صداوسيما حاضر به افشای متخلفان نيست



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,صداوسیما

 صداوسیما بالاخره به دستکاری در آرای یک برنامه خود اعتراف کرد که اتفاق مبارکی است؛ چرا که جام جم هیچ‌گاه قائل به بروز تخلف و خطا نبود اما اکنون فشار افکار عمومی و پیگیری‌های وزیر دولت روحانی سبب پذیرش تخلف از سوی این نهاد شد. داستان دستکاری آرای شرکت‌کنندگان در نظرسنجی برنامه تلویزیونی «برنده شو» یا «برنده باش» تصورات درباره لزوم اعتماد به برنامه‌های صداوسیما حتی اگر چهره سلبریتی مانند محمدرضا گلزار نقش‌آفرین آن باشد را مخدوش کرد.

پس از آنکه ارسال حجم عظیمی از پیامک به نام مردم برای برنامه «برنده باش»، نتایج نظرسنجی مردمی بهترین برنامه تلویزیون ایران را جابه‌جا کرد و «نود» را به رده دوم تنزل داد و اعتراض‌ها نسبت به این تقلب، منجر به توقف این رأی‌گیری برای بررسی ماجرا توسط صداوسیما شد و وزیر ارتباطات در انتقاد از تخلف صورت گرفته وارد میدان شد.

آذری جهرمی در حساب توئیتری خود با انتشار نموداری نوشت: «بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد، دستکاری در نظر مردم برای انتخاب محبوب‌ترین برنامه سال صداوسیما صرفا برای یک روز نبوده و در سه روز متوالی صورت پذیرفته است.» وزیر ارتباطات با انتشار مستندات نظرسنجی صداوسیما از دستکاری بخشی از آمار و ثبت بیش از یک میلیون رأی غیرواقعی از ساعت ۱ تا ۴ بامداد به نفع برنامه «برنده باش» خبر داد. وی اعلام کرد که «نتایج برای رسیدگی به صداوسیما و پلیس فتا ارسال خواهد شد».

متهم کردن وزارت ارتباطات سودی نداشت
طبیعی بود که مسئولان جشنواره تلویزیونی جام جم به دفاع از عملکرد خود بپردازند و بهترین مسیری که به ذهنشان خطور کرد متهم کردن وزارت ارتباطات بود. روابط عمومی صداوسیما اعلام کرد: معاون پلیس فتا با اشاره به شکایت صداوسیما در بدو اختلال در سامانه نظرسنجی جشنواره مردمی جام جم گفت: مسئولیت نظارت بر عملکرد شرکت‌های وابسته به اپراتورهای تلفن همراه برعهده وزارت ارتباطات است و دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام‌جم از تشکیل جلسه کمیته فنی دبیرخانه جشنواره در راستای صیانت از آرای مردمی از بامداد جمعه خبر داد و تاکید کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شد یکی از شرکت‌های مجوزدار ‌ICT(وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) در جذب و شمارش آرای مردمی در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه هفته جاری سهل‌انگاری کرده و مرتکب تخلف شده است.

مسعود احمدی افزادی با تاکید بر حفاظت از تک تک آرا و نظرات مردم در این بخش، افزود: در حال حاضر کمیته بررسی فنی و مرکز صیانت و حفاظت سازمان صداوسیما با همکاری پلیس فتا در حال پیگیری قانونی این موضوع برای برخورد با عامل یا عاملان تخلف در شرکت مذکور هستند.

وی تاکید کرد: «همچنین گزارش تخلف این شرکت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه شده و خواستار برخورد قانونی با آنها نیز شده‌ایم و امیدواریم با حساسیتی که وزیر ارتباطات درخصوص حفاظت از حق‌الناس دارد، شاهد پیگیری قاطع این وزارتخانه هم باشیم.» ادعای افزادی آنقدر تابلو بود که بلافاصله با واکنش وزیر ارتباطات مواجه شد و آذری جهرمی چنین توئیت کرد: «شرکت‌های ارزش‌افزوده و USSD مجوزی از وزارت ICT ندارند و فعالیت آنها مطابق قانون تجارت است؛ اگر آن‌گونه که در بخش‌‌های خبری سیما مطرح شد فعالیت آنها باید با اخذ مجوز از وزارت ICT باشد، مطابق مصوبه ۱۹۲ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تبلیغ یا فعالیت آنها سریعا در صداوسیما متوقف شود.» همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد سامانه‌ای که پیامک‌ها را دریافت می‌کرد، یعنی سامانه چلچله ارتباطی با وزارت ارتباطات ندارد.

پیامک‌هایی که برای کاربران ارسال شده است، از آنها خواسته تا با ارسال عدد ۵۰۹۰۷ به عضویت اپلیکیشن چلچله درآیند. بر اساس بررسی‌ها، در صفحه «درباره ما» در اپلیکیشن چلچله آمده است کلیه حقوق مادی ومعنوی چلچله متعلق به «آیکان» است و زیرساخت USSD آن نیز متعلق به شرکت بهسا است، شرکتی که وزارت ارتباطات اعلام کرده حتی مجوزی از این وزارتخانه نگرفته است!

شناسایی عامل دستکاری در نظرات مردم
بار دیگر وزیر ارتباطات خبرهای جدیدی را منتشر کرد: «گزارش کامل و با جزئیات فنی چگونگی دستکاری نظرات مردم در جشنواره صداوسیما، نهایی و برای پلیس ارسال شد. عامل دستکاری در نظرات مردم شناسایی شده است. هک یا اختلال منتفی است. طبیعتاً شناسایی آمر یا آمران و انگیزه آنها را پلیس پیگیری خواهد کرد».

افشاگری آذری جهرمی روی اعصاب روزنامه صداوسیما
رسانه‌های صداوسیما هم تمایلی ندارند که ارگان حامی آنها در دستکاری آرای مخاطبان برنده باش مقصر شناخته شود، چنانکه روزنامه جام جم دیروز گزارشی به روایت خودش درباره آنچه در برنامه برنده باش رخ داد منتشر کرده و در صفحه نخست خود از تیتر «وزارت ارتباطات همچنان از زیر بار شركت‌های USSD شانه خالی می‌كند؛ چالش ستاره-مربع‌ها برای وزیر جوان» برای انتقاد پیگیری‌های آذری جهرمی استفاده کرده است.

وزیر ارتباطات هم در واکنش به گزارش روزنامه صداوسیما در توئیتی نوشت: «بدهکار هم شدیم. الآن باید از تمام عزیزانی که پیگیری دستکاری نظرات مردم برای آنها گران تمام شد، عذرخواهی کنیم؟ با این تیترها و پیامک‌های خبری، مشکل شما حل نمی‌شود».

انکار فایده نداشت
در نهایت صداوسیما متوجه شد که با انکار نمی‌تواند پرونده تخلف و دستکاری در برنامه برنده باش را ببندد. بنابراین چاره‌ای جز اعتراف نبود. دیروز معاون سیما درباره حواشی جشنواره جام جم توضیح داد: ما جشنواره پنجم را به گونه‌ای طراحی کردیم که جامعیت بیشتر داشته باشد. ما در سال ۹۸ چهار عنوان دیگر به عناوین قبلی اضافه کردیم. ما امسال باب دیگری را باز کردیم که تمام تولیدات در طول یک سال را در نظرسنجی قرار دهیم. بنابراین یک بخش مردمی که یک بخش مکمل بود را راه‌اندازی کردیم که از دو طریق امکان رأی‌گیری فراهم شد.

دولت مسئولیت ایجاد زیرساخت‌ها را دارد. اختلال و دستکاری در آرا به گونه‌ای بود که همه فهمیدند و اول خودمان متوجه شدیم و اطلاع دادیم. بعد از این اتفاق راجع به فرضیه‌هایی که رخ داد متوجه شدیم دستکاری و حرکت بیرونی رخ داده و از پلیس‌فتا خواستیم مساله را بررسی کند. میرباقری افزود: وزارت ارتباطات می‌گوید نظارت بر این شرکت‌ها بر عهده بخش دیگر دولت است. به محض اعلام دلایل این اتفاق، نام هر جایی که این تخلف در آن صورت گرفته است را اعلام می‌کنیم، اما هنوز خاطی مشخصی رسما معرفی نشده است. البته یک متهم مشخص شده اما چون اتهام وی ثابت نشده نمی‌توانیم اعلام کنیم.

گلزار بازنده بزرگ شد
با پذیرش تخلف و دستکاری در برنامه «برنده باش» باید به این نکته توجه کرد که اعتبار محمدرضا گلزار مورد خدشه جدی قرار گرفت و سبب شد تا دوستان او کنایه‌هایی درباره این تخلف داشته باشند، چنانکه امیرمهدی ژوله نویسنده و بازیگر آثار طنز با حاشیه‌های اخیر جشنواره تلویزیونی جام‌جم شوخی کرد. امیرمهدی‌ژوله در اینستاگرام نوشت: «تو جشنواره خودشون، خودشون با خودشون مسابقه میدن. بعد خودشون تو آرای خودشون دست می‌برن که خودشون از خودشون ببره. بعد خودشون اعلام میکنن که خودشون تقلب کردن.

آخر سر قرار می‌شه خودشون با خودشون برخورد کنن. هشتگ چیکار میکنین خودتون با خودتون؟» در پاسخی جالب توجه به همین نوشته اینستاگرامی بهنوش بختیاری نوشت: «من که همون اوایل انصراف دادم. وقتی قراره اینطوری باشه همون اول آدم می‌فهمه».

 

 روزنامه آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------