رقابت سخت بر سر مجسمه‌های طلایی



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,نامزدهای اسکا

عصر دیروز «آکادمی هنرها و علوم تصاویر متحرک» موسوم به اسکار، نامزدهای این جوایز را اعلام کرد. در حالی که حدود یک ماه پیش، تقریباً ترکیب فیلم‌ها برای فصل جوایز مشخص بود و می‌شد نامزدهای اسکار را با خطای اندکی حدس زد، اما از روز برگزاری گلدن‌گلوب و درخشش ناگهانی «1917»، معادلات فصل جوایز به‌هم خورد و پیش‌بینی‌های جدیدی انجام شده. فیلم جدید سم مندس که به تازگی اکران شده، حالا در اسکار هم حضوری پررنگ دارد. مراسم نود و دومین دوره اسکار، 10 فوریه 2020 (بامداد دوشنبه 21 بهمن) در آمریکا برگزار می‌شود. با مهم‌ترین نکات نامزدهای این دوره، همراه ما باشید:

 

1- رقابت تنگاتنگ 4 فیلم

نامزدهای اسکار امسال، گویی در سه طبقه متفاوت جای گرفته‌اند. چهار فیلم «جوکر»، «روزی روزگاری در هالیوود»، «1917» و «مرد ایرلندی» با نامزدهای دو رقمی پیشتاز هستند، چهار فیلم «داستان ازدواج»، «انگل»، «جوجو خرگوشه» و زنان کوچک» 6 نامزدی کسب کرده‌اند و دیگر فیلم‌ها، به چهار نامزدی و کمتر (آن هم در رشته‌های فنی) قناعت کرده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد رقابت اصلی در اسکار 2020، بین چهار فیلمی است که به جز «1917»، حضور همه آن‌ها در روزهای گذشته هم پیش‌بینی می‌شد.

 

2- «جوکر» رکورددار

«جوکر» به کارگردانی تاد فیلیپس، با 11 نامزدی از بیشترین بخت برای کسب مجسمه‌های طلایی برخوردار است. بعد از «شکل آب» و «روما»، این برای سومین سال متوالی است که فیلم برنده بهترین فیلم جشنواره ونیز، بیشترین نامزدی اسکار را کسب می‌کند. «جوکر» از رشته‌های اصلی، برای جایزه کارگردانی (تاد فیلیپس)، بازیگر نقش اول مرد (خواکین فینیکس) و فیلم نامه اقتباسی شانس دارد. این فیلم همچنین پس از «پلنگ سیاه» دومین فیلم اقتباس‌شده از کتاب‌های کمیک است که نامزد بهترین فیلم اسکار می‌شود.

 

3-  2 فیلم در رتبه دوم

«روزی روزگاری در هالیوود» به کارگردانی کوئنتین تارانتینو و «1917» به کارگردانی سم مندس با نامزدی در 10 رشته، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. تارانتینو و مندس علاوه بر بهترین کارگردانی، در بخش بهترین فیلم نامه اصلی (غیراقتباسی) هم نامزد شده‌اند. لئوناردو دی‌کاپریو و برد پیت دیگر نامزدهای سرشناس «روزی روزگاری در هالیوود» هستند که در رشته‌های بهترین بازیگری نقش اول و نقش مکمل، نامزد هستند، اما «1917» در بازیگری نامزد نشده و فقط در شاخه‌های فنی اسکار، شانس دریافت جایزه دارد.

 

4- شانس بالای نتفلیکس

نتفلیکس که امسال با سه فیلم بسیار خوب «مرد ایرلندی»، «داستان ازدواج» و «دو پاپ» در فصل جوایز حاضر بود و بسیاری از کارشناسان شانس زیادی برای آن قائل بودند، در اسکار توفیق بسیار خوبی داشته است. «مرد ایرلندی» با 10 نامزدی در 9 رشته، بخت زیادی برای درو کردن مجسمه‌های طلایی دارد، «داستان ازدواج» نیز در رشته‌های اصلی چون بهترین فیلم، فیلم نامه اصلی و سه نامزدی بازیگری، وضعیت مناسبی دارد. «دو پاپ» هم در دو رشته بازیگری اول و مکمل مرد و فیلم نامه اقتباسی نامزد شده است.

 

5- رکوردهای جالب اسکار 2020

اسکارلت جوهانسون که سال فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشته، برای دو فیلم «داستان ازدواج» و «جوجو خرگوشه» به ترتیب در رشته‌های بهترین بازیگر نقش اول و مکمل زن نامزد شده و به یکی از معدود بازیگران تاریخ تبدیل شده که در یک سال، نامزد دو اسکار شده است. جان ویلیامز آهنگ ساز «جنگ‌های ستاره‌ای: خیزش اسکای‌واکر» نیز برای پنجاه و دومین بار نامزد اسکار شده است. او با هفت نامزدی دیگر، به رکورد تاریخی و فوق‌العاده والت دیزنی تهیه‌کننده فقید آمریکایی خواهد رسید. ویلیامز پنج جایزه اسکار کسب کرده است.

 

6- غایبان بزرگ

رابرت دنیرو که بازی‌اش در فیلم «مرد ایرلندی» تحسین منتقدان را برانگیخته است، در اسکار هم مانند جوایز معتبر انجمن بازیگران و گلدن‌گلوب نادیده گرفته شده است. آدام سندلر در «الماس‌های تراش‌نخورده» و جنیفر لوپز در «شیادان» دیگر بازیگرانی هستند که در فهرست نامزدهای اسکار غایب‌اند. گرتا گرویگ کارگردان «زنان کوچک» که در فهرست نامزدهای گلدن‌گلوب غایب بود و تعجب بسیاری از علاقه‌مندان به سینما را برانگیخت، برای اسکار نیز به رقابت بهترین کارگردانی بازنگشته است.

 

 روزنامه خراسان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------