پاسخ سوال ٦٠ میلیونی اشتباه بود؟



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,مسابقه برنده باش

برنده باش روزهای پرحاشیه‌ای را از سر می‌گذراند. یک هفته بعد از جنجال جشنواره جام‌جم همچنان هم سوالات این مسابقه تلویزیونی زیر ذره‌بین است. این‌بار مخاطبان یک گاف دیگر را دست گرفته‌اند؛ گافی که درباره یک سوال تاریخی است. اگرچه طراح سوالات برنده باش به «شهروند» می‌گوید که از نظر آنان گزینه‌های درنظر گرفته‌شده برای این سوال، غلط نیست.

در برنامه پنجشنبه‌شب برنده باش سوالی که از شرکت‌کننده پرسیده شد، درباره کشورهای طرف در نبردهای پونیک بود؛ درحالی‌ که خیلی‌ها فکر می‌کنند این نبرد بین رم و کارتاژ اتفاق افتاده است اما این گزینه در میان پاسخ‌ها نبود و طراح سوال به جای آن از گزینه کارتاژ و یونان استفاده کرده بود. این موضوع بعد از برنامه در شبکه‌های اجتماعی سروصدای زیادی به پا کرد اما امیر ابیلی در جریان توضیح درباره آن به سیر تاریخی پیوستن یونان به رم و عقبه تاریخی نبرهای پونیک اشاره می‌کند:  «یونانی‌ها همیشه با تمدن کارتاژ جنگ داشتند، حتی از قبل از این‌که تمدن روم شکل بگیرد و این موضوع در کتاب‌های تاریخ دبیرستان هم وجود دارد. در این میان رم با یونان وارد جنگ می‌شود، یونان را شکست می‌دهد و بعد تمدن روم شکل می‌گیرد. بنابراین یونان زیرمجموعه تمدن روم قرار می‌گیرد و این جنگ‌ها تحت عنوان تمدن روم با کارتاژ ادامه پیدا می‌کند.»

او بر پایه همین حرف‌ها می‌گوید که می‌توانید بگویید کارتاژی‌ها هم با ارتش رم جنگ داشته‌اند و هم با ارتش یونانی‌ها: «اصل این است که یونانی‌ها با کارتاژ جنگ داشته‌اند. اما در ویکی‌پدیا بدون توجه به ریشه جنگ به جای یونان، رم آمده است؛ به دلیل تمدن نهایی که رم بوده است.»

ابیلی معتقد است که شاید پاسخ این سوال کمی کژتابی داشته باشد اما غلط نیست و شاید این اشکالی که گرفته شده است، کمی سختگیرانه باشد: «منابع ما برای سوالات و به‌ویژه سوالات تاریخی در این برنامه، ویکی پدیا نیست بلکه  دایره‌المعارف‌های تاریخی است، چون درباره مسائل تاریخی روایت‌های مختلفی در اینترنت وجود دارد.»

او در مواجهه با حساسیت‌هایی که این روزها درباره برنامه برنده‌باش ایجاد شده است هم، این توضیحات را داد: «برنده باش تنها مسابقه‌ای است که همه روی آن زوم هستند تا ببینند غلط دارد یا نه، درحالی ‌که خیلی برنامه‌ها با کلی مشکل پخش می‌شود اما کسی متوجه آن نمی‌شود. ما از این موضوع استقبال می‌کنیم، چون به نفع ماست و به واسطه آن سطح مسابقه را بالا می‌بریم.»

در مقدمه ویکی پدیا به اشتباه جنگ کارتاژ و یونان نوشته شده است
البته از نظر نازیلا ناظمی که کارشناس تاریخ است استدلال‌های طراح سئوالات برنده باش درست نیست. او به «شهروند» می‌گوید: «جنگ یونان با کارتاژ از جنگ روم با کارتاژ تاریخ جدایی دارد. یونان زمانی که مستقل بوده است با کشوری جنگیده و صلح کرده است بنابراین در جنگ های آن هم به نام یونان شناخته می شود هر چند که وقتی رومی ها به این کشور رفتند هیچ وقت به عنوان قلمرو محسوب نشد و باز هم تمدن یونان مستقل بوده است اما برای اینکه پاسخ درست باشد باید دوره زمانی جنگ را مشخص می‌کردند.»

او می گوید اولین جنگ پونی سال ٢٦٤ هجری قمری میان روم و کارتاژ شروع شد:« به نظر می رسد ایشان به ویکی پدیا رفته است چون در مقدمه ویکی پدیا به اشتباه جنگ کارتاژ و یونان نوشته شده است اما در سطرهای بعد به روم اشاره شده است.»

به ‌هرحال واکنش‌ها در شبکه‌های مجازی به این اتفاق همچنان ادامه دارد و کاربران توییتر و اینستاگرام معتقدند که این سوال اشتباه باعث شده است که شرکت‌کننده از رسیدن به ٦٠‌میلیون جایزه برنده باش جا بماند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------