قدرت‌نمایی هنر ایران در حراج‌های معتبر



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,کریستیز
این هفته بازار جهانی هنر سه رویداد بزرگ را با تمرکز بر آثار هنرمندان خاورمیانه پشت‌سر گذاشت؛ حراج‌های کریستیز، ساتبیز و بونامز روی قیمت آثار هنری هنرمندان شرق آسیا چکش زدند و در هر سه رویدادآثار هنرمندان ایرانی توانستند سهم قابل‌توجهی از فروش را به خود اختصاص دهند.

 «هنر مدرن و معاصر خاورمیانه» کریستیز شب ۲۳ اکتبر (اول آبان) برگزار شد و با فروش کلی بیش از سه میلیون و ۱۰۸ هزار پوند به کار خود پایان داد. در این برنامه که در خانه حراج کریستیز لندن برگزار شد، سهم هنر ایران از کل فروش یک میلیون و ۴۴۴ هزار پوند به معنی بیش از ۴۵ درصد بود. در این حراجی که ۱۱۱ اثر را دربرگرفت، ۳۹ اثر ایرانی ارائه شده بود که ۲۹ اثر به فروش رفت. گران‌ترین اثر فروخته شده در این حراجی متعلق به منیر فرمانفرمائیان با رقم ۲۹۹ هزار و ۲۵۰ پوند بود.  محمود سعید، هنرمند فقید مصری با اثری به قیمت ۲۵۰ هزار پوند جایگاه دوم و اسماعیل شموت هنرمند فلسطینی با فروش اثری به قیمت ۱۵۰ هزار پوند جایگاه سوم را کسب کردند. فرهاد مشیری با فروش ۱۳۱,۲۵۰ پوندی و نصرالله افجه‌ای با اثری به قیمت ۱۱۸,۷۵۰ پوند از دیگر آثار گران‌قیمت حراجی را به خود اختصاص دادند. این ۳۹ اثر متعلق به ۲۲ هنرمند ایرانی بودند. فرهاد مشیری با ۵ اثر، مارکو گریگوریان با ۵ اثر، نصرالله افجه‌ای با ۲ اثر، منوچهر یکتایی با ۳ اثر، رضا آرامش با ۲ اثر، رضا درخشانی با ۲ اثر، بهمن محصص با ۳ اثر،‌ اردشیر محصص با ۲ اثر و علی بنی‌صدر، ژاره تباتبایی، تیمو ناصری، هدیه شفیعی، شیرین نشاط، جعفر روح‌بخش، ساسان بهنام بختیار، رکنی حائری‌زاده، افشین پیرهاشمی، پویا آریان‌پور و فرهاد کوهان از حاضران در این نمایشگاه بودند. ۲ اثر سهراب سپهری، محمد احصایی، مارکو گریگوریان و فرهاد مشیری از جمله آثاری بودند که خریداری نیافتند.

بونامز: همزمان با کریستیز و دوباره در شهر لندن برنامه هنر مدرن و معاصر خاورمیانه حراج بونامز برگزار ‌شد، این حراجی از ۷۳ اثری که از هنرمندان خاورمیانه ارائه کرده بود، برای ۴۷ اثر خریدار یافت. در این نمایشگاه ۱۷ اثر از ۱۵ هنرمند ایرانی ارائه شده بود که ۹ اثر به فروش رسید. ۱۶ اثر از هنرمندان مصر، ۶ اثر از عراق، ۵ اثر از سوریه، ۳اثر از لبنان، ۳ اثر از مراکش، ۲ اثر از ترکیه و یک اثر از هنرمندان، الجزایر، فلسطین و سودان نیز خریدار یافتند.

در حالی که تابلو «زندگی در قاب» منوچهر یکتایی با قیمت پایه ۸۰ تا ۱۲۰ هزار پوند، گران‌ترین اثر این دوره از حراجی بود، خریداری برای این اثر پیدا نشد. گران‌ترین اثری که برای آن مشتری یافته شد تابلویی بود از لوی کایالی از سوریه که به قیمت ۱۱۲ هزار و ۵۶۲ پوند فروخته شد. تابلویی از درختان سهراب سپهری که با قیمت پایه ۷۵ تا ۱۰۰ هزار پوند زیر چکش حراج رفت، در نهایت به قیمت ۸۷ هزار ۵۶۲ پوند فروخته شد و عنوان پنجمین اثر گران‌قیمت نمایشگاه را از آن خود کرد.  همچنین «ذکر الله» محمد احصایی به قیمت ۶۲,۵۶۲ پوند، «ستاره‌ها» اثر منیر فرمانفرمائیان به قیمت ۶۰,۰۶۲ پوند، «هندسه مقدس» اثر مسعود عربشاهی به قیمت ۳۲,۵۶۲ پوند، «هفت سین» لیلی متین دفتری به قیمت ۵۲,۵۶۲ پوند، «گل و بلبل» رضا درخشانی به قیمت ۲۵,۰۶۲ پوند، «هنر خاکی» مارکو گریگوریان به قیمت ۲۶,۳۱۲ پوند، «زن نشسته» مارکو گریگوریان به قیمت ۲۳,۸۱۲ پوند و «ترکیب آبستره» از ناصر عصار به قیمت ۱۰,۶۸۷ پوند از دیگر آثار هنرمندان ایرانی بود که در این حراج فروش رفت. آثاری از حسین زنده‌رودی، محمد احصایی، مهدی ویشکایی، حسام ابریشمی، فریدون آو،‌ رضا آرامش و خسرو حسن‌زاده از جمله آثاری بودند که در این حراج خریداری نیافتند.

ساتبیز: اما در حراج هنر قرن بیستم خاورمیانه ساتبیز لندن، آثار هنرمندان ایرانی در این حراجی فروشی بیش از یک میلیون پوند را ثبت کردند. سهم هنرمندان ایرانی که ۲۲ اثر از مجموع ۸۳ اثر هنرمندان خاورمیانه بود، با فروش ۱۷ اثر به رقم یک میلیون و ۷۷ هزار پوند رسید. هرچند عنوان گران‌ترین اثر این نمایشگاه به تابلویی از محمود سعید از مصر به‌عنوان «پس از باران» رسید که ۵۱۹ هزار پوند به فروش رسید، اما تابلویی از علی بنی‌صدر با عنوان «خیال‌پرستی» با فروش ۳۵۰هزار پوندی، تابلویی از سری تنه درختان سهراب سپهری به قیمت ۲۱۲,۵۰۰ پوند و اثری بی‌عنوان از بهمن محصص که به قیمت ۱۵۰ هزار پوند چکش خورد، دیگر آثار پرفروش این حراجی شدند. دیگر آثار فروخته شده از هنرمندان ایرانی شامل ۲ اثر از منیر فرمانفرماییان به قیمت۱۰۲,۵۰۰ و ۱۲,۵۰۰ پوند، اثری از بهجت صدر به قیمت ۹۶,۲۵۰ پوند، تابلویی از مسعود عربشاهی به قیمت ۴۰ هزار پوند، اثری از ابوالقاسم سعیدی به قیمت ۲۷,۵۰۰ پوند، تابلویی از رضا درخشانی به قیمت ۲۱,۲۵۰ پوند، تابلویی از پی بک به قیمت ۱۱,۸۷۵ پوند و اثری از رکنی حائری‌زاده به قیمت ۱۰,۶۲۵ پوند بود.

دیگر آثار ایرانی که به قیمت زیر ۱۰ هزار پوند فروخته شدند شامل آثاری از منوچهر یکتایی، حسین کاظمی، مارکو گریگوریان، شیرین نشاط، اردشیر محصص و آیدا اصلانیان بود.

 

 دنیای اقتصاد

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------