهیم داروغهزاده، دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نسبت به این امر واکنش نشان دهند و در همین مقطع بود که زمزمه «شرط حضور در جشنواره برای راهیابی به اکران نوروزی» در میان اهالی سینما درگرفت. ابراهیم داروغهزاده بعدتر هم در مصاحبهای با بولتن رسمی جشنواره سیوهفتم فیلم فجر موضع خود را شفافتر تشریح و سیاست سازمان سینمایی را اعلام کرد: «فیلمهایی که در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شده و مورد استقبال قرار گرفتهاند باید در مرحله اکران هم از امکانات بهتری نسبت به سایرین برخوردار باشند. به نظر من این سیاست درستی است که البته مطمئنا در مرحله عمل با بررسی و تعامل بیشتر با سینماگران و صاحبان آثار انجام خواهد شد.»
اکران نوروز به شرط فجر
شرط حضور در جشنواره فجر برای راهیابی به چرخه اکران، البته قدمتی دیرینه دارد و در دهه ۶۰ و ۷۰ هم فیلمهای سینمایی برای بهدست آوردن امکان دیده شدن بر پرده سینماها، ناگزیر از عبور از ویترین جشنواره فجر بودند؛ سیاستی که البته بعدها آرامآرام به فراموشی سپرده شد. این اما اولین باری است که حضور در جشنواره فیلم فجر، اولویتی برای اکران نوروزی محسوب میشود. در سالهای گذشته این اولویت تنها شامل حال فیلمهایی میشد که توانسته بودند سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مخاطبان را دریافت کنند و این توافق میان همه به وجود آمده بود که این آثار باید بتوانند بدون واسطه در لیست اکران نوروزی قرار بگیرند.
داروغهزاده اینجا، آنجا، همهجا
داستان به اینجا ختم نشده و امسال شرایط اندکی متفاوت از قبل به نظر میرسد. حضور همزمان ابراهیم داروغهزاده در مقام دبیری جشنواره و معاونت شورای ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و البته رئیس شورای عالی اکران، شائبهها و ابهامات را دوچندان کرده است. با اتمام جشنواره سیوهفتم فیلم فجر و انتشار لیست ۲۱ فیلمی که برای اکران نوروزی درخواست داده بودند، موج جدیدی از حواشی و گمانهزنی در فضای مجازی درباره سرانجام فیلمهای متقاضی اکران نوروزی به راه افتاد. برخی از کارگردانان که تمایل داشتند فیلمشان در نوروز ۹۸ اکران شود، اعلام کردهاند سازمان سینمایی «اولویت» را به «شرط» تغییر داده و تنها آثاری میتوانند در نوروز ۹۸ نمایش داده شوند که حداقل فرم حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را تکمیل کرده باشند، این امر سبب شد برخی سینماگران نسبت به این تصمیم اعتراض کنند.
حضور در فجر، اولویت است
محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفهای ۱۶ دی ماه ۹۷ در خبری که توسط روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری منتشر شد، اعلام کرد: «فیلمهایی که در جشنواره فیلم فجر متقاضی بودند، اولویت اکران نوروزی را خواهند داشت.» فرجی در ادامه به مهر گفت: «برای انتخاب فیلمهای نوروزی، شرط حضور در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر نگذاشتهایم. فیلمهایی که در جشنواره فیلم فجر حضور داشتهاند در اولویت اکران قرار دارند واین به معنای حذف دیگر فیلمها از لیست اکران نیست.»
مجادله رسانهای بر سر تصمیمگیری نهایی شورای صنفی همچنان ادامه دارد و شورای عالی اکران هنوز به ترکیب نهایی اکران نوروز ۹۸ نرسیده است. بنابر آخرین اعلام رسمی که از سوی علی سرتیپی بهعنوان سخنگوی شورای عالی اکران صورت گرفته، در حال حاضر فیلمهای «ایکس لارج» به کارگردانی محسن توکلی، «تگزاس ۲» به کارگردانی مسعود اطیابی، «زیر نظر» به کارگردانی مجید صالحی، «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار، «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی، «پیشونی سفید ۳» به کارگردانی سیدجواد هاشمی، «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان، «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی، «زندانیها» به کارگردانی مسعود دهنمکی، «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی، «ژن خوک» به کارگردانی سعید سهیلی، «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری، «چهار انگشت» به کارگردانی حامد محمدی، «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، «درخونگاه» به کارگردانی سیاوش اسعدی و «به دنیا آمدن» به کارگردانی محسن عبدالوهاب، ۱۶ فیلمی هستند که شانسی برابر برای حضور در اکران نوروزی را دارند؛ اما احتمال دارد فیلمهایی که در جشنواره سیوهفتم نبودهاند زیر تیغ داروغهزاده گیر کنند.
روزنامه همدلی