آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

رقابت بزرگان با استعدادهای نوظهور



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری, رقابت بزرگان با استعدادهای نوظهور

 هفتادوششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در حالی از امشب در این شهر تاریخی و جذاب آغاز می‌شود که فهرست فیلم‌های حاضر در آن (که از ۴۰۰ مورد هم فراتر می‌رود) نوید یک دوره پربار برای این جشنواره می‌دهد. ونیز که می‌توان آن را بعد از جشنواره فیلم کن دومین جشنواره بزرگ سینمایی در جهان محسوب کرد، دوره تازه‌اش را از چهارشنبه شب با نمایش فیلم «حقیقت» ساخته جدید و پربازیگر هیروکازو کورئیدای ژاپنی به‌عنوان اثر افتتاحیه آغاز می‌کند؛ جشنواره‌ای که همواره با نگاه مثبتش نسبت به کشورهای در حال رشد و سینمای آسیا و البته انتخاب‌های غیر‌منتطره و تصمیم‌های شگفت‌انگیزش شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر نگاه ویژه‌ای هم به سینمای ایران داشته است (در سال ۲۰۱۴ جایزه بهترین فیلمنامه‌ این جشنواره به فیلم «قصه‌ها»ی رخشان بنی‌اعتماد رسید).

البته سینمای ایران امسال فرصت حضور در بخش مسابقه این جشنواره را به دست نیاورده و تنها نماینده‌اش در ونیزِ ۲۰۱۹ «متری ‌شش‌ونیم» سعید روستایی است؛ فیلمی که در جشنواره فجر سال گذشته خبرساز شد، اکران موفقی در گیشه داشت و حالا قرار است در بخش «افق‌ها»ی جشنواره ونیز به نمایش دربیاید.

هر چند جوایزی که به برگزیدگان بخش افق‌ها اهدا می‌شود با جوایز بخش اصلی تفاوت زیادی دارد؛ جوایزی که شنبه‌شب ۱۶ شهریور با اهدای شیر طلایی به بهترین فیلم و شیرهای نقره‌ای به سایر بخش‌ها برندگان خود را می‌شناسند. در سال ۲۰۱۷ هم فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند در بخش افق‌ها به نمایش درآمد که منجر به کسب دو جایزه برای جلیلوند و نوید محمدزاده شد.

غیر از «حقیقت» که با پخش آن دوره جدید جشنواره ونیز آغاز به‌کار می‌کند، ۲۰ فیلم دیگر در قسمت مسابقه امسال حاضرند تا رقابت بر سر شیرطلایی ونیز داغ و نزدیک باشد. در میان این فیلم‌ها هم کارهای هالیوودی مثل «ژوکر» با بازی کنجکاوی‌برانگیز واکین فینیکس در فیلمی به کارگردانی تاد فیلیپس دیده می‌شود و هم فیلم‌هایی از چهره‌های پیشرو سینمای اروپا؛ از جمله «افسر و جاسوس» ساخته جدید رومن پولانسکی با بازی ژان دوژردن، لوئی گرل و متیو آمارلیک. اروپا در ونیز امسال با «گلوریا موندی» ساخته روبر گدیگیان فرانسوی و «مارتین ایدن» به کارگردانی پی‌یترو مارچلو از کشور میزبان جشنواره هم در جشنواره حضور دارد.

سهم کشورهای آسیایی غیر از ایران هم در بخش مسابقه شامل «داستان شنبه» ساخته لو یی اهل چین می‌شود. شیلی هم با فیلم «اما» ساخته پابلو لارین در ونیز امسال حضور دارد. به این فیلم‌ها ساخته جدید و عجیب روی اندرسون سوئدی با عنوان «درباره بی‌کرانگی» را هم اضافه کنید که ممکن است سازنده‌اش را برای بار دوم به شیر طلایی این جشنواره برساند.

امسال انتخاب برندگان بخش‌های اصلی جشنواره به یک هیأت داوران ۹ نفره واگذار شده که ریاست آن را لوکرسیا مارتل برعهده دارد. البته بخش «افق‌ها» را داوران متفاوتی داوری می‌کنند و سعید روستایی و فیلمش در آن محکوم به رقابت با رقبای مهمی مثل «سفید روی سفید» ساخته تئو کورت اسپانیایی، «غول‌های تنها مانده» اثر گریر پترسون امریکایی، «روزهای افتخار من» به‌کارگردانی آنتوان دو بری از فرانسه و «سایه آب» ساخته سانال کومار هندی است. اما شاید پدیده این بخش از جشنواره ونیز و پدیده‌ کل جشنواره فیلم افغانستانی «هوا، مریم و عایشه» باشد به کارگردانی صحرا کریمی. به هر حال باید چند روز صبر کرد و منتظر ماند تا ببینیم چهر‌ه‌های شاخص جشنواره ونیز در سال ۲۰۱۹ چه کسانی خواهند بود و کدام فیلمسازان و سینماگران می‌توانند در جشنواره‌ امسال برای خود و کشورشان کسب افتخار کنند.

 

روزنامه ایران

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------