رقابت باهوش‌ها در تلویزیون



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,هوش برتر

قدرت ذهن، حافظه، سرعت عمل و هوش عملی شركت‌كنندگان در رقابتی تلویزیونی محك می‌خورد و در پایان هر فصل هوش برتر شناخته می‌شود. تاكنون شش سری از این مسابقه تولید و روانه آنتن شده و حال مدتی است سری هفتم این مسابقه كه در 31 قسمت ‌60 دقیقه‌ای تصویربرداری شده است، از شبكه نسیم پخش می‌شود. سری تازه هوش برتر در سال جدید با تغییر در ساعت پخش، هر شب ساعت 20 مهمان علاقه‌مندانش می‌شود و بازپخش آن هم روز بعد ساعت 7 و 13 خواهد بود.

 

طراحی، تهیه‌كنندگی و كارگردانی برنامه را همچون فصول پیشین پیمان پورمقیمی بر عهده دارد و اجرای برنامه هم با افشین زی‌نوری،‌ دوبلور و بازیگر است. این برنامه قرار بود رمضان 98 روی آنتن برود اما با تغییراتی در كنداكتور پخش شبكه نسیم،‌ پخشش از 17 فروردین آغاز شد و تا اوایل ماه رمضان ادامه خواهد داشت. در این فصل رقابت میان چهار گروه، 16 نفره برگزار می‌شود و شركت‌كنندگان جدید، قدیمی و همچنین برنده‌های دوره‌های گذشته مسابقه در این سری حضور دارند. آنچنان كه شنیده می‌شود فصل هشتم این برنامه نیز با 128 شركت‌كننده در دستور ساخت قرار دارد و احتمالا ماه محرم روی آنتن می‌رود.

 

درباره تغییرات این سری از برنامه و روندی كه هوش برتر در این سال‌ها طی كرده است با پورمقیمی، تهیه‌كننده آن گفت‌وگو كردیم و از زی‌نوری هم در مورد حال و هوای اجرای این برنامه پرسیدیم.

 

این مسابقه مثل یك لیگ تلویزیونی است كه شركت‌كنندگان با حداقل هفت هشت ماه كار و تمرین، خود را برای بالا رفتن یا حضور در دوره‌های بعد آماده می‌كنند.  به گفته پیمان پورمقیمی، تهیه‌كننده برنامه، این ویژگی برخلاف بسیاری از مسابقه‌های تلویزیونی است كه شركت‌كننده به‌راحتی می‌تواند به فضای مسابقه ورود پیدا كند.

 

در فصل هفتم چه می‌گذرد؟

این فصل از مسابقه در همان دكور قبلی تصویربرداری شده است، اما تفاوت آن با سری‌های پیشین، تغییر برخی بازی‌هاست. تهیه‌كننده برنامه می‌گوید پنج مرحله هوش ساختار كلی مسابقه را تشكیل می‌‎دهند كه در تمام فصول آن ثابت بوده‌‌اند اما بخش بازی‌ها هر بار دستخوش تغییراتی می‌شود. در این فصل نیز در مرحله دیداری و شنیداری یك سری بازی‌های جدید اضافه شده است.

 

باهوش یا تیزهوش؟ مساله این است

هوش برتر و مراحل هوش پنج‌‌گانه‌اش از این قرار است: در مرحله دیداری،‌ هوش دیداری مورد سنجش قرار می‌گیرد. یعنی شركت‌كننده یك بازی را می‌بیند و تجزیه و تحلیل می‌كند و پاسخ می‌دهد. در مرحله عملی باید از تمام حواس استفاده شود و بازی به صورت دستی انجام گیرد. در مرحله اطلاعات عمومی، حافظه و اطلاعات عمومی تك‌تك شركت‌كننده‌ها محك می‌خورد. در مرحله شنیداری هم هوش شنیداری ارزیابی می‌شود. به این ترتیب كه سوال مسابقه را می‌شنوند و پس از تجزیه و تحلیل در ذهن، جواب می‌دهند. در نهایت بخش سرعت عمل است كه در آن فرق بین انسان‌های باهوش و تیزهوش مشخص می‌شود و عبور از این مرحله بسیار مهم و تعیین‌كننده است.

 

هوش بی‌انتها

این‌كه برنامه‌ای تاكنون هفت فصل از حیاتش گذشته و در تدارك تولید فصل هشتم است نشان از موفقیت و محبوبیت آن نزد مخاطب دارد اما قطعا رسیدن به چنین جایگاهی ساده به دست نمی‌آید و حفظ نمی‌شود؛ زیرا همین تداوم گاه برنامه را به ورطه تكرار می‌اندازد و بیننده را از تماشای آن زده می‌كند. پورمقیمی می‌گوید برای دوری از تكرار، ترفندهایی اندیشیده شده است. او بیان می‌كند: اتفاقی كه در مسابقه هوش برتر می‌افتد این است كه همه چیز به صورت حرفه‌ای بررسی شده و در حال پیش رفتن است.

 

در این مسابقه ما هوش پنج‌گانه افراد را محك می‌زنیم؛ این شیوه تاكنون در برنامه دیگری به كار گرفته نشده است. ضمنا می‌دانیم هوش، انتها ندارد، موضوعی نیست كه تمام یا كهنه شود. در این برنامه بازی‌ها و تكنیك‌ها مدام در حال تغییر است. با تغییر نوع بازی‌ها سعی می‌كنیم تازه بمانیم و رو به جلو حركت كنیم. به‌نظرم موفقیت برنامه در دو جشنواره قبلی صداوسیما، یعنی نامزدی در هفت عنوان و دریافت سه تندیس این عملكرد را تایید می‌كند. در این دوره از جشنواره جام‌جم نیز در بخش تولید محتوا و بهترین پژوهش نامزد دریافت سرو زرین جشنواره بودیم اما تندیسی دریافت نكردیم كه برایم واقعا جای تعجب دارد! چون بعید می‌دانم هیچ برنامه تلویزیونی‌ای اندازه ما پیش‌تولید و حجم بالایی از تولید محتوا داشته باشد.

 

تك به تك بازی‌ها مدام در حال تغییر است و تعداد بالایی بازی داریم. خوشبختانه تا به حال در هیچ دوره‌ای صدای كسی درنیامده كه در طراحی این بازی‌ها اشتباهی رخ داده است.

 

اتاق فكر هوش برتر

به گفته پورمقیمی، برای برنامه اتاق فكری تدارك دیده شده است كه در آن هفت كارشناس ارشد رشته‌های مختلف حضور دارند. تهیه‌كننده هوش برتر اضافه می‎كند: اگر بیننده برنامه باشید می‎دانید كه این گروه با همه چیز مثل اسكناس، سكه و... در حدود 120 بازی كه طراحی كردند، شوخی و بازی می‌كنند. در این مورد تقسیم‎‌بندی هم صورت گرفته است.

 

آنهایی كه به درد بازی‌های شنیداری می‌خورد به سمت بازی‌های شنیداری و آنهایی كه مناسب بازی‌های دیداری است را به سوی بازی‌های دیداری هل داده‌ایم. به این ترتیب تنوع بازی‌ها بسیار بالاست و به ندرت در دو قسمت از یك بازی استفاده می‌كنیم. این میزان از تنوع كار را دشوار و زمانبر می‌كند، چون شركت‌كننده‌ها باید روی آنها تمرین داشته باشند اما روزی كه به مسابقه می‌آیند نمی‌دادند كدام‌یك قرار است روی آنتن برود.

 

هوش برتر، یك امتیاز

از پورمقیمی در مورد سرنوشت هوش برترهای برنامه می‌پرسیم و او پاسخ می‌دهد: اینها افراد نخبه جامعه هستند و حضورشان در این برنامه از بعد شخصیت اجتماعی‌شان مثلا در محل كار یا شغلی كه قرار است به دست بیاورند، خیلی برایشان مفید بوده است.

 

آنچنان كه خودشان می‌گویند آمدن به این برنامه خیلی سخت است و دل كندن از آن سخت‌تر. شركت‌كننده‌هایی هستند كه سه چهار دوره بی‌آن‌كه به فینال برسند در برنامه شركت می‌كنند تا بتوانند به مرور سرعت عمل خود را بالا ببرند. فكر می‌كنم به آن متری كه مد نظر ما و شبكه برای سنجش هوش و به منصه ظهور گذاشتن توانایی‌های شركت‌كنندگان بود،‌ رسیده‌ایم.

 

برنامه‌های آینده

تهیه‌كننده هوش برتر به دنبال آن است كه پس از رایزنی با شبكه، نرم‌افزار برنامه را راه‌اندازی كند. او در مورد لزوم این كار بیان می‌كند: شركت‌كننده‌ها برای تمرین بازی‌ها آنها را در خانه با كاغذ و مقوا بازسازی می‌كنند. چه بهتر كه این سنجش به صورت واقعی و از طریق یك نرم‌افزار باشد. ضمنا بسیاری از اپ‌های موجود در بازار كپی است یا تولید محتوای خیلی قوی ندارد. هوش برتر تولید محتوای قوی دارد و از این رو در بسط و گسترش آن می‌توانیم كارهای بیشتری انجام دهیم. ان‌شاءا... بشود برای سری محرم دوره آموزشی برنامه را هم ترتیب دهیم. نكته‌ای كه می‌خواستم اضافه كنم این است كه نمی‌دانم چرا خانم‌ها كمتر طالب شركت در برنامه هستند. نمی‌دانم مشكل از اعتماد به نفس آنان است یا كمتر در این عرصه حضور دارند. به هر حال امیدوارم تعدادشان بیشتر شود چون همان تعدادی هم كه حضور داشتند بسیار توانمند بودند.

 

چرا افشین زی‌نوری؟

اجرای سری اول برنامه را امیرحسین مدرس بر عهده داشت و از فصول بعدی افشین زی‌نوری با هوش برتر همراه شد.

 

پورمقیمی در مورد انتخاب زی‌نوری می‌گوید: به دنبال كسی بودیم كه صدا و ‌اطلاعات عمومی خوب داشته باشد و ضمن شوخی‌های زیرپوستی به سمت فان نرود چون فضای برنامه و حتی پوشش در نظر گرفته شده برای مجری و شركت‌كنندگان چنین اجرایی را نمی‌پسند.

 

 كار آقای زی نوری را در برنامه جادوی صدا دیدم و خوشم آمد. شخصیت ایشان و آقای مدرس در اجرا به یكدیگر شباهت دارد و دقیقا همانی بود كه ما می‌خواستیم. ایشان پارسال به عنوان بهترین مجری انتخاب شدند.

 

 روزنامه جام جم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------